han biter mig..
hejsan, hoppas jag har hittat rätt (har letat runt och även omjag hittat fel, kan ni väl svara iallafall?:)). Söker någon/några som kan hjälpa mig lite med min sköthäst :) (en ridskolehäst)
Jag rider han varje fredag alltså ska rida han imorgon och jag sköter om han dagligen! Men jag undrar nu: Varför biter han mig hela tiden? Jag har varit påväg att lämna honom men mitt hjärta tillhör han :) Såfort jag kommer in i spiltan brukar jag hälsa på han, då brukar han naffsa på mina ben och säger jagh "nej" så blir han bara mer "bitsk" han rotar i mina fickor om jag har något och ger jag inte han något så biter han mig i armen eller så. Han är inte aggressiv utan han bits hela tiden. Skulle ta skötarbild igår och han bet fotografen i höften, varför håller han på såhär? Jag blir lite rädd för han för jag försöker säga emot han men han fortsätter bara. Ge mig tips :)
Typisk ridskolehäst-sjukdom skulle jag säga.
Många barn och vuxna som går in till honom, ger honom godis och aldrig riktigt låter honom vara.
Godis är anledning nr 1 att hästar börjar bitas och naffsas.
Och steg 1 för att få honom att sluta bitas är att se till att han inte längre får godis av människor. Prata med ridinstruktören om problemet, säg att du blivit biten flera gånger, att han biter andra och att du vill att man ska rätta till det beteendet.
Annars är det att steg 1 sluta ge godis till hästen, 2 ta med ett hoppspö in och varje gång han naffsas "smiska" till honom på bogen eller på sidan och skarpt och tydligt säga nej.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
jag ger han aldrig godis, kanske 1 gång i veckan, lägger det då i krubban när han är på lektion. Får göra det där med smiska, vill att han ska fatta att jag inte blir rädd utan blir mer irriterad på han. Men jag smiskar nog till med handen för annars blir nog min fritidsledare riktigt förbannad på mig för hon skulle säkert tro att jag skulle slå han utan mening. (om jag hade piska med mig in :/
han heter jankes :p okej hoppas du återkommer snabbt ^^

Tror som andra att godis är problemet. Dock skulle jag inte "smiska till honom" för egentligen ger du ju bara honom ännu en anledning till att bita dig. Som sagt de flesta hästar är så pass snälla att de tar det och lägger ner, men jag har känt fler talet som skulle gjort motsattsen och hade för modligen huggit igen av den anledningen.
1. försök prata med någon om att ge ett godis förbud på hästen (alltså att ingen får ge honom något ur handen).
2. som du redan skrivit att du gör. Ge honom inte ut handen själv utan om det är något ge det i krubban.
3. försök läsa av honom och stoppa honom från hugget innan det kommer. Antigen via att distrahetra honom med något han gillar eller använda ett ljud som varnar att han är på väg att göra något oönskat. Hugger han endå så undvik så gott du kan att bli biten (för din egen skull) och fortsätt sedan med vad du nu håller på med, bestämmt. Att han hugget kommer inte ge honom något. Alternativ att du ber honom ta bort huvudet.
Men sen beror det ju också på om det verkligen är godis, eller om han har ont någonstans, kanske bara försöker hitta ett sett att få vara ifred, missnöjd med något annat.
Anledningen kan ju vara en annan även om godis är troligt. Och är det av annan anledning så är korrigering kanske inte rätt väg.
Om jag hade möjlighet skulle jag köra de sju lekarna.
Om inte så skulle jag beröma varje gång han inte naffsa.
Men i vilka till fällen naffnar han??
Jag skulle holla på mycket med ansiktet och så ha tittar på gig och gossa strycka honnom i pannan och få honnom att sänka huvudet. För när dom gör de vet man att de är jag som bästemer . De gjorde jag och hade inte tillgång att köra de sju lekarna. Han va så hämsk att ingen kunnde komma in ingen ridlärare eller någon alls. Alla klättra över foderbordet. För om man gick in via rumpa blev man sparkad och OM man lyckades ta sig in klämde han in en i väggen och klara med de. Sparka han åt sidan mot dig.
