Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1296 ggr
Zaphix
0

Lättare sida..

Faktum är ju att många hästar (de flesta?) har lättare för att flytta åt ena hållet än att flytta åt andra hållet.

Just börjat träna falling leaf med Dacke och är verkligen en markant skillnad på hur lätt det är att flytta hans bog åt de olika hållen.

Att flytta bogen åt höger går helt okej, men flytta åt vänster blev en utmaning för min tränare igår. Har tyckt det gått bra förut, men nu hade vi högre krav och då blev det en större utmaning.

Men varför är det så egentligen? Varför har hästarna lättare att flytta åt ena hållet än åt andra?

Handlar det bara om att de är starkare fysiskt i ena sidan eller är det också mentalt? Och är det mentalt, på vilket sätt då?

Hjälp mig med min förvirring. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Varför är det skriver folk med högerhanden, och varför skriver folk med vänsterhanden? Många kan försöka skriva med sin ickeprimära hand, men det blir varken snyggt eller alltid ens läsligt om man försöker.

Hästar är höger resp vänstersidiga beroende på om de är höger eller vänsterhänta ^^ det är min teori iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Fast då är det alltså bara fysiskt?

Har också tänkt som dig, men känns ändå lite mystiskt. Försöker jag skriva med min vänsterhand är det bara fysiskt det tar emot, kan lätt träna upp mig att bli lika bra där
Men med hästen känns det lite annorlunda, han kan ju göra precis lika fina vändningar till vänster som till höger, när han vill. Jag kan inte skriva lika bra med vänster hur mycket jag är försöker (innan jag tränat upp mig då).

Men troligast är väl att det är som du skriver, jag trasslar nog bara till det mer än vad det är. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg