Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: freestyle
Läst 3416 ggr
Zaphix
0

Tränade med Dacke..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Marktränade och red Dacke idag, filmade så jag skulle se vilka fel jag gör, så passade på att klippa ihop film också. :)

Första delen tränar vi vändningar utan att han ska ta flera steg framåt först, han gillar att försöka flytta på mig så ser kanske inte sådär jättetrevligt ut. Dock är det typ fjärde gången vi övar på det, så är nöjd ändå. :)

I ridningen börjar vi träna med questionbox för första gången, det kändes riktigt bra iaf. Han är finare än han nånsin varit i ridningen.

Och jo.. På slutet testar jag rida utan repgrimman för första gången även det, mest för att leka lite. Gick rätt kasst dock.. :)

Haft honom i typ två månader nu, och är supernöjd. :)

Ge gärna tips om det är nåt som ser fel ut. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

skjootan
0

jätte fint! vad duktiga ni är! Vilken utveckling!Skrattande

En sak bara för vara Nitisk :) du skänklar honom när han ska gå,vet inte hur du ser på de men vet Parelli förespråkar inte de,en tanke å de är så så lätt att göra de för vi ä rvana med de Glad

Zaphix
0

#1: Jo, det vet jag, men det gör jag ändå. ;)
Till största delen för att jag vill att även inte Parellisar ska kunna rida honom rakt fram i skogen iaf, lättare att kunna få hjälp när jag åker bort och sånt då. :)

Ja, han har utvecklats så fort. Känns som han gör stora framsteg varje dag, otroligt rolig häst att leka med.
Igår var vi i ridhuset för andra gången någonsin, fick till fina galopper tack vara question box då. :)

Min och Dackes blogg

skjootan
0

kanon bra ju! Bra tänk ochså detta med skänklarna ;)

Ja ni går från klarhet tillklarthet jätte kul! vil bara ser mera av er Tungan ute

Zaphix
0

#4: Visst har Parelli ett bra program att följa och jag skulle nklart vilja följa det helt och hållet för att se vart det skulle leda. Men eftersom inte alla följer det så får jag blanda lite med vanlig engelsk ridning, så att det fungerar att rida rakt fram i alla gångarter typ. :)

Inte bara vi som går från klarhet till klarhet, mamma red för första gången på Dacke igår, och Dacke är den ultimata nybörjarhästen. Otroligt förlåtande och försöker göra rätt fastän han får konstiga signaler.. :)

Min och Dackes blogg

anyberg
0

questionbox? (frågetecken) :)

kaka1234567
0

Mycket trevligt att se att han utväklas så fort =)

Grattis Skrattande

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ElinAlexandra
0

Detta är ingen kommentar till din film, ni är jätteduktiga Glad, men jag kände att det blev lite konstigt här…

All bra ridning oavsett inriktning strävar väl efter så små och osynliga hjälper som möjligt?

Zaphix
0

#5: Jag använder den till att ha som bra ställe. Dacke ska gilla att vara inne i lådan (fyra konor i fyrkant har jag), och efter han fått vara i lådan så händer nåt nytt. Så rider man igenom den så ska han fråga vad som händer härnäst typ, halvhalt.
Fast jag använder den nu till belöning, har lärt honom att lådan är ett ställe han får vila i. När jag lärde in det stannade jag där länge, kliade honom vid manken (han älskar det) tills han börjar tugga och slappna av helt. Först efter det red vi vidare, gjorde nåt och sedan tillbaka till lådan och vila.

Vet inte riktigt om andra använder den till det, men jag testade och det fungerar super. Har haft stora problem med att få till galopp under ryttare, efter låd-träningen fick vi till flera travarfattningar (travartrava in i galoppen..) i båda varven. Men bara några få travsteg. :)

Blev längre än jag tänkt, men så använder jag den iaf.

#6: Tack!

Han lär sig otroligt fort, och är en trevlig häst. Bara jag gör rätt så fattar han direkt, så tänker jag igenom saker vi gör ordentligt innan så utvecklas han fort. :)

#7: Jo..? Förstår inte riktigt vad du syftar på som blev konstigt?

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#8. de är ju fantastiskt :) Vilken häst :)

_Mvh kaka
_

Zaphix
0

#9: Han är guld värd, helt rätt häst för mig. :)

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#10. Vad roligt. De är min skrutt också för mig åå jag vill ha honnom

_Mvh kaka
_

Animal-3
0

Kul att se:D

ElinAlexandra
0

#8 Det var som sagt inte alls en kommentar till er fina film! Jag tycker ni är jätteduktiga!

Det jag tyckte var konstigt var det som du skrev att du skänklar honom för att han ska kunna ridas av andra som inte har Parellikunskap och att du blandar lite med engelsk ridning därför.

Jag förstår hur du tänker, men målet inom engelsk ridning eller vad man väljer att kalla det, är ju inte en synlig skänklig heller?  Det var det jag menade.

