För att inte börja tigga
Hej alla!
finns det några som kan ge lite tips på hur man ska göra för att hästen inte ska börja tigga när man ger godis i träningen? =)
_Kram Evelina
_
Lära hästen att inte komma in i dítt personliga utrymme utan att bli inbjuden.
Jag låter inte min häst stå stå nära att han blir jobbig om han skulle börja tigga. Ungefär en meter ifrån mig vill jag ha honom om han inte blir inbjuden. Typ om jag står och pratar med något, står och väntar på nåt, vilar eller liknande så får han stå en bit ifrån mig.
En häst som står en meter ifrån en blir inte jobbig om den tigger, man kan ignorera alla tigganden. Krafsar den eller sånt så ignorerar jag bara så slutar hästen rätt snabbt när den inser att det inte är lönt.
Finns ingen anledning till att hästen ska vara jättenära mig utan att jag vill det av nån anledning. Utan kommer han innanför min zon så flyttar jag ut honom igen, eller viftar med grimskaftet innan han ens gått in.
Jag tränar mycket med godis, men upplever inte min häst som tiggande, för han får helt enkelt aldrig chansen att tigga. Tillf'llena finns inte där.
#1: Tack, ska läsa!
#2: Tack, det ska jag börja med! =)
_Kram Evelina
_
såg nånstans att man kunde visa hästen att man har godis i handen, när hästen ska ta godisbiten stänger du handen. När hästen kollar bort/har gett upp/struntar i det ger du.:) lycka till!
#4: smart:) har åcå hört det förut men inte tänkt på det.. :P
_Kram Evelina
_