Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2879 ggr
LitenPyssling
0

Lite hjälp

Köpte för 1½år sedan ett Nordsvenskt sto på just nu 12år.
Misshandlad av förra ägaren med spö/sporrar - hantering överhuvudtaget misstänker vi. Men sporrar/spön + körning VET vi.

Problemet: Hon blir otroligt lätt stressad och nervös, vi har haft henne i 2år nu och hon har blivit betydligt lugnare men blir som sagt otroligt lätt stressad och nervös.
Jag slutade rida henne för att jag skulle börja jobba henne ifrån marken istället och få henne att lystra där först.
Helt utan ridning på henne i 6 månader.
Det jag gjorde under tiden var att arbeta henne via longering men även i grimma och grimskaft och sedan att hon skulle lystra till mig löst - att hon går fot, stannar och svänger då jag vill utan att jag måste styra med något annat än röst/kroppsspråk.
Sedan 1 månad tillbaka så rider jag henne löst, rider barbacka och med ett rep runt halsen.
Hon lyssnar väldigt fint!
I helgen har jag ridit henne med träns 3ggr och de är de 3 första gångerna på 7-8 månader.
Hon går fint att rida löst, men med träns blir hon otroligt stressad och inte alls lika lyhörd.
Med enbart halsrep (grimskaft använder jag då) så lyssnar hon mer på stanna/sakta ner än vad hon gör med träns.

För någon vecka sedan märkte jag att hon, trots sin otroligt lätt stressighet, är nyfiken på att testa olika saker - jag har inte velat provat något försen nu med respekt för hennes rädsla och stressande.
Bland annat fick jag henne att kliva upp på en kälke med frambenen.
Nu i helgen fick jag henne att lystra till backa med hjälp av enbart gestikulering med spö - spö som hon var livrädd för när hon kom. Såg hon ett spö så blev hon helt omöjlig, nu kan man dra spöet genom hela henne och svinga det emot henne och hon står bara där.

Frågan:
Vilka trick kan jag lära henne?
Misshandlad så minsta flashback hon får gör henne stressad och nervös. Så enkla trick tack, 12år.

Jag kan testa alla sorters trick och hon har förtroende för mig och min pappa, det märks. Men som alla hästar som blivit misshandlade så krävs det bara att en situation liknar en där hon blev misshandlad så tar instinkten över - rädsla.
Hon har dock blivit mycket bättre på hantera den.

Som sagt, alla sorters trick och skicka även med så bra förklaringa som möjligt, gärna långa och ordagranna inlägg. Mycket önskvärt!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
0

De trick jag vill lära mest är:

Stegra (både kommando från rygg och mark)
Bergsget
Buga - mycket önskvärt
Hej

Men kom otroligt gärna med förslag - filmer på era ekipage är varmt välkomna likaså låååånga och ordagranna inlägg så länge de är förklaring till hur trickläringen ska gå till.

klicker ska inköpas då jag vill testa mig fram till vad hon tar bäst som beröm.

Birke
0

#1 Du kan nog lära henne de tricken bara du anpassar dig efter henne pch tar det i hennes takt. Du känner hästen bäst, och kmr nog lyckas med tålamod :)

Anna452
0

Det finns artiklar om trick och trickträning här på forumet. Har du sett dom? Väldigt bra artiklar med utförliga steg beskrivna.

Lycka till!

LitenPyssling
0

#2 Jag har tålamod så det heter duga, så på den fronten är det absolut inga problem.
Det jag är rädd för är att göra något som ger henne en flashback, jag vet inte exakt vad hon utsattes för och därmed vill jag vara extra försiktig - Detta är något som ska ta mycket tid, jag vill gå sakta fram just för att minska risken att ge henne en flashback.

#3 Har inte sett de, ska kolla om jag hittar någon, tack! =)

Birke
0

#4 Om du tar det lugnt och fint tror jag inte hon skulle koppla det till en dålig situation.

LitenPyssling
0

#5 Problemet är att det spelar egentligen ingen roll hur lugn och fin du är, liknar just den situationen en situation där hästen ifråga blev misshandlad så kommer stressen/paniken/nervositeten krypande och ju mer den liknar desto mer kryper det fram.

Dressyren är ett mycket bra exempel på detta.
Jag har ett tålamod som heter duga, det tar lååång tid innan jag tappar behärskningen eller ens får en känsla av irritation.
Jag är väldig svår att få stressad/rädd/osäker eller nervös när det kommer till ridning.
Med andra ord så är jag otroligt lugn av mig och jag går mycket mycket sakta framåt.
Jag vet att hon blev misshandlad med sporrar (hårda sparkar istället för mjuka skänklar) därmed tar jag det otroligt lugnt med skänklarna i början (utan sporrar), det räcker med att du som rider flyttar skänkeln enbart 5cm så höjer hon huvudet och börjar andas häftigt och man ser ögonvitorna.
Detta spelar främst upp i traven, då kan du inte ens röra henne med skänkeln innan hon stressar upp sig. Så antagligen är hon mest misshandlad där.

Birke
0

#6 tror inte du ska undvika dessa situationer, utan visa henne att inget dåligt händer. Låt henne stressa upp sig, var lugn hela tiden. När hon lugnar ner sig lite avslutar du för dagen.

LitenPyssling
0

#7 Eftersom att detta med dressyren är det enda jag vet något om hur det gick till så är det en omöjlighet att undvika de andra situationerna med flit.
Detta är heller inte jag försöker undvika men jag vill "gå in i situationen" så sakta som möjligt för att hon ska känna att jag inte gör något och därför vill jag börja med så enkla saker som möjligt.

Det vi hittils fått bort är rädslan för spön/sporrar/grimskaft/klapp på hals och beröring vid öronen samt ansikte.

Nu kan jag rida henne med spö samt använda spö när jag hanterar henne löst, jag kan rida henne med sporrar (enbart för att visa att det finns de som inte använder de som "vapen" och för att förtydliga skänklar).
Vi kan kasta grimskaft över henne huller om buller utan att hon reagerar och vi kan klappa henne på halsen samt massera öronen mycket försiktigt och röra henne i ansiktet.
Men det är just för att vi gått sakta in i det, detta har tagit 2år att få till så att sätta tid åt sådant här är inga problem för vår/min del. =P

Det jag lärt henne hittills är:
Stå, kom (lite knackigt än) och backa. Allt detta med hjälp av ett longerings spö och röst.
Hon är snabblärd verkar det som därmed mitt ökande intresse för vidareutveckling med fler trick.

Birke
0

#8 Vad duktig du är^^

LitenPyssling
0

#9 Känner mig duktig (A) men är mest bara stolt över att allt gått så himla bra.