Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1819 ggr
Ida94
0

Vad är viktigt innan man börjar?

Hej :)

Jag ska börja med att tricktränna mina hästar, så då undrar jag vad som är det viktigaste att veta och hur man ska göra och så. Så om ni kan komma med lite tips på vad som är viktigt att veta innan man börjar så skulle det ha varit jättebra. :)

xcandygirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också precis börjat trickträna våran shettis, och de allta första jag gjorde innan jag började plocka fram småtricken var Join-Up. Det är lite svårt att försklara, men jag har skrivit om det i min blogg: http//ponnyklippan.blogg.se . Det ska iallafall få hästen att lita på dej och du ska visa den att du inte tänker göra den illa. Det är väldigt bra. Gjorde detsamma på min New Forest och kusinernas nordsvensk. Sen har jag också börjat med att lära Shettisen att stå still när jag håller på med henne. Det är ganska viktigt tror jag att ha respekt för hästen och att hästen vet vad som gäller och att hästen har respekt för dig. Lycka till! :'3Skrattande

Ida94
0

#1 Tack för ditt svar, ska kolla på din blogg lite. Glad

Zaphix
0

Det jag tror är viktigt med trickträning är att fundera ut innan vilka följder de trick man lär ut kan få. Lär man hästen spansk skritt är det stor risk för att få en häst som skrapar på stallgången och sånt. Lär man in stegringar, beroende på hur man gör det, så kan man få rätt jobbigt med det sen. Bara ett par exempel alltså. :)

Tränar man med godis är det viktigt att vara konsekvent, att hästen bara får godis när den gjort tricket på kommando av dig.
Fick erfara det igår med min häst, nu skrattade jag mest åt det, men hade jag lärt in andra trick såsom stegringar och sånt hade jag nog inte skrattat.

Har inte varit så konsekvent med honom, utan han kan få godis när han gör nåt utan att jag bett om det. Så igår efter att jag tränat med honom stod jag på stallgången med honom lös brevid mig och pratade med en stallkompis.
Hade tränat på att sänka huvud för knackningar på manken och tidigare har jag tränat på att han ska vända bort huvudet och titta bakåt för att få mat.
Så han stod och ömsom sänkte huvudet och ömsom tittade bakåt åt båda sidorna. Han höll på så rätt länge..
Men då insåg jag att jag mpste börja vara mer konsekvent om jag ska lära in lite mer "riskfyllda"trick.

Ett annat bra tips är att använda klicker, jag klickar in saker med min häst och han lär sig superfort. Perfekt inlärningsmetod.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ida94
0

#3 Jag tänkte använda en klicker, men tack för ditt svar. :)

Men när man ska tränna trick med sin häst, så vilket är då bäst att ha kompisarna ute i hagen sammtidigt man trännar eller inne i stallet? Sen 1 fråga till ska man ge hästen godis när den har varit duktig, fast än att man anväder en klicker? :)

Zaphix
0

Jag börjar träna in saker inne i stallet, lättast för både hästen och mig att fokusera när det inte är så mycket annat att titta på runt omkring.

Förstår inte riktigt hur du menar nu? Men hästen ska alltid ha godis efter att du klickat, annars så tappar man ju själva idén med klickerträningen. Om det är så du menar..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ida94
0

#5 Ja det är just det jag frågade och menade. :) 

Okej, ska ta och läsa på lite och sen kanske börja lite smått med min ena häst. :)