Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 7134 ggr
viktoria91
0

Cavallo Simple Hoof Boot.

Någon som har erfarenhet av dessa barfotaskor? Hållbarhet, passform m.m.Skrattande

viktoria91
0

Ingen?=(

Ians
0

Min häst har Cavallos simpel boots…de fungerar toppen!

Och passformen är jätte bra! …om man bara är nogrann när man mäter!…och följer rekomendationerna….

Våra boots är nu säkert 6 mån gamla o de är jätte bra fortfarande!

Så jag rekommenderar dem varmt!

viktoria91
0

#2 Vad kul med någon som har=) Du har inte dem rosa?Flört Undrar hur färgen håller på dem.^^ Du kan inte slänga in en bild på dem när hästen har dme på sig?

Ians
0

nej jag har dem i tråkigt svart men fixar bild idag o slänger in i kväll…Flört

viktoria91
0

#4 Tänkte mest ha rosa om den skulle trilla av så syns dem lättareFlört Tack så mkt! Dem är värd pengarna då, vilken ras är hästen som har dem?

Ians
0

Hon är ett varmblod…….smäcker fd travare! Glad

Cavallos boots är gjorda för lång distans hästar så de trillar inte av i första taget!

Bidde ingen bild idag men lägger upp en så fort jag plåtat henne!..med bootsen på!

viktoria91
0

#6 Det är lungt^^ Har du haft dina broddade?

Ians
0

nej de är inte broddade…..men funderar på att beställa ett par broddade…men det fungerade bra under vintern iaf utan broddar…så vi får se!

viktoria91
0

#8 Ok. Ursäkta mina tusen frågor men vill veta vad dte är jag köper då dem kostar en del. ^^

Ians
0

#9 absolut inga problem Skrattande jag var oxå lite……jag var oxå tveksam innan jag köpte…som sagt de kostar!

Men vi har varit super nöjda!

viktoria91
0

#10 Vad skönt! Dem ser så smidiga ut att ta av och på.=)

Rafflan
0

Har också kollat på dessa, dem verkar jätte bra, dock undrar jag lite hur det är ifall hästen skulle trampa sig själv?

Ians
0

Välldigt liten risk att de trampar på dessa bootsen eftersom det inte finns något som sticker ut…..Det är fördelen med dem!

+ att de är jätte lätta att ta av o på!

Ser ut att sitta löst när hoven är uppe vid påtagning, men när hästen trampar ner så "flyter" ju hoven ut lite av trycket o då sitter bootsen som en "smäck" på hoven…man kan väll jämföra med sina egna skor.

Så jg är sååå nöjd med mina utan grejer som skall spännas etc

viktoria91
0

#13 Av din beskrivning längtar jag ännu mer tills att dra av skorna på henne och köpa bootsen. Får väl erkänna att jag är lite shopaholic med att köpa saker till mina djur medens jag struntar i mig själv.Oskyldig

Ians
0

#14…är vi inte alla! Flört

viktoria91
0

#15 Bättre det än att man lägger alla pengar på sig själv och struntar i sina djurSkrattande Nackdelen är att man inte har plats till alla sakernaOskyldig

Ians
0

#16…hehehehehehehehehhe…

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte en jätte bra bild men iaf en bild på damen med sina "joggingskor"

viktoria91
0

#18 Tack! Dem såg ut att sitta bra=)

Ians
0

#19 ja de sitter jätte bra! Har inte haft några problem med dem! Så jag rekomenderar verkligen dem…

viktoria91
0

#20 Mig har du då övertygatFlört

viktoria91
0

Nu kommer jag här med fler frågor igen snart blir du väl trött på migOskyldig Hur mycket väger en boot jämfört med en vanlig hästsko?=)

Rafflan
0

Jag undrar om hoven inte blir för stor? dem sliter ju inte så mycket på dem i hagen så den borde väl hinna växa endel på 8-veckor och borde inte booten bli för liten då?

viktoria91
0

#23 Står på en sida att det är lämnad plats till hoven att växa mellan vernkingar, sen växer hoven mest på längden och inte bredden=)

Animal-3
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oh det är sånna faster har till isläningen. Inte mkt använda (pga andra orsaker) men de lilla vi haft dom är vi också jätte nöjda:)

viktoria91
0

#25 Dem låter lovande=)

Ians
0

Jag tror tom. att bootsen är något lättare än en järnsko.

