Forskning kring klicker-träning
Tyvärr på engelska men väldigt intressant!
Spännande!
Intressant, speciellt om man relaterar det till människor. Aldrig tänkt på det, men det förklarar endel. :)
intressant frisyr :D

Vad jag förstod det som talade han inte om klickerträning, utan om att dopamin-nivån ("förväntningen" som ger motivation?) höjs om djuret vet att det finns en belöning, men att den bara kanske får den? Hur talar detta för klickerträning? Förklara för mig vad jag inte har ioch har fattat :)
#4 Dopamin är kroppens egna lyckorus kan man säga. Kokain och Amfetamin ökar halten av dopamin t ex. Alltså kan man dra slutsatsen att ju mer dopaminhalten ökar desto lyckligare är djuret (eller människan för den delen).
När det gäller klicker-träning skulle man ju kunna tro att dopaminhalten borde stiga först när djuret får belöningen, för det är ju då den borde va som lyckligast? Men egentligen så är det då dopamin-halten går ner! Alltså är det egentligen själva tanken på belöningen som gör djuret lycklig inte godiset i sig.

#5 Då hade detta alltså inte med just klickerträning att göra? Tänkte mer om det var så att forskningen var inriktad på just denna träningsmetod. Blev lite förvirrad då titeln på tråden sa det, men inte gubben i filmen :P
#6 Helt rätt! :)