Body language video
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gillade denna video väldigt mycket bara.
Skulle vara kul att se om hon kan få en häst att göra samma saker utan allt detta godis. Personligen gillar jag inte handmatning. Får min häst att göra en hel del utan godis
Fast oberoende av hur man belönar hästen borde ju kroppspråket vara detsamma.
beror på vad hon har för slags häst, enligt några parelli filmer är vissa hästar tror det är lbe som är "godis" hästar eller vad man säger.
Dom andra hästarna får man över presseningen på andra sätt medans LBI lägger dom godis över den så går hästen över haha :)
okej såg hela videon nu, det där var nog lite för mycket godis matande tycker jag själv. annars jätte fina.
Tycker filmen är superbra, testade ett par av sakerna lite snabbt idag, definitivt något jag ska leka mer med.
Min förra häst jag tränade med var LBI, blev mer och mer LBE på slutet dock, och han fungerade jättebra med godis.
Nya hästen, LBI även han, fungerar också bra med godis. Dock inte tränat honom så mycket med godis än då han har andra bra saker som motiverar honom också.
Apropå godis då.. :)
Jag är inte så jätte bra att läsa engelska så där skulle förstå mer om hon hade pratat ^^
Men jag blev sugen att åka till stallet :D
Min häst funkar bra med godis, han är lite LBI men han stämmer inte in med allt på det längre :)
justja har precis kommit på att han tydligen älskar att bli kliad på halsen så det ska jag börja med som beröm! :D
En annan sak jag tänkte mycket på när jag såg den här videon är att om man nu har utrustning på hästen och försöker styra den med det men samtidigt råkar göra någonting annat med kroppsspråket så kommer nog hästen lyssna mer på kroppsspråket…
#7: Min häst med, fast framför manken. Använder det som belöning vid ridning också. Även vid ich i öronen vill han bli kliad. :)
Använder alltid det som beröm, fungerar bra. :)
#8: Det gör min häst redan nu, därför det blir så fel när jag visar fel med kroppen när jag menar nåt annat. Dubbla budskap och då förstår inte herrn. När min herre inte förstår blir han upprörd och går/springer ifrån mig, tycker att jag är orättvis. Väldigt bra ändå, jag lär mig göra rätt då. Även fast jag föredrar att han frågar vad jag menar istället för att bli arg direkt..
Då finns det ju en intressant fråga man kan ställa sig:
Ska man börja med att träna hästen lös eller med utrustning?
Parelli t ex tycker ju att man ska träna on-line först och sen köra freestyle.
Men om man inte har någon utrustning så kan man ju inte sända dubbla budskap…FEL budskap lär man sända däremot, innan det blir rätt :)
Beror nog helt på vem man är som person och hur hästen är.
Jag tränar in saker med Dacke on-line, skulle bli tokig på all catching game vi skulle behöva göra om vi skulle träna in saker liberty. Sånt tålamod har jag inte, han går ju som sagt iväg när han inte förstår mig. Men har rätt mycket draw med Dacke, så liberty fungerar helt okej (precis börjat med det) om jag lär mig hur mycket jag kan kräva av honom innan han går iväg, får ta det lugnt helt enkelt.
Men andra kan säkert börja med liberty på en gång, endel har ju känslan för sånt.
Man kan sända dubbla budskap även utan utrustning såklart. Ska jag sända Dacke åt ena hållet, vänder kroppen åt andra hållet men tittar och pekar åt det håll jag hade tänkt sända honom, då blir det dubbla budskap. Eller som jag brukar lyckas med, titta på bakdelen för att flytta den, men samtidigt visa med sticken att han ska flytta framdelen…
Jättekul och se en video som förklarar tänket kring kroppspråket hon använder sig av. Själv vill jag inte använda så mkt godis- och handmatande. Cajjan är LBE och känner han att det vankas godis så blir han som Parelli brukar säga "hand over the treats and no one gets hurt", alltså han ställer bara in sig på godiset och är inte mottaglig för någon träning eller kommunikation alls, blir lite som en bulldozer.