Visst hoven växer men det funkar bra iaf mellan verkningarna Skrattande

Det finns lite extra marginal i dem.

Dessutom när hästen har järnskor sliter de inte alls på hoven, o det fungerar mellan verkningarna.

Min tjej sliter lite på hovarna när hon går i hagen, och emellanåt går hon barfota när jag rider oxå. Det beror lite på hur vägen ser ut för dagen. Så hon sliter mer på sina hovar än en skodd häst oavsett.

Rafflan
0

#27 ja men när en skod hästs hov växer följer ju skon med, medan bootsen kan bli för små ;)

Ians
0

#28…jo visst men….som jag sa min tjej har inte bootsen på alltid och sliter där med mer på sina hovar än en skodd häst.

Dessutom får man ju se till varje hästs behov av verkning…endel har hovar som växer snabbt o andra har hovar som växer långsamt.

Min häst får sina hovar verkade ca var 6e vecka…men det har även gått 7-8 veckor emellan, när det inte gått att få ihop tiderna, o då har jag tagit till raspen själv lite för o hålla efter.

För min del ser jag det som den största fördelen att jag kan raspa lite själv om det behövs akut.

Jag slipper Tappskor med allt meck det innebär att få ut en hovslagare akut. Och hon har friska fina hovar.

Och på henne fungerar det toppen att ha henne oskodd! Trots att hon gått på travet o haft skor hela sitt liv innan.

Just nu har vi en grusväg som blivit lagad med stora vassa stenar…de skodda hästarna kommer tillbaka med vassa stenar i sulan som kilat sig fast.

Min dam har sina sulor skyddade av sina boots….hon har även boots till bak om vi behöver det o det gör vi just när vägen är ny lagad.

Birke
0

Vad kostar en uppsättning a 4 boots? Behöver man 4 lr 2? Kanske är induviduellt?

viktoria91
0

#30 Det är individuellt precis som vissa hästar har bara skor fram.

http://butik-hovbalans.sbadmin.se/categories_listing.php?cPath=91_99

Ians
0

Iotas hovvård

#30…som sagt innan det är individuellt…sj köpte jag 2 par…och använder nu bara 1 par. Som tur väl är så har hon samma storlek runt om så det betyder att jag har boots länge till henne!…det är bara ibland som jag använder runt om! Så ett par blir inte speciellt slitna.

Iotas hovvård som jag köpte av är jätte hjälpsamma…och har snabb leverans! Samma adress som i #31…men till hemsidan.

Lycka till Skrattande

viktoria91
0

#32 Blir bootsen hala på vått gräs?=)

Romanov
0

Hej måste bara säga att jag älskar cavallobootsen, så lätta att sätta på.

Har aldrig tappat någon fast jag använt till en häst i fem år, hade dom även broddade flera vintrar som jag tog av på sommaren.

Fast nu efter att ha testad dom nya sportbootsen sen i våras så är jag såld på dom, säljs ochså av Iota.

Samma pris men dom är något tunnare i sulan så dom kanske inte har lika lång hållbarhet men jag fullkomligt älskar dom.

På hennes sida finns även en del beg. boots till salu om man vill testa lite billigare.

Tyckte simplebootsen var något halare på lera eller våta löv i nerförsbackar än vad sportmodellen är.

Man kan få raspa till kanterna lite själv i början eller verka oftare om man inte vill det.

viktoria91
0

#34 Hade du samma boots i 5 år? =)

Romanov
1

#35 Nej dom hade jag i tre år, broddades om tre gånger, sista gången var det svordommar om att dom var slitna men broddade blev dom i alla fall. Nu använde jag dom inte hela tiden men dom går fortfarande att använda vid typ tappsko om man vill.

Enklast när man verkligen bestämt sig för att använda boots och hittat rätt modell/storlek är att ha ett par broddade och ett par utan.

Blir ju väldigt dyrt om man har runt om men det har jag aldrig behövt, om det varit väldigt halt har jag inte ridit eller försökt att ta mig fram över åkrar där det inte varit halt.