Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 2411 ggr
Elinormaggan
0

Tänkte visa er...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte bara visa er denna videon, den har väl egentligen inte så mkt med natrual horsemanship men det var tack vare denna iFokus sajt som jag började trickträna min shettis och våran relation har aldrig varit starkare och han som innan varit en "problemhäst" och väääälidigt dominant :S

Och är fortfarande lite grann :/ Men det går framåt ^^

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Odinn
0

Ser jättefint ut! :)

Hur lärde du honom ligg? Min häst kommer inte längre än komplimet :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Elinormaggan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack ^^

Jag duschade honom lite så han ville rulla sig och så la han sig ju ner och då gjorde jag kommando och gav godis men det funkade typ inte hur många gånger jag än gjorde det (inte samtidigt!) så jag "gav upp" men sen efter 2 veckor tog jag ut honom och gav kommandot och så la han sig och nu har det rullat på bra och han kan lägga sig ner flera gånger under samma tränings pass :) Han kan även rulla och sitt ;) vilket han inte kunde på videon :)

Kan ju tillägga att han varit en riktig problem häst innan :/ och att han varken kan buga eller kompliment :P även om jag försökt så vill han inte stanna kvar i bugan :P

Odinn
0

#2 Okej, min häst la sig ner tre gånger idag :)
På vilket sett har han varit problemhäst? :/
Min häst var otroligt dominant förut, men det har gått över nu.

Elinormaggan
0

#3 Kul :D

En tjej hade honom som liten och skulle köra in honom osv men han var så tjurig (Dominant, bet, drog sig osv) så hon klarade inte av honom så hon gav honom till hennes kompis och där gick han bara och fick fång, ecsem (Det hade han innan men det blev tydligare då) hon gick utmed honom på en promenad ca 1 gång på 2 månader, sen skaffade hon en valack och han kan inte gå tsm med hingstar/valacker så dom höll på att bråka osv så hon sålde/gav honom till en hästhandlare, men vem vill ha en häst med hans bakgrund?!
Så Hästhandlaren gav honom till min systers farfar och sa att han var inkörd och inriden och aldrig haft några sjukdomar och så gav min systers farfar honom till oss och i början var han ett riktigt h*lvete!

Han bet och släppte inte förens han kände smaken av blod!
När vi var ute och gick slet han sig, stegrade, kickade allt han kom på gjorde han!
Vi försökte rida och köra in honom utan vidare reslutat i början, när vi tömmkörde bara stegrade han sig, och då hade vi gått väldigt långsamt fram och så slog han bakut och körde ner huvudet mellan benen när vi skulle rida in honom….Tänk då första gången vi red honom i troende att han var inriden O__O?!!
Mamma tröttnade på honom så mycket att hon var påväg att skicka honom till slakt! :S

Men sen började jag trickträna osv….dock utan bra resultat i början men då tyckte jag dom va bra xD
Sen har det väll rullat på och nu rids han barbacka i repgrimma och ett grimmskaft utan problem.

Fast han är än i dag dominant och kan bitas men det är ett beteende han har kvar och det är ju inte världs lätt att få bort det när han haft det i  hela sitt liv :P? Kan även tillägga att min syster han ärr sen han bet henne….. Sen busar han också genom och "smyga" fram bita än och sen kuta iväg och vara överlycklig xD?

fast ingen häst är en problem häst utan en häst som har problem :)

Långt inlägg hoppas du orkade läsa XD

Odinn
0

#4 Jag känner igen mig lite av det du skrev. Jag åkte och hämtade Panter utan att kolla på honom först. När vi kom dit stod han uppbunden i stallgången. Han stod där och stegrade, jag blev lite nervös, jag ville ju ha en snäll häst liksom. Jag hälsade på honom och han började naffsa. Hösten körde jag honom och det gick bra, lärde honom buga och han började bitas. Till vintern lärde jag honom andra tricks och han blev helt omöjlig. Jag slutade köra honom för att det var så mycket snö. Ibland tolkade jag, men då slet han sig bara så att jag ramlade av pulkan och han sprang hem. Under våren har jag fått en massa sparkar. Jag har två ärr på knäna som ser jätteäckliga ut.

Jag slutade helt enkelt träna med honom. Lät honom gå i hagen och inte göra någonting. För jag vet att han tycker att det är tråkigt. Efter någon månad började jag träna igen och sen dess har det gått bra. :)

Elinormaggan
0

#5 Det går i perioder  även här om man säger så :/

Micro har faktist börjat komma tillbaka när jag ropar på honom när han sliter sig :) Sen var jag ute för 2 veckor sedan och plockade svamp i skogen och han fick värsta damp när han inte fick följa med mig när jag skulle plocka upp svamparna (jag band upp honom) sen när han fick följa med stod han där lungt xD

Usch jag vet folk som gnäller när shettisarna kommer i "puberteten" och säger att de är såååååå jobbiga…sen kommer man själv där med en 11 årig shettis och så är det som han fastnat i den perioden :P

Vilka trick kan han :D?

Odinn
0

#6 Ja precis. Samma sak om man säger att man har en egen häst, dom frågar vad det är för ras och så svarar man: En shettis :)
Dom typ: Jaha…

Som om dom inte vore lika mycket värda. Samma sak med islänningar.
Han kan stegra, puss, kompliment, hov, snurra runt, buga, spansk skritt och ligg. :)

Elinormaggan
0

#7 Typ samma sak som med varmblod och en andra massa hästar =(

Oj ganska mycket xD

Micro kan Ligg,sitt, rulla, skrapa med hoven på båda sidorna, skrapa från rygg, puss, yoga sen typ inget mer x)

Odinn
0

Han kan bergsgeten och en påbörjad terre á terre också :)

Elinormaggan
0

#9 Terre á terre xD????