För en tid sen hade vi Camp Nordsvensk (en grej vi startat upp själva, ett gäng med nordisar träffas en helg och tränar eller kör, eller uteritter mm.). Då var en tjej med som klicker-tränade sina hästar. Vi gick ut i hagen allihop och stod och snackade lite. Hennes häst kom fram och började nafsa och bita och dra i våra jackfickor. Tjejens kommentar " Oj måste träna lite för att få bort tiggandet", "det måste man med jämna mellanrum". Men om en träningsmetod ger en ett problem som man sen måste träna bort igen så undrar man ju. Kanske var det bara något den här tjejen hade problem med, jag drar inte alla över en kant. Tror mkt på klicker-träning men det är bara det där matande hela tiden som jag inte begriper mig på. Det var två barn med i hagen som hästen gick extra hårt åt kan jag säga…. Synd och se.
#11 Ja just det, det är ju klart!
#12 Som sagt så kan man ju byta ut belöningen mot något annat än godis, kroppspråket är ju fortfarande det viktigaste med denna video. Varje gång hon ger hästen en godsak så skulle hon ju lika gärna kunnat klia den någonstans som den uppskattar.
#6 Vore ju kul om någon gjorde en likadan fast svensk och mer utförlig beskrivning av vad som händer för den delen.
Hon i denna video har dessutom skrivit i beskrivningen: A little instructional video about our way of using body language. Of course there is more going on than the text says, I just tried to summarize some main points.
Alltså: En instruktionsvideo om hur vi använder vårt kroppspråk. Självklart pågår det mer saker än vad som står i texten, jag försökte bara sammanfatta några viktiga punkter.
#13 Jo det var ju det som var så konstigt också med den här tjejen jag träffade på Campen. Enligt henne byter man inte ut godiset. Det måste alltid komma efter klicket. Men jag har sett hundtränare som efter att ha klicker-tränat in en grej ett tag tar bort godiset eftersom klicket nu betyder godis/belöning.
Fast man ger alltid belöning efter klicket, alltid. Man lär ju att dfjuret får belöning efter klicket, tar man då bort belöningen efteråt har man lurat djuret. Då tar man ju bort hela grejen med klickern, klickern ger ju bara ett ljud som säger att "där gjorde du rätt, nu kommer belöningen". Klickern i sig är ingen belöning, utan klickern är betingad med en belöning.
Blir ju som att din telefon piper för att du fått sms, dublir glad och kollar telefonen, men inget sms har kommit in. Nästa gång telefonen piper blir du glad igen, och där fick du ett sms. Men sedan piper den två gånger i rad utan sms men tredje gången fick du ett sms.
Skulle du inte bli lite förvirrad? Du kanske inte skulle bli lika förväntansfull längre när du får sms? Du kanske inte skulle vara lika snabb med att kolla telefonen, för du vcet ju ändå inte om den piper på allvar eller inte..
Dåligt exempel, men ja.. :)
Däremot höjer man ribban för varje moment man klickar in. Lär man hästen att lyfta benet så är man nöjd när hästen lyfter lite första gången, men andra gången så får inte hästen belöning för att den gör det utan man väntar in att hästen lyfter lite högre än första gången, och då klickar man och ger belöning.
Man tar till slut bort klickern, den behövs bara i inlärningen. Däremot ger man alltid belöning efter klick, men kan klicka mer sällan.
Jag klicker-tränar inte utan återgav bara vad jag sett en hundtränare göra på tv.
Nog skulle man kunna klicka in en häst med annat än godis dock, eller? Om man börjar med godis så ska man nog som Zaphix säger fortsätta med det så den inte känner sig lurad.
Det är väl däremot hundra gånger enklare och tydligare med godis än med beröring då man måste va säker på var och hur det ska gå till för att hästen ska uppskatta det (?)
Om man utgår från denna forskning så visar det ju tydligt att det inte är godiset det handlar om utan förväntan!
I klicker-träning är det ju förloppet signal-jobb-klick-belöning. Lyckoruset kommer inte i samband med belöningen som man kan tro utan det kommer redan vid signalen (om det är en signal som hästen kan dvs).