Ja en efraren bråkare. Men nu respekterar han mig sänker huvudet medesamma.
#5 tack för tipsen, ska göra det du skrev.
#6 han naffsar HELA TIDEN, seriöst, non stop. Såfort han får en människa framför sig så bits han. han visar inge agressivitet genom öronen utan han biter till sen slänger han bort huvudet, kommer tillbaka med huvudet fort som attan tittar på mig, biter mig igen osv. Han bryr sig inte om en när han har mat, då är han hur go som helst, annars bits han bara.
Okej, ska jag klia han i pannan? Någon han tycker är skönt är att bli kliad med rotborsten under ganascherna (stavning) och under huvudet, då lutar han huvudet åt sidan. Men ett annat konstigt beteende är att han lägger huvudet på spilt väggen upp med ansiktet på toppen av spilt väggen och sen så står han så ett bra tag och bara tittar på en, man ser ögon vitan och sen när man kliar han på ganaschen så åker överläppen upp i luften och han blundar och sen när man slutar så glor han sådär igen, varför gör han så? :p har bild på det på mobilen men kan inte lägga över.
#7. Jag skrev STRYK(inte klia) honnom i pannan och få honnom att sänka huvudet. För när dom gör de vet man att de är man som bästemer
Sen de med läppen är ju att han tycker de är skjönt när man kliar så gör hästar när de tycker e skönt
#8 sry läste inte tydligt
ok.

Kan du inte prata med ridläraren om att ha på honom munkorg typ sådana som man har för gräsreducering? Är han ridskolehäst dessutom så borde det ligga i ridskolechefens intresse att ha säkerheten framför allt. En munkorg kanske till o med delvis tar bort beteendet, om han inte kan bitas så kanske han upptäcker att det inte är någon idé att göra det. Det tar däremot inte bort grundorsaken. Jag tror att detta är en dålig vana och att det beror på att han får godis, du sa själv att han rotar i dina fickor om du har nåt och om du inte ger honom så biter han, och detta har blivit ett felaktigt invant beteende. Han biter inte för att han vill vara taskig, utan han biter nog för att han kan helt enkelt.
Ja jag kan inte tilllägga så mycket mer ön sluta helt med godis från hand! men de vet du ju vid de här laget..
Sen bit tillbaka!!
Nu menar ja inte att du ska använda din min och bita tillbaka
utan handen men precis som att du med fingrarna ska bita honom
Exakt som om du vore en annnan häst, studera hur två andra hästar gör tillsammans.. Vad använder de?
Jo munnen!
Och de här känner jag igen från min egna
som stod på ridskolan, när vi köpte honom och tog hem han så var de borta på en vecka
Så de kan också lika väl vara ett tecken på att han vantrivs, det är nått han inte är nöjd med..
Det kan finnas många orsaker till att han bits…
Din djurkommunikatör
okej, han biter mig inte lika ofta nu. Men andra biter han alltid när dom kommer in, han är lite skum.. Ska "bita" tillbaka med fingrarna som du skrev och får se hur det funkar, det verkar vara ett beteende han bara kan ändra på om han flyttar från stallet och får en egen ägare faktiskt..

Mitt ena sto var nästan sån när jag köpte henne, hon bet inte med buffa medhuvudet stenhårt rakt i magen och var väldigt ohyffad på den fronten! Hon letade efter godis i fickorna och blev väldigt frustrerad när hon inte hitta något..
Detta var ett beteende som absolut inte accepterades, Jag gjorde samma sak tillbaka buffa hon till mig körde jag en likadan tillbaka fast mer en "tackling" för att de skulle bli så likt som möjligt! Inget godis över huvudtaget på ett tag…Hon slutade efter nån vecka när hon fick tillbaka sin egen medicin så att säga
"ge igen" och låt honom inte få nåt godis.. Har tagit ner hästar som bits oxå men det har varit i andra sammanhang.
Lycka till!
