Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2352 ggr
Miikan
0

Frågor

Hej! Jag är nybörjare på nh och så, och har lite saker jag måste fråga om om lite tricks och sånt. Ponnyn är en shettiskorsning :)

Jag har problem med att min ponny i bugan ''lägger sej'' på huvudet ned i marken. Har försökt att hålla henne kvar i bugan men locka upp huvudet med godis, och försökt få upp huvudet endast med grimskaft. Men det är som om att hela delarna sitter fast i bugan och att hon absolut inte kan ta upp huvudet utan att benet åker upp :p Vet att det finns en tråd om detta, men där stod inga andra tips riktigt. Hon kan göra bugan utan att jag lockar med godis.

Sen undrar jag, hur får/ lär jag hästen att hålla avstånd ifrån mej? Kan det komma mera av sej självt om jag tränar på driving game och yoyo game och det? Kan man belöna hästen på något sätt, eller ska man reagera tills den håller avstånd, och då blir ju belöningen att man inte säger till något mera?

Sen så är hon ofta okoncentrerad när vi ska göra saker, även fast jag tar fram saker som är nytt så känns det som att hon tröttnar snabbt. T.ex om jag börjar med att göra friendly game och smeker över kroppen och så så kan hon stå still å liksom ha öronen lite bakåt mot mej (inte arg alltså) men sen när hon tycker att det är tråkigt så rör hon på sej och går därifrån. Vad kan jag göra för fel?
När jag tex lägger fram ett paraply så är hon intresserad, lyssnar och litar på mej att det inte är farligt och kan ''leka'' med det, sen efter ett kort tag så ba ''nä jag går nog till gräset istället'' :p Hur kan jag göra allt mera intressant? Hon verkar iaf tycka att det är roligt när hon får utmaningar och nya saker att bli van vid, och tex driving game och att backa och så så verkar hon iallafall intresserad. Hon är inte så tålmodig kan man säga :p jag kanske är en dålig ledare?