Slänger in en fråga, okunnig som man är… 
Ska man vid klicker-träning inte berömma alls med ljud (alltså typ "duuuuktig" eller "braaa")?
Har läst lite böcker skrivna av olika kända NH-utövare och de säger ju alla att man ska sträva efter en ljudlös kommunikation med sin häst eftersom hästarna själva inte använder ljud.
Jag känner lite så här: om hästen tycker varken bu eller bä om man säger bra och duktig så kan man ju göra det för sin egen skull? Om man själv tycker om att säga det så varför inte? Eller?
Tycker det är lite samma sak som när man diskuterar om huruvida djur kan trösta människor. Det kanske dom inte kan men om DU uppfattar det som tröst så får det va väl det?
Kollade på videon igen och kom och tänka på att hästens öron oftast är slickade bakåt när tränaren vill/kräver något ex trav men sen när de stannar åker öronen fram. Betyder öronen bakåt att hästen tänker i detta fallet eller är den irriterad?
dom brukar oftast koncentrera sig när dom har dom bakåt .
Lite för mycket godis för min smak. Och skulle också villja se henne gör allt deta utan de.
Och va lite mer tydlig de käns som att hon inte vat vad hon vill. Hästen ser bara ut att va ute äfter godiset och inte henne och konsentrera sig inte alls.
men den va ganska ok
#22 Hon har bara träffat hästen en gång tidigare så det är nog därför det kan uppfattas som lite ogenomtänkt, kanske? Det är klart hästen är ute efter godiset, den känner ju inte henne, behöver det vara något dåligt? Varför tycker du inte hästen är koncentrerad?
#24: Njaa.. Jag tränar ofta med godis, ger mycket från handen, varken förra eller nuvarande häst är ett dugg tiggig. Så beror nog på hur konsekvent man är med när man ger det och inte ge i tid och otid med en häst som är den tiggiga typen.
Min häst får morötter eller havre som godis, ser inte varför det skulle vara onyttigt? Nåt han får annars ändå..
Men jag tycker man inte skapar tilllit genom att ha godis inget mer en så. Jag gillade inte hennes sätt att träna pungt slut 
Och skapar inte till lit genom godis tycker jag
Tja fast hon värkade inte ha moröter. Men grejen är att jag inte tycker man ska träna med godis de va de jag ville få fram . Ovs om de fungerar eller inte 
Fast bara för att man tränar med godis behöver det inte betyda att man alltid gör det.
En left brain-häst, speciellt introverta, behöver en anledning till att göra saker. Motivation alltså. Då är det ju väldigt praktiskt att använda godis som motivation, då left brain-hästar ofta blir motiverade av det.
Ett exempel på hur jag använde godis till mig häst är väl när jag ville träna upp hastigheten som han ryggar i. Jag tränade inte in att backa med med för att backa till exempel i slalom snabbare än segtakt föredrar jag att ha en dunk med godis i slutet som han backar till istället för att driva på en massa.
Tillit har definitivt min häst till mig trots att jag ofta använder godis som motivation.. Är inte antingen godis jämt eller aldrig godis, utan man kan ju variera..
gör det någon skillnad om man har morötter eller annat godis?xD
#29 haha hur då?
heheh ja jag vill veta :)

#28 Morötter är ju godis för hästen så nej det gr ingen skillnad.

#34 Jag läser visst med morötter är också godis för hästen, jag har aldrig köpt hästdodis med socker i.
#35. men de finns ju andra som inte tänker på de. och som sagt tycker inte man ska propa i hästen massa moröter och äblen bara sådär.
De är mitt tycke men så klart får du prppa i allt du vill i din häst.
jag skulle inte tränat med godis ialla fall
Godis nån gång ibland gör inget.

Nu är det så att vissa hästar motiveras av godis, medans andra blir monster. Vad som är bäst avgör ägaren. Påståendet att det skulle försämra relationen håller jag inte alls med om. ingen snakar om att skapa tillit genom att mata hästen, utan att skapa motivationen som hästen behöver.