Zaphix
0

#12: Aha, då fattar jag. :)

Skillnaden är väl att inom PNH så använder man inte skänklarna alls som framåtdrivande hjälp. Men i engelsk ridning så utbildas hästarna att gå framåt när man trycker med skänkeln (bland annat, finns ju såklart en massa andra användningsområden för skänklarna även där). Men såklart använder man sitsen och gör osynliga hjälper även där. Men det räknas som normalt att hästen går framåt när man trycker med båda skänklarna.

Handlar alltså inget om att göra synliga eller osynliga hjälper alls, utan bara att jag vill att han går framåt när jag trycker med båda skänklarna samtidigt för att det är så de flesta får hästen att gå framåt.

Pappa håller till exempel på att lära sig rida nu, han har hittills bara lärt sig på PNH-tränade hästar, men  både han och jag vill att han ska lära sig hur man rider andra hästar också. Och då är det ju bra om Dacke går framåt för tryck med båda skänklarna, för de flesta andra hästar gör det.

Blev som vanligt längre än jag tänkt, men nu kanske jag uttryckte mig rätt. :)

#12: Alltid kul att se när andra rider, så nu får du också lägga upp en ridfilm. :)

Är banhoppning på stallet imorrn och jag är sugen på att vara med. Men jag har ingen sadel att hoppa med, bara en bomlös spansk sadel.. Så får se om det blir nån film där jag försöker mig på att hoppa bana barbacka på en häst som inte kan hoppa. Men avtrillningar är alltid kul att ha på film. Blir väl nån film där kommentarerna under blir "Överlevde hon verklgen det där fallet!?"..

Oj, vad jag virrar på..

Min och Dackes blogg

ElinAlexandra
0

#14 Tack för att du förklarade hur du menar Glad! Jag missförstod.

Zaphix
0

Uppdaterar med att jag hoppade med odjuret seriöst för första gången idag.

Satte dock upp en kamikazepilot först, hon är en modig ponnyryttare och jag är en feg (numera kör jag ju mer än rider..) kusk.
Insåg då att Dacke inte är en lätt häst, han är en riktigt tjurig ponny.. Extremt LBI idag iaf..

Han märkt förut att han inte lyssnar på nya människor som inte visar "vem som bestämmer" direkt. Utan han gör precis som han vill om ingen lyckas hindra honom.
Min kamikazepilot är en liten smal tjej på typ 45 kg kanske, maximalt alltså. Dacke kände nog knappt att hon satt på ryggen. :)

Dacke är ju en LBI, han tycker om att stå still, eller stå still och äta. Hoppa är alltså inte hans grej, tycker mest att det är jobbigt att det finns saker ivägen där han ska gå.
Så han gjorde det mesta för att inte hoppa med henne, gick till oss som stod på sidan, gick till utgången, till de andra hästarna eller annat.. Han vek av långt innan hindret och kom glatt travandes fram till mig för att få bli kliad..
Men min kamikazepilot är en tjurig tjej, kämpade på otroligt bra. Fick honom över några hinder, fast han brydde väl sig inte om att det var bommar ivägen utan det var nog en slump att han inte rev ett par av dom. De andra gick han igenom, fast vi var glada att han iaf kom igenom mellan hinderstöden. :)

Jag hoppade upp sedan och det gick bättre, han har redan insett att jag är mycket tjurigare än honom så han gör oftast som jag ber om numera. Så efter lite tjurande från hans sida om att han faktiskt ville stå kvar med de andra hästarna så hoppade vi lite iaf.
Fick jag bara fart på honom så hoppade han fint, dock blev det väl mest travsteg över eller gå rakt igenom. Var låga hinder så inga problem att trava över egentligen.

Är ändå supernöjd, han hoppade faktiskt ett par hinder! Och min roliga ponny är definitivt rolig, skrattade nog hela tiden när han höll på och tjurade med min kamikazepilot. Han ser ju så rolig ut när han hittar på nya saker för att komma undan. Dessutom har han öronen framåt nästan hela tiden, sura miner är inget för honom hur tjurig han är.

Dagens insikter är att Dacke är en svår häst och att han nog passar bättre som körhäst än hopphäst. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Jag har en mycket fin sits.. ;)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Han tar sig iaf över hindret!

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Min kamikazepilot när Dacke inte är så sugen på att kliva rakt fram över nästa höga hinder.. Mycket kämpigt med jobbiga bommar på marken. ;)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Uppdaterar med videoklipp från idag.

Andra gången vi tränar liberty och tredje gången jag rider honom utan repgrimman. Kändes superbra idag!

Han var väldigt skeptisk till lastpallen först, men sedan vågar han kliva upp. Samma sak med tunnorna, läskigt att gå igenom, men efter lite övertalning så gick det bra. :)

Min och Dackes blogg