Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2189 ggr
linn10
0

lyfta bakben

Hej! jag har en häst som är 11år som har blivit vanvårdad. Men det var för nästan 3år sen. Och jag har haft henne i snart fyra månader. Men jag kan inte lyfta hennes bakben. Hon blir jättesur och sparkas. men att ta in/ut ur boxen är inga problem inte vid hagen heller. Så hon testar nog inte. Ocj jag har hållit på med hästar hela mitt liv så jag kan rätt mycket om hästar. Men varför hon gör så här har jag ingen aning om. När hennes förra ägare skulle lyfta hennes hovar gick det hur bra som helst.

Så jag och min pappa vill gärna ha lite tips.

Zaphix
0

Går det för hovslagaren?

Blev bara nyfiken, har inga bra tips att komma med. Men hovslagare brukar vara mästare på det där, så kan ju vara bra att fråga den. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Tål hon friendly game på bakbenen/hovarna? Klappa med carrotstick, snurra rep runt bakbenen, olika föremål?

Du skulle kunna testa att lära henne lyfta benen med hjälp av ett rep (snurra det runt benet strax ovanför hoven och lyft därifrån. Då behöver du inte stå så nära (jag tänker mig att du står vid bogen ungefär) och riskerar inte att bli sparkad. När hon är tiptop trygg med det börjar du lyfta med handen. Men gör detta bara när hon är helt trygg med friendly game runt benen först!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

JoannaNi
0

Håller med föregående.

Det att den förra ägaren kunde var nog för att hon kände och hade en relation med henne/honom. Du får låta det ta tid och jobba dig bakåt, inte gå direkt på bakbenen. Och även gå fram och tillbaka med handen/sticken/repet eller vad du väljer att ta.

Hoppas det hjälper :)

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se