Form och ställning i halsring
Hejsan, Min största dröm är att kunna rida min häst i en korrekt form i halsring, Rider nu med repgrimma eller träns, Kan rida min pålle i halsring men inte få fram någon form osv. Men min tränare säger att man måste ha träns och gärna bett för att få hästen i form för att hästen ska ta stöd, men jag tvivlar på att man faktiskt måste, Det borde ju gå att få hästen i form i bara halsring. Men det skulle ju vara en början om man kunde ställa hästen i halsring till att börja med, hur ska man lyckas med det? För halsringen styr ju halsen, träns styr ju huvudet.
Så ja, frågan är hur jag ska kunna ställa och böja i halsring och visst borde det väl gå att rida sin häst i form utan träns?
Klart du kan rida i form med en halsring. Men hur man bär sig åt vet jag inte. ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Samma sätt som med träns för att få hästen samlad, halvhalter, lösgörande arbete, framåtbjudning o.s.v..
Jag rider inte med halsring på min häst, han skulle inte lyssna alls på den, utan rider med repgrimman. Men har nu ridit ett par gånger med bara carrot sticken, och då har jag inga problem att få till ställning iaf.
Sen kan du ju lära hästen att ställa och böja för vad som helst. Du kan ju lära hästen att ställa sig på volt genom att dra i svansen eller peta på örat. Men det är väl mer praktiskt att läras hästen att svara för vikthjälper, att använda din sits för att böja och ställa hästen.
Men allt handlar om inlärning, först använda hjälpmedel som repgrimma och stick, för att få hästen så lyhörd och uppmärksam att den lyssnar på dina sitshjälper utan att du behöver använda hjälpmedel.
Men det tar tid..
Har just börjat med utbildningen av min häst och ser det som ett projekt på många år innan vi kan rida i korrekt form.
Tack så mycket!
Självklart går det! Hästen böjer sig ju runt din höft, men vägen dit är ganska lång. Samling fås, precis som de andra skriver, lösgörande arbete. Skulle nog lägga till en lång o låg form oxå, då kommer hästens topline att sträckas och ryggmuskulaturen börjar arbeta. Det innebär oxå (kanske viktigast!) att hästen sätter rumpan under sig och speciellt då innerbak.
Min häst är inriden på så sätt att hon ska gå i form när man jobbar med skänkeln, kan tänka mig att det går att befästa så pass att hon även skulle kunna jobba ihop sig i halsrung.