Bettlöst till körning
Jag kör mycket med min häst, mestadels kör vi ut men tränar mycket lydnad ute. Kör också endel på ridplanen och tränar dressyr.
Jag kör alltid med bett i munnen på hästen, varierar mellan tredelat och rakt tränsbett. Fungerar bra, han är lugn och avslappnad i munnen.
Jag rider nästan bara med repgrimma, och den lyssnar han bättre på än på bett (om det inte är mat i närheten, men det jobbar vi på, fungerar knappt med bett då heller). Han är mer uppmärksam och tillfreds med repgrimman än bett.
Har testat köra lite på ridbanan med repgrimman, det fungerar, han lyssnar på den. Men repgrimman ger inte så tydliga signaler om man sätter tömmarna i öglan under hakan när man kör.
Repgrimman är heller inte speciellt stabil om man sätter tömmarna in knutarna på sidan. Fungerar inte ultimat med repgrimma och körning helt enkelt.
Så jag funderar över andra bettlösa alternativ..
Jag är inget fan av sidepull, tycker att det ger otydliga signaler och man måste spänna den så hårt för att den ska vara tydlig.
Har ett sånt där bettlöst träns med korsade remmar under huvudet, vet inte vad det kallas.
Förra hästen fungerade bra att tömköra på det, gillade det och förstod det bra. Nuvarande häst fungerar inte så bra med det, kanske för att det var för litet för honom iofs.. :)
Hackamore har jag funderat över, den milda typen av det alltså. Hävstångseffekten är inget som behövs, men känner att det egentligen inte spelar nån roll om det finns eller inte. Hackamore är inte det bästa för ledande tygeltag, men det är ju omöjligt att använda vid körning ändå.
Nackdelen med hackamore och körning är att jag skulle vara rädd att ta i för mycket. Känner att jag är för ovan kusk för att ha känslan som behövs vid hävstång. Vid ridning är det lättare att hitta känslan för hur mycket man kan ta i tyglarna, för mig i alla fall. :)
Men två alternativ jag funderar lite mer över är bosal och kapson.
Bosal ger hävstångseffekt, men bör vara lättare att få känslan i den är i hackamore.
Är ju lik repgrimma i effekten, men är tydligare. Kan tänka mig att det ger tydliga signaler även vid körning.
Kapson är det jag funderar mest på, stabilt och relativt milt, ger dessutom tydliga signaler.
Vilket bettlöst alternativ skulle egentligen fungera bäst till körning?
Vilket borde ge tydligast signaler och samtidigt vara stabilt?
Ska såklart tömköra mycket med det och köra i paddocken innan jag funderar över att använda det ute. :)

Har sett på bilder att folk kört med detta. =)
Tack för tipsen, så ju riktigt trevligt ut!
Synd att jag inte såg det när jag köpte selen från dom, då kunde jag ju beställt samtidigt. :\
Frågan är om det är tillräckligt stort dock, han behöver x-full på träns och grimmor.

Jag har tyvär ingen aning om storleken, du kan kanske ringa och fråga?=)
Bosalen används ju ihopa med hästhårstyglar som är tunga och tjocka och verkar främst genom att hästen flyttar sig för tryck/sticken av tyglarna mot halsen. Tror inte det är nån höjdare att köra med.
Men AR-kapson med ringarna på kapsonen och inte utstickande så tror jag de kommer kunna fungera bra för körning. Dock så spänner man ju åt den en del också.
Däremot så finns det ju en tärnsjö--kapson som anders eriksson använder vid tömkörning av hästar iaf. Den verkar stadig och bra. Men kostar ju inte gratis.
men du ska hålla dig så långt bort ifrån de kapsoner som finns på hööks och börjes som är ledade och "onesize" de är INTE bra till nått i längden….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4: Får göra det, men det var dyra. Får hoppas att tomten kommer med ett sånt. :)
#5: Jo, vet om det där med tyglarna. Men man bör väl kunna använda det ändå? Som man använder en repgrimma tänkte jag, men blir tydligare.
Varför inte med utstickande ringar?
Jag kan inget som kapsoner, så måste ju fråga. :)
Har hittat relativt billiga kapsoner, sån man sätter fast i ett vanligt träns med fast järn. Men det är det med storleken, men antar att jag får beställa och prova.
Har du nån kapson? Varifrån isf? Du har ju också en modell större på hästen tänkte jag. :)
Nä, sån longeringskapson är inte nåt jag ens reflekterat över att skaffa.
