Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 4317 ggr
anyberg
0

Gå i samma hage

Hur borde man tänka när man placerar olika hästar i samma hage egentligen?

Det är ju klart att man inte vill att någon häst ska bli skadad men å andra sidan måste de ju göra upp om hierarkin.

Hur lång tid ska man ge det innan man tycker att "nä det funkar faktiskt inte"?

Zaphix
0

Jag hade min häst i stor sommarhage tillsammans med två andra hästar förut. Det fungerade jättebra utan några som helst problem. Min häst var bra kompis med en av dom, stod ofta och kliade varandra och åt från samma grästuva.

På hösten, typ oktober, så ska hästarna stå i en vinterhage i mitt stall. Är små grushagar (inte alls vad jag fördrar, men har inget körkort så detta är bästa lösningen i nuläget) och Dacke (min häst) tänkte vi kunde få stå med hästen han var bra kompis med på betet.

Det gick inte i en liten hage, provade först en vecka, men den andra hästen blev så arg på Dacke när de fick mat så Dacke fick ingen matro. Han vallade också runt Dacke endel, inte så mycket då dock.
Jag gav upp efter en vecka och stoppade tillbaka honom i sommarhagen med en annan häst.

Men sedan insåg jag att ska han stå med den andra hästen så är det bäst om dom får fortsätta gå tillsammans utan långt avbrott.

Så efter två veckor fick han gå i den hagen igen, gick okej en vecka, men jag var tveksam. Bestämde mig dock för att vänta och se om det blev bättre, men efter ännu en vecka gav jag upp helt.
Fungerade inte, han kom in med nya bitsår varje dag, fick ingen ro i hagen då han kastade sig iväg så fort den andra hästen rörde sig. Var rädd för den alltså.

Jag väntade för länge känner jag nu, men ville verkligen ge det ett försök då alternativet var att gå ensam.
Nu går han dock ensam sedan två veckor ungefär, han är mycket gladare än när han gick med den andra hästen och lugnare. Idag bytte vi dock stall för ett par veckors tid av olika anledningar, men när han kommer tillbaka ska han förhoppningsvis få gå tillsammans med en annan häst och se hur det fungerar. Märker jag att det inte fungerar kommer jag inte vänta och se om det blir bättre, för chansen att det blir bättre när de går i en liten hage är inte stor tyvärr.

Så allt beror på omständiogheterna. Hade det varit en större hage hade han fungerat med första hästen, och hade dte inte fungerat hade de kunnat gått undan ifrån varandra. Men är det en liten hage och de tvingas vara uppe i varandra hela tiden skulle jag inte vänta och se längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
0

Ja det verkar inte lätt det där.

Min medryttarhäst (sto) har fått testa flera olika valacker som "rumskamrat" (brist på andra ston) men hon har fått sparkar och sönderrivna täcken och allt vad det är. Eftersom det inte är jag som äger hästen så slipper jag ju bestämma nåt vilket är skönt men det vore ju intressant ändå att veta hur man ska gå tillväga för att det ska fungera.

Nu går alla hästar i hagar bredvid varandra så de ser ju alla andra hästar även om de går själva, det är ju bra iaf.

Zaphix
0

Ja, för mig kändes alternativet att han skulle gå ensam i en hage bättre än alternativet att gå med en häst som han är rädd för. Även om jag ständigt har dåligt samvete för honom.

Men försöker göra dte så bra som möjligt, han har massa halm, grenar, granris och sånt i hagenatt pilla med iaf. Men hoppas på att han kan gå med en annan häst när vi kommer tillbaka till det stallet igen.

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

Kan hon inte gå med andra får hon väl tyvärr gå själv. Min ponny går själv då hon är en riktig ragata mot andra hästar.Tungan ute

Ricko
0

På ridskolan går dem flesta 2 och två (vissa går 1 och 1), detta är också små grushagar. Jag kan ju inte bstämma vilka som ska gå med vilka men då jag har fodring och sköter fodring, utstäpp, mockning osv så vet jag ett par som går tillsammans som nästan hatar varandra..

