Varför inte fråga sig, varför?
Jag har varit medryttare på ett varmblod i en månad nu, varit där 2 dagar i veckan. Stoet är positivt, lättlärt och väldigt okomplicerat. Har gått på travet tidigare. Jag har testat de 7 lekarna på henne och hon är helt med på noterna, faktiskt inga större problem med någon av lekarna förutom att de inte är så förfinade förstås.
Jag har mest sysslat med markarbete så jag har inte sadlat henne mer än 2 gånger kanske men när jag testade det den tredje gången så blev hon uppenbart sur. Både när man lade på sadeln och när man indikerade att man tänkte spänna sadelgjorden. Jag märkte inte av något liknande de 2 andra gångerna jag sadlade henne vad jag kan minnas (kan ju ha missat mindre signaler, vet inte). Uppenbart sur var i hennes fall: öronen bakåt och små hugg i luften. Detsamma gjorde hon idag när jag lade på henne täcket, använde inte sadel alls.
Mitt huvudbry gäller nu hästägarens reaktion på det hela: "Jag har inget problem med sadlingen. Hon gör så mot alla i början men slutar när man är bestämd mot henne."
Vad tycker ni är mest sannolikt, att jag inte är tillräckligt bestämd när jag sadlar eller att hon försöker säga att hon har ont någonstans?
Har du provat att trycka och känna på hästens rygg? Hur reagerar den då? Har du ridit någon gång? Hur är hon då isåfall? Prova att bara lägga på et schabrak och se om hon reagerar, isåfall är något fel.
Konstigt att ägaren inte bryr sig.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Jag har provat att trycka och känna på ryggen men inte märkt något, inte helt hundra på var och hur man ska trycka för att få rätt reaktion heller dock, dessutom kan det ju klämma på hundra olika ställen av sadeln, inte bara på ryggen. Jag har ridit på henne och hon är väldigt stel i ena varvet, men det är hon även när man försöker ställa henne från marken, men inget bockande eller annat tydligt försök att komma undan. Hon är otränad och har svårt att gå i form överlag, om det beror på sadeln eller stelhet eller något annat vet jag inte.
Jag tycker den enklaste lösningen är att få en sadelpassare och/eller en equiterapeut att titta på henne bara för att utesluta smärta så man kan fortsätta därifrån. Inte bara utgå från att hon "tramsar sig".
Jag tror inte att ägaren inte bryr sig, hon ser bara annorlunda på saken.
Antingen så har hon ont, eller så är hon helt enkelt rädd när man spänner gjorden. De måste ju känna sig trängda när man spänner runt en gjord runt magen på dom, måste bli obehagligt om man aldrig vant dom lugnt med det.
Kan även vara så att hon haft ont förut och därför är beredd på att det ska göra ont nu.
Kan ha sadel som ligger fel, eller haft sadel som ligger fel.
Du skriver att hon gått på travet, alltså kan det vara stressfyllt att späånna gjorden. För efter man spänt gjorden på selen spänner man för vagnen oh kör iväg. Kan ha varit satressad vid körning..
Finns tusen orsaker, men hästar gör alltid saker av en anledning. De gör aldrig saker bara för att jäklas, de fungerar inte så, de kan inte tänka så.

Om hon inte har obehag utan bara tycker att sadeln representerar något negativt kan du kanske sadla på och sedan jobba med markarbete eller nått som hon tycker är roligt så hon inte behöver se sadeln och sadelgjorden som något negativt. Det är ju inte bra att rida om hon kopplar det med nått dåligt liksom.
#3 Håller verkligen med dig om att hon inte gör så utan anledning. Om det beror på nåt som hände på travet eller nån som varit oförsiktig nån gång för längesen eller något annat är verkligen en möjlighet men jag tycker inte det är någonting som man utgår från INNAN man har kollat om hon har ont.
Att det är bara är jag som har problem tycker jag inte heller är en bra anledning till att inte undersöka henne. Det kan bero på att hon testar mig men det behöver inte va så. Vad får hon ut av att hugga mot mig om hon inte har något problem med att bli sadlad i övrigt? Hon visar respekt för mig i all annan hantering…
Det jag vill komma fram till är att hon säkert skulle sluta med beteendet om jag sa åt henne att sluta…men det tycker jag bara är symptomhantering, inte problemlösning.
Så där ja.
Hon hade en hovböld.
Fast hovböld förklarar ju inte att hon har problem när ni spänner sadelgjorden? För det verkar ju som att det varit ett problem länge?
En hovböld visar väl sig rejält direwkt när den börjar göra ont om jag förstått rätt.
Vi skriver i en loggbok så jag citerade bara det jag kom ihåg.
Det hästägaren menade var att det inte har varit några problem med sadlingen innan men att hon märkt att hästen gärna testar gränserna för vad hon får och inte får göra (som alla) och hästägaren trodde alltså att hästens surhet mot mig berodde på det, helt enkelt en feltolkning.
Det kanske var kopplingen sadling=ridning=ont som hon blev sur på…eller är det för långsökt?
Hoppas verkligen att det inte beror på sadeln oxå…