Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2352 ggr
Miikan
0

Frågor

Hej! Jag är nybörjare på nh och så, och har lite saker jag måste fråga om om lite tricks och sånt. Ponnyn är en shettiskorsning :)

Jag har problem med att min ponny i bugan ''lägger sej'' på huvudet ned i marken. Har försökt att hålla henne kvar i bugan men locka upp huvudet med godis, och försökt få upp huvudet endast med grimskaft. Men det är som om att hela delarna sitter fast i bugan och att hon absolut inte kan ta upp huvudet utan att benet åker upp :p Vet att det finns en tråd om detta, men där stod inga andra tips riktigt. Hon kan göra bugan utan att jag lockar med godis.

Sen undrar jag, hur får/ lär jag hästen att hålla avstånd ifrån mej? Kan det komma mera av sej självt om jag tränar på driving game och yoyo game och det? Kan man belöna hästen på något sätt, eller ska man reagera tills den håller avstånd, och då blir ju belöningen att man inte säger till något mera?

Sen så är hon ofta okoncentrerad när vi ska göra saker, även fast jag tar fram saker som är nytt så känns det som att hon tröttnar snabbt. T.ex om jag börjar med att göra friendly game och smeker över kroppen och så så kan hon stå still å liksom ha öronen lite bakåt mot mej (inte arg alltså) men sen när hon tycker att det är tråkigt så rör hon på sej och går därifrån. Vad kan jag göra för fel?
När jag tex lägger fram ett paraply så är hon intresserad, lyssnar och litar på mej att det inte är farligt och kan ''leka'' med det, sen efter ett kort tag så ba ''nä jag går nog till gräset istället'' :p Hur kan jag göra allt mera intressant? Hon verkar iaf tycka att det är roligt när hon får utmaningar och nya saker att bli van vid, och tex driving game och att backa och så så verkar hon iallafall intresserad. Hon är inte så tålmodig kan man säga :p jag kanske är en dålig ledare?

Ska man göra alla lekar varje ''gång''? Eller, man kan ju göra lite friendly game i stallet, man borstar, tar på hästen, går ut på stallplanen och gör med spöt. Flyttar hästen för tryck inne i stallet och så. Men om jag tex vill träna på någon av lekarna ''längre bak'' ( nu har jag inte kommit så långt:)) som tex 5,6,7, ska jag då först börja med även 2,3,4 typ? Eller försöka få in det i ''vardagen'' innan på något sätt? Hoppas någon förstår mitt svammel. xd

Slutligen, hur vet jag när vi är redo att vara utan lina i paddocken? Inte så kul när man tror att allt är under kontroll och hon följer efter en sen kanske går iväg till gräset. :p
För det kommer väl typ av sej självt att hästen följer en och så, när den litar på mej och ser mej som sin ledare. Så hur kan jag uppnå detta? :)
Vill heller inte locka henne med godis till att hon följer mej, utan följer mej för att hon vill på riktigt, blir väldigt okoncertrerad och tiggig om jag använder mkt godis.

Jättetacksam på svar, även om man inte svarar på alla. :)

tires89
0

om att hästen ska lära sig att hålla avstånd är att få hästen att förstå att du har en egen slags bubbla omkring dig som hästen inte får komma innanför när du tränar. gör hästen det så stanna upp backa undan hästen och låt hästen stanna en bit ifrån dig. upprepa detta mycket med att backa undan hästen! du ska inte backa för då bjuder du automatiskt in hästen i din *bubbla*

Och när ni lärt er detta i stillaståenden så ta det i skritt och efter en bit stanna. kommer hästen in i din bubbla backa undan hästen igen
Detta är ett väldigt tidskrävande uppgift så de gäller att ha tålamod.
efter träning och ännumer träning och hästen fortfarande kommer in i din bubbla, gå och precis innan du  stannar vifta till med armarna eller stampa till i marken innan du stannar bara för att uppmärksamma hästen att NU är de du som stannar typ

Lycka till

tires89
0

PS träna Aldrig för länge med samma grej. så fort hästen gör rätt på övningen, sluta då och börja med någonting annat. bara för att hästen inte ska tröttna på att göra rätt o göra rätt hela tiden. då finns de stor risk att hästen *tröttnar*

För erag egen skull träna några uppgifter ena dagen och gör en annan uppgift dagen efter och sen efter ett par dagar ta upp samma uppgift som dag ett då. så hästen slipper bli uttråkad. NH handlar helt enkelt om din egen fantasi, de är du som lär hästen, det finna inga speciella trick man ska kunna utan att de är mer en kul grej mellan häst o ryttare en ledarskaps träning:)

NH ska vara roligt både för häst o ryttare annars är de ingen ide att hålla på då får man finna något som är roligare för häst o ryttare:)

DS

Zaphix
0

Massa frågor, men lite svar iaf. :)

Friendly game är ju en lek man återkommer till hela tiden i träningen och hanteringen av hästen. Efter varje övning så snvänder jag friendly game med händerna eller sticken eller vad jag nu har använt.

För att återfå fokus från hästen flyttar jag ofta bakdelen. Dacke kan börja titta på annat som rör sig runt omkring, då flyttar jag bakdelen för då får han automatiskt huvudet mot mig.

Jag låter aldrig Dacka komma innanför min "privata sfär" om jag inte ber honom om det, eller om han frågar och jag säger ja. När jag lärde honom att inte komma in till mig utan att jag bad honom om det så backade jag honom så fort han gick emot mig och innanför min sfär. Men sedan bjöd jag in honom när han stod still och lugnt utanför och då fick han komma in.
Jag vill inte ha en påträngande häst, det är det jobbigaste jag vet när hästar kommer och ska buffla på en, ställa sig precis brevid, tigga godis och såna saker. Så han får vacker vänta tills han blir inbjuden.
Tillägger att han inte är en försiktig häst, utan går han rakt fram emot en så stannar han inte där utan går rakt över också, och ställer han sig brevid så trycker han ut bogen mot mig också, och en buff från honom så ligger man nästan på backen.
Så föredrar att hästen lär sig hålla avstånd så man slipper sånt.

Lär in lekarna i ordning, men när ni kan dom kan man ta dom i oordning bäst man vill. Men jag börjar alltid med friendly, driving och porcupine varje gång vi tränar för att se hur hästen känns för dagen.
Jag använder lekarna i vardagen, backar upp för uppförsbakar, backar in i stallet, sideway vid nåt staket eller vägkant, porcupine när han blir borstad. Friendly game med platspåsar och sånt om jag hittar nåt i närheten, squeezing game om vi ser något trångt ställe till och från hagen eller ute på nån promenad..
Backa in i boxen blir både driving och squeezing för Dacke då det är lite läskigt att backa in.
Jag tränar varje dag och försöker tänka på hur och varför jag gör allt jag gör med hästen.

Nuvarande häst tränar jag inte löst alls än, men förra hästen började jag lite med. Han kunde mycket och vi hade kommit en bit on-line, så tog av repet. Han är inte en sån häst som älskar att vara med folk, så gick iväg om man bad om något han inte ville göra.
Men då är catching game ultimat, löste det för oss. Efter tragglat det ett par träningar så gick det mycket bättre sedan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Miikan
0

#1,2 okej, jag får ta och hitta på lite nya grejer! :D

#3 tack för ett långt och bra svar! bra tips att göra, och ska verkligen träna på det där med ''bubblan''. :)