Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1660 ggr
Armi
2010-11-11 18:54
0

Tips, tips och tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behööver tips på vad jag kan göra med min ponny, fantasiin har tagit slut! Hur skall jag få henne att tycka att det är roligt att vara med mig?? Jag har försökt med de heela sommaren men har ännu heller int lyckats!

Tacksam för svar!

Armi
2010-11-11 18:55
0

En bild till=D

Zaphix
2010-11-12 00:54
0

Kvalitetstid!

Jag spenderar stor del av min tid med min häst genom att inte göra nåt särskilt. Klia lite, mysa, borsta, fläta manen, masserar och sånt. Jag gör bara saker min häst tycker är roligt, eller ja, oftast gör jag saker han tycker är roligt. Endel tråkiga saker behövs också..

Men min häst tycker det är roligt att klickerträna. promendera tillsammans med mig i skogen, hitta på nya och roliga övningar på ridbanan och sånt. Men framför allt älskar han att bli körd, han är aldrig så glad som när han får konditionsträna med vagnen. Han är inte lika positivt inställd till ridning, så vi kör mer än rider just därför.

Jag tänker varje dag på att göra saker han gillar för att han ska tycka att jag är rolig att umgås med (och såklart för att han ska må bra också!). Har vi gjort tråkiga saker så avslutar vi alltid en stund med nåt han tycker är roligt.
En sak som alltid dyker upp i mitt huvud är "på vilket sätt gynnar denna övning vår relation?", reflekterar alltid över om ifall vi gör en övning för hästens och våran relations skull, eller om det handlar om viljan att vilja prestera och uppnå något.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg