Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1618 ggr
CoralReefs
0

Balansera och bygga upp

Behöver lite övningstips för att balansera upp och bygga upp min unghäst på 4 år.

Han är mycket skogsriden på långa tyglar och har för några månader sedan infört paddockarbete dvs jag rider kanske 20minuter i paddocken och jobbar honom mest på såret och cavaletti men även något på volt.

Han tar bara vänstergalopp i paddocken men höger när jag inte sitter på eller vid enstaka tillfällen ute och tydligen är han osäker och obalanserad i sin galopp.

Har fått tips om att arbeta han mycket i traven…men har ingen fantasi så kom med förslag!

EwaAngantyr
0

En jättebra övning för hand är att du har din 12' lina och repgrimma. Låt honom först skritta bredvid dig och se till att han är lugn och arbetar med låg nacke.
Flytta honom sedan utåt vollten/spåret. Tryck på magen så den flyttar sig utåt, vänta och se om du får någon reaktion. Kanske sänkar han sig lite till, får in bakbenen ännu längre under kroppen. Fortsätt med att flytta ut bakdelen, sedan framdelen och sedan börjar du om med magen.
Gör detta i båda varven och fortsätt sedan i trav om det fungerar i skritt.
Det du gör är att du ändrar hästens balans och han hittar tillbaka till sin balans igen och hittar vart det känns bäst. Där är hans "sweetspot".

Förstår du hur jag menar??

CoralReefs
0

Ja jag förstår=) Tack! Det skall jag absolut testa!

kaka1234567
0

Jag vill också veta hur man balanserar upp en häst. Finns en häst jag känner till som är mycket obalanserad men endå mycket bra balans idressyren. Men är inte stadig utan att rida utan krav han går tät med benen och som de vill ha i dressyren men de har han fott dålig balans av att gå så tajt typ alla 4 kan man se på en rak linie.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus