Bättre cirkusbugning
Någon som skulle kunna ta sig tid att ge mig tipps.
Försöker lära min häst cirkusbugning, Har tränat ungefär 2 månader nu, Men jag måste locka ner henne, När hon går ner så klickar jag med min klicker och sedan får hon en godbit.
Om jag inte lockar så går hon inte ner, Och även fast jag lockar så går hon inte ner mer än vad hon gör nu, Hon placerar bara huvudet mellan frambenen,.
Ni får med en bild så ni förstår.
Har haft min häst i 2 och ett halvt år, Lite mer än så. Började tänka nh och leva i nh sedan i vintras och tar det seriöst. Min häst har rätt stor tillit till mig, Jag kan komma fram till henne i hagen när hon ligger, Jag kan dra med henne i transporter, över presseningar, under presseningar, förbi stora maskiner mm vilket INTE gick innan.
Så därför tycker jag inte att underkastade trick skulle vara något problem.
Så snälla kom med tips, på hur jag ska få ner henne längre och gärna hur jag ska få henne att utföra tricket utan godis. Jag är inte så mycket för att locka, det känns som att jag mutar henne då.
Min häst är 20 år så ni vet!
Ingen som vill komma med lite tips?
När du lockar ner huvudet och hon bara böjer ner huvudet så flytta handen ännu mer bakk. Så fort hon bara böjer ena benet liiite så beröm :)
Men flyttar jag godisbiten längre bak så skiter hon i det, hon tycker inte det är någon idee typ
Jag tror du får bestämma dig för ett träningssätt. Av den info jag fått om klickerträning (håller inte själv på med detta, kanske missuppfattat) så ska hästen själv aktivt steg för steg komma på och få belöning för det den ska göra. Man ska alltså inte locka eller lotsa hästen.
Har för mig att Animal-3 skrivit bra och förklarande artiklar i ämnet trickträning och speciellt mkt om buga. Så leta lite här på forumet så hittar du dom, jag har inte lärt mig länka… :)
Jag vet att man inte ska locka, Men hur ska man annars få henne att gå ner? Hur ska man få henne att förstå vad man vill?
Tack :)
låter som om hon inte vet vad det är du vill att hon ska göra. hon tycker att ja men såhär är det ju du vill att jag ska göra så då gör jag så, sen får jag ju godiset.
Vad händer om du lyfter ena frambenet och sen ber henne att krulla ihopa sig? förflyttar hon vikten bakåt?
Jag fick hjälpa min häst över steget att inte försöka slå en kullerbytta genom att hålla upp ena frambenet och guida honom ner. då började han förstå att det var mer jag ville göra med honom än bara att han skulle stretcha sin överlinje.
lycka till!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag vill att hon ska göra som nu, Cirkusbuga, alltså ha alla hovarna på marken, För du pratar om vanlig bugning eller? Att buga riktigt tänkte jag lära in när vi kan detta :) Men jag vill kunna trickträna henne utan att locka, men vet knappt hur.
Tack i alla fall :)
#8 trodde inte det fanns någon skillnad.
Vad är målet med en cirkusbuga då?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Målet med en cirkusbugning är att hon ska sträcka ut frambenen mer och ha huvudet under magen, Typ som om att hon vore nyvaken och sträckte sig fast med huvudet mellan benen.