Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1491 ggr
Valkyrie
0

hjälp med respekt

Hej!
Skulle behöva lite hjälp med min ponny som verkligen inte har respekt för mig.
Har börjat tänka hålla på lite med NH men inte kommit så långt, Min kompis ska hjälpa mig någon dag.
Jag behöver alltså lära henne visa respekt mot mig.
Hon måste liksom lära sig flytta på sig med enkla hjälper och tryck och inte gå på mig.
Hon har en tendens att bli rädd och hoppa undan och om hon då trycker sig till mig och går bakom är det inte så kul om hon slänger sig på mig.
Hon kan också vilja totalvända under en uteritt och det är värst när vi är ute själva vilket knappt går utan att jag spänner mig för det.
Idag tex red vi ut, hon stannade några gånger och vänder på sig och håller på men jag fick ändå fram henne men hon verkar vara väldigt osäker.
Men när hon helt plötsligt såg en ko i hage tvärskenade hon hem, jag fick stopp på henne enkelt men hon ska inte få vinna över mig.
Red också på bettlöst vilket inte gjorde saken bättre ..

Tips tas tacksam emot och trevliga svar! :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kristall
0

Låter som att hon testar dig helt enkelt, ser vad hon får göra.

Bli inte frustrerad eller arg när du rider och försök undvika att bli rädd eller osäker, hästen känner det på sig och blir ännu mer osäker då. Utan var lugn och bestämd och visa vad som är okej och vad som inte är det. Om hon sticker, vänd henne på en volt och stanna på den tills hon lugnat ner sig, vänd mot det hållet ni skulle och låt hästen bestämma om hon vill gå framåt eller ej. Vill hon vända och sticka igen, fortsätt på volten osv. Då ger du henne ett val - volten eller framåt. Hon kommer säkerligen att välja att gå framåt till slut, utan att du behöver driva och bråka med henne.

Denna "metod" har jag använt mig av när min sköthäst börjat bråka och vilja gå hem (dock inte stuckit, men ser inte direkt varför det inte skulle funka i en sån situation), det har funkat galant och han har gått snällt resten av ridturen. Och då har det varit barbacka med repgrimma t.om., när ingen annan metod skulle funka..

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Valkyrie
0

Putt

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

anyberg
0

Kolla in serien om Boldina…

Ellen Ofstad