Jag tycker inte du ska hålla på och "bita tillbaka" på en ridskolehäst som träffar en massa olika människor varje dag. Den kommer bara bli förvirrad om nån nyper till den och de andra inte gör det. Jag är inte för att nypa till hästarna alls iofs, men om man nu ska hålla på med sånt så måste man nog vara konsekvent för att det ska fungera bra.
Och det blir inte konsekvent för en ridskolehäst.
Bättre att ta tag i grundorsaken istället för att bota symptomen. Hästen bits av en anledningen. Är anledningen att den får godis húr händerna på folk och den gör så för att säga "ge hit godiset" så får nog hästansvarige skriva skynt och säga till eleverna om att det är totalstopp på att ge den godis.
Är anledningen att hästen inte trivs, kanske stressad pga. folk springer ut och in ur spiltan/boxen eller nåt annat, får man nog leta orsaken till vantrivseln och sedan hitta lösningar på det. Kanske hela miljön som är stressand? Hästen känner sig trängd när det kommer in människor till den?
Att nypas är inte rätta lösningen anser jag iaf..

Prova munkorg. Prata med hästansvarige om det tycker jag. Rätt som det är kanske det är ett litet barn som blir ordentligt biten. Det är allvarligt tycker jag.
När men går in i spiltan tittar han på en, sen så liksom kan han börja bita mig, ignorerar jag har slutar han, sen börjar han igen. Och att "bita" tillbaka gjorde honom bara förbannad… Har han hö i spiltan är han hur underbar som helst, det är bara jag som går in till honom, förutom dom som ger honom äpple, ger mat osv. Och rider såklart men jag tror ni fattar. Ibland bits han, och ibland inte. Jag är inte så duktig när det har med häst-beteende att göra, är mycket bättre med hundar och har lärt mig med hundar att inte ge upp utan om hunden biter, ska jag aldrig gå därifrån för då har han/hon vunnit. Är det så med hästar med? Eller ska jag låta han vara och gå ut därifrån.
Munkorg vet jag nog inte. Dom skulle bara bli sura om jag skulle påpeka en sån sak..
#16: Hästar tänker inte i vinna eller förlora, däremot så betingar man beteenden. Hästen märker att biter den människor så går människor därifrån, så vill den att människor ska gå så bits den.
Jag tycker du snarare ska tänka i banorna att hästen försöker berätta något med sina beteenden. Hästar gör alltid saker av en anledning, gör inte saker bara för att jäklas eller för att retas, många tror ju det..
Så jag tycker det är bättre att fundera över varför hästen bits och vad man kan göra för att hästen inte ska behöva ha en anledning till att bitas.
Är ju alltid vårt fel att hästen har olater, orsaken hittar man i vilken miljö vi skapat runt hästen eller vilka beteende vi har runt hästen.
Nu kom jag på sidospår som vanligt.. Men jag tycker det är bättre att du går ut därifrån, du kommer ändå inte kunna rätta till olaten när det är så många olika människor runt hästen som beter sig på olika sätt.
Finns ingen anledning för dig att ta nån strid för att få hästen att sluta bitas, kommer ändå inte fungera tror jag.
Låt hästen vara istället, jag tror att det är vad den vill att du ska göra faktiskt.
Nej de strösta problemet är ju att de är en ridskolehäst..
All tid och kraft du ändå försöker lägga ner för att få bort de
kommer den andra efter fem minuter att sudda bort..
De bästa vore att som du säger, få dem att förstå att hästen inte trivs, det behövs inte vara i ridskolan över huvud taget,
det kan lika väl bara spiltan, hästen bredvid..
Det kanske skulle funka bara att vända på hästen de gånger de ska göras något med honom, så han står utåt med huvudet i spiltan istället för innåt..
Och en stor skylt, gå inte in till honom och ge absolut inte godis..
Han kanske inte tycker om allt spring i spiltan..
Kanske de ska försöka ha en och samma person som sadlar och sköter om honom om dagarna..
Din djurkommunikatör
jaa, jag ska prata med fritidsledaren om dethär och så får vi se vad som händer.