Skrämmande
Sökte lite på NH på youtube för några dagar sedan och det var en tjej som hade rätt många klipp så kollade igenom ett par av dom. Skrämmande att hon kan kalla det NH… Vad man ser på videorna är tex en shettis med repgrimma som hon med hjälp av ett rep hårt (man hör snärt ljudet) rycker bakåt gång på gång och hästens huvud rycks bakåt och åt sidan tills dess att den backar då hon bara börjar skratta och börjar prata med sin kompis en bit längre bort??
I en annan ser man en häst, förmodligen en d-ponny), som hon ska få att backa så hon höjer handen/armen framför ansiktet på hästen som ser nästintill vettskrämd ut och istort travar baklänges…
Vet inte hur schysst det är att uppge hennes namn eller länka till filmerna öppet även om hon laggt ut dom på youtube så väljer att låta henne vara anonym. Men undrar självklart om denna "skrämmsel-träning"/"slipper lida när du gör rätt träning" verkligen räknas som NH?
Alltid Oavsett
Efter att jag kollat igenom ytterligare ett par verkar hon ge ut NH kurser… 
Alltid Oavsett
vill se, kan du inte skicka i ett PM till mi?
_Kram Evelina
_

Videorna ligger ute på internet, och det har hon sett till sj - så du kan gott visa oss :)
OKej, detta borde vara länken till hennes youtube kanal, vet inte exakt vilka videor det var jag kollade på och alla är inte lika illa
Alltid Oavsett
Jag som trodde att man skulle hantera sin häst lugnt och harmoniskt när man hanterar hästen efter nh principerna? Eller har jag fått fel för mig för vissa som utför pnh gör likadant. Hmm?

Ush, hon var allt man inte ska vara :S

Bara rycker och slår hästarna ><
Det är alltid svårt att dömma folk på ett kort klipp från youtube. Man behöver nog veta omständigheter och hästens bakgrund.
När man tränar en del hästar måste man ibland ta i mer än vad som ser bra ut på film när det helt rycks ur sitt sammanhang.
För att NH ska vara ett mjukt och fint sätt träna och hantera sin häst så är det inte bra om tex hästen gått de första 10 åren och domderat över sin matte/husse. När man ska förändra en sådan häst kan man behöva ta i ganska hårt ibland. Jag vill inte uttala mig om just den här tjjejens sätt att hantera situationer, det får var och än tycka som de vill.
#5 Du har förmodligen fått upp rätt Ulrika Larsson eller larssonulrika som hon har som youtube namn.
#6 Kan inget annat en att hålla med
#9 Hon har upp över 50 filmer med sin träning uppe på sin kanal och alla är inte allt för korta…
Förvisso har ju hästar olika behov efter bakgrund men att alla dom hästar som är med skulle vara i behov av samma våld som jag själv skulle kalla det känns lite väll, men alla har rätt till egen åsikt och jag tycker själv att hennes sätt känns sjukt
Alltid Oavsett

men usch på henne!
NH är samarbete med hästen, jag skulle vilja se henne släppa (shettisen?)och den följer efter och tycker det är kul och känner sig säker.
hoppas hon snart märker att hon gör fel :/
#10 Oj, jag har bara sett den första som fanns med på länk. Den var väl 20 sekunder…
Hur rätt det känns att diskutera enskilda personers träning utan att den personen kan berätta ur sitt perspektiv vet jag inte riktigt…
Inte speciellt schysst i alla fall.
Är det inte roligare att ni laddar upp filmer när ni själva tränar så ni kan visa hur ni tycker att det ska gå till?
Lite mer konstruktivt än att sitta och skriva ned hur nån annan tränar faktiskt.
#13: Helt rätt. Låser den här tråden nu.