Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 16341 ggr
LinaN
1

Snoppen ut vid TT?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har märkt att så fort jag börjar trickträna så hänger Harry ut lilleman. Det spelar ingen roll vad för trick jag ber om men snoppen kommer fram ändå.

Lite praktiskt dock för jag brukar se om där finns nån urinsten emellanåt.

Men är det fler som lagt märke till att deras häst (vallack eller hingst då då ^^) hänger fram snoppen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
1

Jag har lagt märke till samma sak!

Fast min häst gör det mest när han ska stå på lastpallen eller blir lite för engagerad i träningen. När han blir lite väl frågvis "Ska jag göra det här? Eller det här? kanske detta?!" och visar hela reportoaren, då fäller han också ut snoppen.

Frågade min tränare vad det kunde bero på, hon trodde först avslappning, men känns inte som så. Kan snarare tänka mig dominans, att han kanske känner sig häftig när han kommer upp på lastpallen. Lite större än alla andra. :)

Men det spelar ingen roll för mig, men synd att det förstör fina bilder bara.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#0 Kollar urinsten? Hur menar du?

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
0

#2 vallacker kan få något som kallas urinsten eller snoppsten eller vad folk nu vill kalla det. Det är en klump av flensost, smutsm hudavlagringar och annat som ligger bredvid urinröret, och blir denna klump för stor kan den börja trycka mot urinröret och det gör ont för hästarna att kissa.

hingstar har inte detta problemet allt som oftast för de är renligare om sin pillesnopp än vallacker.

Försökte hitta en bild på en hästsnopp (men läskigt vad konstiga grejor man hittar på google när man gör det… :S) med en sån sten…

En hästsnopps ollon är ju "platt" och urinröret sitter i mitten och är litet upphöjt, man ser det liksom som en tydlig rörformighet. och sen på ena sidan, minns inte om det är över eller under röret så finns det en hudficka där det samlas äckelpäck och de här stenarna bildas. om nån begrep vad jag menade?

Funderar på att göra en artikel om det för det är väldigt många som inte vet om att vallacker kan få det här problemet, eller ens hur man tvättar skapet på en vallack/hingst.

Zaphix
0

Man kan märka det på att hästen står och försöker kissa utan att det går så bra, eller att den kissar med lågt tryck, alltså liten svag stråle. Eller så står de en stund i kisslägge innan det kommer nåt och då rätt svagt..

Min valack har fått sån ett par gånger, inte haft honom så länge, som jag fått tagit bort. Kollar regelbundet, dock uppskattar han det inte direkt då det nog gör ont nät man klämmer fram klumpen från fickan.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jag har haft valacker och vet mkt väl att man måste rengöra snoppen och att det bildas flens och att det kan bli grova klumpar. Hade ingen aning om att man kallade det för urinsten. Men kan inte hästar få vanlig urinsten också? Det låter konstigt att det skulle heta likadant och det måste väl blandas ihop väldigt mkt om man kallar det samma? Jag trodde att du menade vanlig urinsten och blev väldigt förundrad över hur man kollar det utifrån sett.

LinaN
0

#4 de brukar kunna tycka det är litet obehagligt, men det beror ju på hur vana de är att man pillar på snoppen Obestämd

Zaphix
0

#5: Man kan ju klämma och känna om det är riktiga urinstenar också. Gjorde i alla fall veterinären på en häst i stallet igår.

#6: Jag klämmer inte där i onödan, utan bara när det är nåt obehagligt jag ska göra mot honom. Kanske är dumt.. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#7 Harry älskar när man kliar honom på sidorna av skidan, och hänger ut snoppen då, då brukar jag kika hur det ser ut.  tar bort bös och annat, ibland är det lösa hudflagor som sitter där och de pillar jag försiktigt bort, samt hur äckligt eller perverst folk nu kan tycka det är så tar jag mjukt i snoppen för att han inte ska tycka att det är otäckt att få människohänder där (för förr eller senare måste man göra något obehgaligt, som att ta bort stenarna) och då är det bra att de har tilltro att man inte bara är där o pillar för elakhets skull ^^

dock är jag noga med att inte vara kall om händerna, det om något borde ju vara obehagligt, vet ju hur min sambo skriker när jag vill värma händerna ^^

CelsiusT
0

#7 Men då är det om dom redan är påväg ut. Och det krävs nog en hel del kunskap och erfarenhet.

Varför kalla det för urinsten när den sitter på utsidan av noppen? Det har ju inget med urinen att göra. Det kan väl inte vara något vedertaget/medicinskt namn?

LinaN
0

#9 det heter olika på olika ställen tydligen, jag vet inte, jag är inte någon expert, har hört mandel också…. o vissa sånna stenar är mandelformade.

Animal-3
0

Kanske känner sig säker vid trick^^
Har inte noterat något sådant på grabbarna direkt. Tuffe fäller sällan ut om man inte kelar, då blir han så avslappnad så då får man passa på att rengöra lite med.
Peewee där emot är ju hingst ;P eller ja han blev kastrerad när han var 2 men han bestämde sig visst själv för att bli hingst när han var 7 så ja. Han är lite skum. Men han är väldigt renlig, han inte en enda gång hittat något skräp och han vädrar ofta^^

Jummie
1

Jag hade ett varmblod som alltid tog fram den när jag satt upp. Lite.. skumt.

Anna452
0

Har läst en artikel om detta i Hästfocus för inte alltför längesen vill jag minnas…. Tror man kallade någon slags kristall, det som satt sig vid urinröret. Eller typ kristalliserade, ja nåt?! Men jag minns inte nu…. Hehe.

kaka1234567
0

Kan inte någon visa bild på urinsten börajar bli orlolig. Vart exakt sitter de

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LinaN
0

#14 det dräller inte direkt av bilder med det på nätet…. och sålänge hästen kissar som han ska så är det troligtvis inga problem heller.

sluta oroa dig för minsta lilla! :)

kaka1234567
0

#15. Ok men vil bara veta och göra de bästa =9 tack endå =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Odinn
0

Spelar ingen roll vilket trick,  hans lilla stolthet åker fram oavsett vad. :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"