Iallafall så går privat hästarna alltid 1 och 1, varför vet jag inte men.. Hade det varit min häst hade jag velat att 2 gick tillsammans även om det inte är så stora hagar.. Sålänge dem funkade med varandra då. Men jag tänkte på den anläggningen prövar dem ju inte ens om 2 hästar funkar med varandra (privat hästarna alltså?) :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

jackiejohn
0

Det är svårt att säga tycker jag, en del finner varandra direkt och en del finner aldrig varandra sen tar det lite tid för en del oxå.

Jackie (ett av mina vbl sto) och Oskar min shettis) Fann varandra direkt visst gjorde dom upp så men det gick väldigt fort. Bästa vänner!

Jackie och morfars nordsvensk Molly gick ihop men var inte direkt kompisar ändå. Jackie var en väldigt tydlig ledare och tolererade inget "dum" från Mollys sida. Medans Molly och Oskar gick ihop väldigt bra.

Så Molly flyttade en månad senare för det funka inte.

Jackie och Sampdoria är nu bästa vänner men det tog tid, dom höll på länge men nu är dom jättebra vänner Glad

Oskar, Jackie och Sampdoria är en liten familj och dom två stora hästarn är väldigt beskyddande mot lille Oskar. Märkt väldigt tydligt..

Boefje
0

Köpte 2 tilsammans på en gång, så har ingen problem.:-) Hade 2 föderhästar med, de var lite bråk här och där, bra med stor bete/hage. Inga skor på hästar så inga stora problemer :-)

CelsiusT
0

När jag bytt hagkompisar med mina hästar så har det aldrig varit några problem. Mina hästar har alltid varit snälla mot andra och när någon kommer och mopsar upp sig så har dom lugnande inverkan på dom.

Nu när kompisen flyttade sin arab till vår hage så fick han först inte vara med för mina hästar, då gick jag in i hagen och visade mina hästar att han är med i flocken genom att kela med honom och när mina kom fram så kelade jag med dom med, men såg till att araben inte behövde gå undan och jag hade hela tiden en hand som kliade honom. Direkt fattade mina att man skulle vara snäll mot honom och att han inte var inkräktare utan ingick numera i flocken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Jag tror ett stort problem med många hästar är att de inte har lärt sig att kommunicera med andra hästar. Hästar som gått ensam som unghästar och aldrig blivit invigda i hur man pratar hästspråk blir det problem med sedan.

Importhästar har av min erfarenhet ofta gått ensamma och blir sedan knepiga. Men beror ju på vilket land de kommer ifrån och hur hästkulturen är där..

Men hästar som inte har lärt sig kommunikation är allt för vanligt..

Min häst går med en sådan nu, men för ett år sedan skulle jag inte velat haft honom i samma hage. La nån ett öra bakåt mot henne så vände hon sig direkt om och slog. Visade inget alls innan, utan tog direkt till bakbenen.

Numera är hon jättetrevlig emot andra hästar, men man ser att hon ofta inte förstår vad de andra menar. Men nu slår hon inte, utan hon bryr sig inte ett dugg och andra hästar är sura emot henne utan står bara kvar med öronen framåt.. Så nu kan hon gå med min häst utan att jag är rädd för skador. :)

Men endel hästar är helt enkelt knepiga och svåra att ha med andra hästar då de inte förstår dom. Lär sig mycket, men kan ju bli ordentliga skador innan dess..

Min och Dackes blogg

anyberg
0

#8 det där har jag oxå funderat på, om man kan hjälpa till själv på något sätt. Iomed att det precis kan va så som Zaphix säger att vissa hästar inte riktigt kan "prata häst".

Hur man ska göra det vette fasiken dock. Om det är två hästar som mest bara bråkas. Släppa dom tillsammans på volten och sparka boll kanske? :)

CelsiusT
0

#10 Det är nog indivuduellt hur man ska hantera det. Mina hästar bemöter som dom blir bemötta och föregår jag med gott exempel så följer odm med på samma linje. Mina hästar jagade ju ivåg den nya araben, men när jag visade att jag gillade honom och accepterade honom så gick det snart bra.

Medarbetare på westernridning.ifokus