#6 utstickande ringar som sitter som på en pinne ut från själva järnet är i min mening väldigt sladdriga, de gör inte riktigt som man vill. Har ett sådant och rider på emellanåt och det är ingen höjdare alls, då fungerar sidepull eller hack många gånger bättre.
sådana som man sätter fast i befintliga träns är rätt enkla att ha med o göra. De brukar gå att bocka ut om hästens nosrygg är för bred, sen tycker jag att man ska sätta litet vaddering på insidan ändå på dem.
Me ndet där med storlekar är kruxigt så fort man har en större häst ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej, tack för tipsen. Blir till att beställa en sån, nästa månad..
Jag kör min shetland med sidepull, håller på och kör in min ardenner med sidepull. Bägge 2 funkar bra på det. Allt handlar ju ändå att man jobbar med sina hästar så att dom är lydiga. Vare sig man använder bett lr bettlöst.
#9: Inte helt sant, eller, såklart det handlar om hur man jobbar med hästarna. Men olika huvudlag är olika tydliga och olika lätt för hästen att uppfatta signalerna ifrån.
Vad sägs om det där typ hackamoret som såg ut som ett hjul? Det var ju ett hack men med i princip noll hävstång =)
Hakuna matata!
#11: Har haft den i tankarna, men kunde inte komma på vad det hette..
#12: ..men nu vet jag vad det heter! ;)
Jag har en repgrimma med två öglor, köpte den från eBay. Själv rider jag med det, funkar bättre än en vanlig repgrimma eftersom signalerna blir tydligare (krävs inte lika mycket tygeltag, knappt något alls, tycker jag). Det blir ungefär som ett milt hackamore :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#14: Förstår inte riktigt hur du menar, vart sitter öglorna?
Har en repgrimma där jag knutit fast tyglar i sidoknutarna och har den rätt så tajt runt nosen (tajtare än hur jag har repgrimman annars alltså). Det rider jag med när jag vill ha nåt jag har mer kontroll med än vanliga repgrimman. Om jag rider ut med andra och sånt.
Men blir instabilt att köra med, och repgrimma känns nästan lite för skarpt. Har inte lika bra koll hur mycket jag kan ta i tömmen än när jag rider. Inte samma känsla.
#15 Här kan du se en bild :)
Mvh Felicia
#16: Det där var ju riktigt smart!
Känns som det bord ekunna bli stabilt också. Frågan är hur tydligt det blir?
Jag körde en häst som var väldigt känslig i munnen med remontnosgrimma, funkade utmärkt.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Hej!
vad tror du om ett sånt här?
http://naturhunden.se/visa_produkt.asp?t=Indianhackamore+med+dubbla+knutar&id=123&lang=sv
Jag har själv funderat på att beställa ett sånt till min lilla 3åring som inte är så förtjust i bett när jag kör henne.
2kompisar till mig har köpt var sitt och båda är jätte nöjda=)
men skulle vara kul att höra vad du tror om ett sån, då jag är typ samma sitts som du.
#19: Njaa.. Det där känns inte som att det ger tygliga signaler faktiskt. Vill ha nåt tydligare.
#20: Sådär har jag ridit, fast satt fast direkt i knutarna och inte in ringar då jag inte hade andra ringar än nyckelringar. Dom gick sönder när han drog ned huvudet för att äta.. ;)
Men satt fast dom i knutarna i alla fall, och det fungerar, men blir lite instabilt att köra så känner jag. Det glider åt sidan.
Till ridning fungerar det bra, men blir ju inte bara tygeltag rakt bakåt då.
Men jag kanske har för stort runt nosen?
Jag vet inte. Jag kör med dessa och det fungerar bra på russet jag kör nu.
#17 Ja, det är den :) Jag använde en repgrimma med nyckelringar i (som #20) innan jag köpte den jag länkade till i #16, men när man drog i tyglarna tenderade grimman att åka upp i ögonen - med den jag har nu blir det lite mer hackamoreeffekt och den sitter bättre på plats :)
Mvh Felicia
Kolla in den här då! :)
[Bitless bridle](http://www.yknotropetack.com/halters.htm#BITLESS BRIDLES)
Jag skulle föreslå en kapson :) tömmkörde med den i veckan och det fungerar bättre än med bett! finns för 600:- på Hööks tror jag. Det är ett bra huvudlag vid körning, form hållning och håller balansen i dessa moment. Har även testat med hackamore men inte det bästa då man har ju en fördröjande "tygeltag" i.o.m. att tömmen är lång ju. Och hävstången funkar inte riktigt bettlöst i körning.
#24 oj så krånglig den såg ut!