Repgrimma eller halsring?
Hej jag har bestämt mig för att köpa anten en repgrimma + tyglar eller en halsring, men behöver råd om vad som är bäst att börja med.
Hästen som jag ska använda utrustningen till är riden i både hack, grimma och remontgrimma med goda resultat och lyssnar bra - så bettlöst fungerar hon super med (har haft det större delen av livet). Att rida utan huvudlag har jag inte börjat träna.
Jag har tidigare haft en repgrimma med ihopfogade ändar som jag förökte ställa in, men den totalförstörde jag och är därför rädd för att förstöra en ny :P Har ingen som kan hjälpa mig.
En halsring är jag sugen på att lära in oss på, men antar att jag inte har lika stor användning av den i övrigt som jag har med en repgrimma som kan användas inom både markarbetet och ridningen. Men ändå borde vell en vanlig grimma duga bra till markarbete?
Tacklsam för tankar och råd.
Du kan ju börja med repgrimma och ha ett grimskaft runt halsen. Så rider du lite med båda två :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

#1 Men vad jag har fattat det som är en halsring inte lika slapp och följsam som ett grimskaft, och ger därför tydligare signaler. Fast kan ju alltid börja så! Kanske får sattsa på en repgrimma och hoppas på att jag inte förstör den ^^
Eller så rider du i vanlig grimma eller på bettlöst och köper en halsring. Och rider så mycket som möjligt med halsringen men hjälper till med huvudlaget lite också. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Personligen tycker jag det är stor skillnad att markarbeta med vanlig grimma och repgrimma men det kan ockå vara min häst som vet vilket används till vilket.
Jag började med vanligt grimskaft som jag knöt ihop innan jag köpte halsringen och den halsringen jag har är egentligen som ett vanligt snöre som är något tjockare i vissa delar men det är inte styvt på något vis.
Jag hade börjat med repgrimma och ridit med att inte använda tyglarna så mycket när ni väl kan styra, stanna och byta gångart med sätet kan du köpa hem en halsring och fortsätta med det (och varför inte köpa båda?? Halsringen är inte så dyr)
Jag skulle vilja ha en sånhär halsring. Finns på Kaupre Ridsport.
Billig också, vet dock inte vad frakten blir..
Bara ett tips på halsring om du väljer att beställa det.
Men jag skulle valt repgrimma, mer användbart. Jag har två stycken, en är lite för stor dock, och har inte ändrat nåt alls på dom. Ingen aning om vart knutarna ska sitta och sånt egentligen, men fungerat de år jag använt repgrimma ändå. :)