Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 3865 ggr
Animal-3
0

Elja inridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som de flesta vet har jag ju elja att rida in nu :) vi har jobbar lite på att stå still, hoppat brevid m.m.

För några kvällar sen satt jag en 5 sekunder på henne (hade anledning att prova) på gårds planen med sidepull.
Idag fick vi vår första "riktiga" uppsittning och så skrittade vi några steg. Det gick toppen :)

EwaAngantyr
0

Härligt! Hoppas du fortsätter att berätta om inridningen!

Animal-3
0

#1 tack :) ja jag ska se om jag kan hålla det uppdaterat. Jobbet som gjorts innan detta känns ju rätt självklart så jag har inte direkt skrivit något om detSkäms

EwaAngantyr
0

Förberedelserna betyder allt för inridningen så nedvärdera inte det!!!

Animal-3
0

#4 nejnej verkligen inte, vi har självklart förberätt massor (har ridit in hästar tidigare). Men det är kändes som så självklara saker att jag inte skrivit ner dom bara. (tex arbete i halsring från marken, stå still när man står på stol, promenader, corallarbeten, sadel m.m.)

Zaphix
0

Kul att ni kommit så långt med henne, hoppas hon blir en trevlig och rolig häst att rida sedan.

Kul bildserie i inlägg #2, hon ser väldigt fundersam ut! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#5 Tack:) ja det blir spännande att se vad som blir av henne:)
Ja fundersam var hon nog, varför jag ska hålla på och klättre på henne x) Som sagt förberedelser är vi väldigt noga med för denna dam hade nog garanterat get en en flygtur om hon inte var förberädd.

Zaphix
0

#6: Bra med bestämda hästar som visar vad de tycker, då vet man hur man ska förhålla sig till dom. Lättare att hantera en häst som man vet vart gränserna går än att man råkar gå över dom och plötsligt så reagerar hästen kraftigt från ingenstans.

Jag gillar bestämda hästar! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#7 jag med:) Elja försöker gärna men visar tydligt vad hon tycker om det hela:) Anledningen till inridning i halsring är också att ge friheten att visa vad hon känner in för det hela.

Anna452
0

Va kul att ni börjat med inridning! Superhärlig känsla förstår jag när man väl förberett sin häst och sen får njuta en stund.

Tycker hon ser väldigt lugn och fin ut i bildserien i inlägg #2

Animal-3
0

#9 tack:) ja det var super kul!
Hon var helt suverän den lilla damen:)

Animal-3
0

Så Elja fick har vilat någon dag och en dag tog vi en promenad med selen.
Så idag tog vi en kort promenad innan jag jobbade henne lite från marken:)

Animal-3
0

Sedan var det uppsittning igen:) hon är så duktig^^ gick toppen. Skriver mer med någon bild strax. Måste bara fixa klart bilderna. Här är uppsittningen i allafall:)

Animal-3
0

Så idag skrittade vi lite^^ fast var och när var det väl inte jag som betsämmde hela tiden. Dock är det på sitt sätt bra då detta är anledningen till att hon rids in i halsring. Jag vill att hon ska veta att hon kan göra vad hon vill, att hon ska känna sig fri. För jag vill att hon ska tycka det är ok att jag sitter där och att det är ok att jag åker med, liksom att hon ska vilja lyssna.
Allt jag har kunnat göra är att förbereda henne så mkt som möjligt och sedan sitta upp och jobba vidare på samma spår. Det har ju som sagt gått jätte bra och hon låter mig sitta på och åka med och med gämna mellan rum styra xP
Vi ska jobba vidare på detta tills jag känner att hon tycker det är 100% okej att jag sitter på och åker med och hon väljer att lyssna då börjar vi varva med sidepull och/eller repgrimma så hon vänjer sig vid det med. Då ska vi även jobba mer på sits och skänkelkomandon. Så när hon lyssnar för sits, skänkel och röst ska vi rida lite med träns bara så att hon kan ha det även om jag hällst undviker det. Dock är ju tanken att hon ska vara så pass att jag slipper ta i det.
Duktig var hon i allafall gumman:)

Animal-3
0

Jag satt bara i några minuter och efter att jag suttit av undrade Atti (min faster som är delägare i Elja) om hon bara kunde få sitta upp, bara för att få känna hur det kändes. Elja var fortfarade pigg och på glatt humör så jag tyckte det var ok. Så jag stod brevid när Atti hoppade upp. Elja stod som ett ljus inte en min^^ jag tyckte vi kunde avsluta passet med en skräll så jag sa åt Atti att sitta kvar så gick jag med Elja fram till grinden. jag behövde knappt hålla i halsringen hon följde mig så snällt och Atti fick åka med utan problem. Efter det fck hon massa beröm innan hon återvände till hagen<3 nu får hon vila imorgon så hittar vi på lite annat i veckan. Så får vi se om jag sitter upp igen någon dag nästa vecka:)
Bild på Elja när jag berömmer innan jag hoppade av. Hon ser rätt nöjd ut^^ stolt är jag också då hon har sin 4 månaders dotter i hagen bara en 50 meter bort. Hon hänger så gärna med och hittar på saker även om lillan får stanna med sin kompis i hagen i några minuter<3

Animal-3
0

Inte uppdaterat så bra här >.< men det är fullt upp hela tiden nu :S
Det går bra med lilla Elja i allafall:)