Tillverka egen halsring
Hejsan, Skulle vara väldigt glad om någon ville svara. Jag vill tillverka min egen halsring. Brukar rida min häst i halsring men då har halsringen varit en tygel, Nu vill jag ha en riktigt. Har hittat en riktig halsring på kaupreridsport (stav) och den kostade 180 kr, Men med frakten så gick det på 300 och jag har inte råd med det. Så därför kanske det blir billigare att göra en egen?
Så nu vill jag ha hjälp, någon som kan förklara hur man gör en halsring i cobstorlek, vilket sorts rep det ska vara och hur långt och hur man knyter. Tacksam för svar!

Skulle också vara glad om någon skrev det, gärna med halsring plus ledrep tillsammans.
Köp ett bra rep, i en tjocklek som passar dig 1-1½cm i diameter är väl att föredra. Passa sen av ungefär hur långt du behöver genom att mäta mot tex en martingalhalsring i strl Cob. Lägg till ca 20-30 cm för splitzningen. TA en gammal grimma och klipp loss remmarna och ta tillvara på alla ringar och spännen. Ta en ring, pslitza fast halringsrepets bägge ändar i den. Sen är halsringen klar.
Ta knäppespännet och splitza fast i resterande rep som är avklippt som longerlina/longerrep.
Alternativet är att du köper en billig begagnad martingal strl Cob, tar bort delen som går mellan frambenen med ringarna på och behåller halringen :) Så gjorde jag min första halsring.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#2 Du är min räddning! Tusen Tack!
#3 nöden är uppfinningens moder, och ibland har jag helt enkelt bara tur när jag tänker :D

#2 Du har inga bilder på det? Eller kan rita några?
Jag köpte ett vanligt rep i lagom längd och tjocklek (kostade ca 50-60:-) och knöt en råbandsknop (lätt att justera så man kan ha olika när man rider barbacka eller med sadel).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Fast de på Kaupre är väl hårda?
En i mitt stall har en sån hård. Känns typ som rep som badat i lim och fått torka typ.
Nån som vet nåt material man kan göra en sån av?
#7 Dom är plastade har jag för mig.
Men vet du hur dom har knytit i hop det på kaupre halsringarna?
Såhär gjorde jag mig en longeringshalsring. Men principen är densamma istället för att knyta fast ringen med en vanlig knut så splitsar man fast den så som jag har gjort med själva knäppet.
Så den här ja ghar gjort här går inte att rida med. utan den får man ha när man longerar helt o hållet, och om man knäpper upp spännet fårn ringen så har man en lång ledlina.

#9 Hur splitsar man ett rep?
#10 googla och titta på youtube för instruktioner. Ingen idé o försöka förklara det bara i text ^^

#11 Tack! Ibland skulle man ha nytta av att gå på scouterna. =P
#12 jag har också kännt så emellanåt ^^ men för min del är det litet för kristet ^^

#13 Är scoterna kristet? hade jag ingen aning om=P Hur tjockt är det repet du har på bilden?
#14 det jag har är nog ca 8mm i diameter. Jag tycker det är liiite för tunnt nuförtiden så jag använder det så sällan. Men du kan åka till tex Biltema (därköpte jag mitt) och känna på deras olika tjocklekar och material. Det jag har är bomull/syntet.
Undvik de som är blå och helt i syntet, de bränner sönder händerna om hästen skulle dra och känns obehagligt mot huden för hästen.
De bruna i hampa och likannde är naturmaterial och känsligare mot fukt och väta, och inte alla gillar känslan man får i handen av dem då de kan vara litet stickiga så är detinte alla hästar som gillar repet heller.
Utan jag tycker bomullsrep med små korta ränder av syntet är lagom. bomullen är mjuk och trevlig, och synteten är så liten mängd att det inte påverkar något nämnvärt.

#15 Bomullsrep tänkte jag ha. Jag har fått händerna sönderbrända av syntetgrimskaft så helt syntet kommer det inte bli. 12 mm tjockt skulle nog bli rätt lagom kanske=)
Tänkte på det, om man har en häst som inte är lika tjockhalsad som min skulle man kunna ta ringen som finns i IKEAs sänghimmel och använda, men då får man nog nästan ha en A-B-ponny om det ska funka ^^ Det är ju en plastring som är ganska så stel.
#16 Det är vad DU trivs med som sättergränserna med tjockleken, hästen struntar nog i om det som hänger om halsen är 5mm eller 12 mm tjockt. det är du som kommer hålla i halsringen. :) Vad trivs du och dina händer med?

#17 Jag har en grov, körbyggd d-ponny på ca 500 kilo så jag tror jag låter bli IKEAs sänghimmel ringar^^
Jag har ett ledrep som är 14 mm men känns för tjockt att ha det som halsring så jag tror 12 mm skulle bli lagom.
Men rockringar, hur stora är såna i diameter egentligen?
Och vart kan man köpa en sån?
Det borde man ju kunna använda, kanske finns olika storlekar?
#19 rockringar har jag sett i normalstorlek och sen en storlek mindre också…. men det var på gymnastiken i grundskolan för öhh…. typ 20 år sedan *jag börjar bli gammal!!!*

#19 Det finns olika storlekar på rock ringar men en normal är väkl runt 90 centimeter i diamter, tror det finns en sort som är 70 cm i diameter och finns i dem flesta leksaksaffärer typ BR Leksaker, Toysrus. Det finns blinkande på Toysus eller fanns iaf. 
Haha, känner mig verkligen som 19 år när jag besitter sådana här kunskaper!
Min häst vill ha en blinkande halsring! Det verkar vara ett måste för att han någonsin ska komma in i hagen igen.. Lika bra att ta sig dit och köpa en då.. ;)
Tänk så praktiskt att ha nu när det är mörkt ute.

#22 Det finns ett täcke med en slags lampa som laddar upp sig och börjar blinka när det blir mörkt så att man lätt kan hitta hästen.
Blinkande halsring kommer passa bra i jul sen som julpynt på hästen.
Men rockring, är inte det lite väl icke tåligt material? Inte för att man ska sitta och slita och dra, men man ska ju kunna ta tag i den om det händer något och då vill man inte att den går av…
#24: Spelar ingen roll för mig, vill inte min häst lyssna spelar det ändå ingen roll om jag tar hårdare, han lyssnar inte mer för det.. ;)
Envist kallblod under utbildning..
#24 Okej, det är ju annar det normala: att man tar lätt i början och reagerar inte hästen ökar man succesivt trycket tills hästen reagerar och då ger man efter. Och det kan ju vara svårt med en rockring.