Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 3164 ggr
anyberg
0

Long reining

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon som har försökt sig på det här?

EwaAngantyr
0

Jag började med longreining för ca 15 år sedan.  Piet Bakkers hästar tappar tyvärr både takt, avspändhet  och balans och det ser inget vidare ut, tycker jag. Då är Ellen bättre!

Animal-3
0

Ja jag har tränat lite så med våra hästar:)

anyberg
0

#1 Vad gör Ellen som inte Piet gör? :)

Tänkte att det kunde vara bra att testa på min nya medryttarhäst, varmblod med obalanserad och knasig trav :). Testade idag lite grann! Gick bra i skritt men i trav så gick det lite sämre. Lite för fort dessutom svängde hon väldigt snabbt in och bort från spåret så det blev en volt istället (hann aldrig parera insvängningen). Tips?

Animal-3
0

#3 Svårt att säga, jag har inte jobbat på bana (har ingen) utan i vår sandbank och i skogen. Jag och mina hästar har stannat och jobbat med skritten tills traven liksom föll på sakta av sig själv.

[trollduva]
0

japp,gör det med båda mina

anyberg
0

#4 hade inte så mycket med banan att göra, mera att hon valde väg själv när jag bad om trav. Men när jag tänker efter och rannsakar mig själv så var jag nog lite slarvig på att be henne sakta in när hon började svänga, istället tror jag att jag bara försökte styra! På't igen imorrn :)

kaka1234567
0

intresangt undrar också varför hans hästar blir dåliga ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

anyberg
0

Kan tillägga att man kan hitta allt om detta här

anyberg
0

Gick mycket bättre andra gången jag testade, men det där med samlad trav…inte hennes grej riktigt!

Försökte få till det på rakt spår men jag tror det helt enkelt var för kämpigt för henne i nuläget.

Så min tanke är att fortsätta göra det på en så liten volt som möjligt då jag fortfarande kan gå i raskt tempo och hon samtidigt blir tvungen att samla sig men ändå kan gå i liiite snabbare takt än mig. När hon sen kommer tillbaka till spåret efter volten kan man be om några steg rakt fram liiite långsammare. Då borde det väl långsamt men säkert gå framåt?

Vad tror ni om den idén?

Zaphix
0

Vad är egentligen skillnaden mellan detta och tömkörning? Förutom att man brukar ha längre tömmar vid tömkörningen, men det behöver man ju inte ha.. Och att man har gjord förståss, men det kan väl dessa personer ha också egentligen?

Jag som inte förstår.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
0

#10 det är väl just det som är skillnaden. Jag har ingen tömkörningsgjord så jag tänkte att det kunde va bra å testa. Dessutom kan man ju påverka på så många fler ställen när man går nära hästen. :)

anyberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dessutom kan man ju inte göra det här om man tömkör! :D

Zaphix
0

#12: varför skulle man inte kunna det?

Finns ju de som "tandemrider", har en häst de tömkör samtidigt som de rider en annan häst. Samma sak ju egentligen. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

anyberg
0

#13 haha jag tänkte att att det skulle bli rätt trassligt om inte tömmarna låg fria i just det där sammanhanget. Men du har säkert rätt, det går nog det med. Det är tufft med allt sånt där avancerat! :)