Enkla övningar
Detta blir min första tråd här på NH
Finns det några enkla övningar som man skulle kunna ge sig på med en stark och envis ponny? Hur ska jag berömma om ponnyn gör rätt? Kan man träna i vanligt träns eller bör man ha repgrimma? Om man vill prova att rida bettlöst, vilkettyp av huvudlag är det bästa alternativet?
De 7 lekarna:) finns här på forumet!

Tack, vilken typ av utrustning bör jag använda?
Jag skulle rekomendera en repgrimma och ett långt rep. Men du kan köra i vanlig grimma och grimskaft också, iallafall tills du skaffat bättre utrustning. Beröm på det sättet som passar bäst för dig och hästen. Min ena häst får godis, min andra häst får vila, så det är olika.
Vill du ha bettlöst kanske du kan prova med ett sidepull?
Eller varför inte en grimma?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Tilägger ännu att istället för den "riktiga" förlängda armen så kan du andvända ett vanligt spö:)

Vad kan man använda istället för godis? Hästen kan ju bli "tiggig" och det vill jag inte.
Jag har en sköthäst som slutar koncentrera sig helt om man ger honom godis, så honom brukar jag berömma med eftergift/vila, klappar och ord. Tränar bara en sak tills den funkar, funkar den en gång berömmer jag och låter hästen vila en stund innan jag går vidare till något annat. Sen kan man finslipa någon annan gång.
Jag rider oftast med vanlig grimma om jag rider bettlöst, det ger ganska tydliga signaler och funkar bra i början men lönar sig inte för träning enligt mig. Har en repgrimma också men tränar från marken med den tills han kan signalerna. Den är ganska skarp så om hästen inte förstår signalerna kan den tycka att det är obehagligt.. min uppfattning iaf.
Lycka till med din häst :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#5 Då ger du den vila :) När den gjort rätt så låter du den få vila i någon minut, kanske få lite kli på bogen om den gillar det? Sen går du vidare :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Smart, tänkte att detta skulle vara ett bra sätt att lära känna en häst.