Lyhörd för skänkel
Hur får jag min fyraåring att bli mer lyhörd för skänkel?
Han lyssnar men i vissa situationer är han inte lika lyhörd eller uppmärksam på skänkel som jag skulle vilja.
Tycker han något är trist tex dressyrpass i paddock så får man vara ganska hård för att få honom upp i bra tempo eller så får man skänla flera gånger för att få honom att ta trav. Ute fungerar han oftast fint.
Jag har samma problem, men jag försöker öva upp hästens respekt för skänkeln, tar dock tid då har har en häst utan vidare framåtbjudning..
Jag försöker att aldrig använda skänkeln hårt utan försöker att vara väldigt mjuk med dom. Lyssnar han inte på det mjuka fasar jag upp genom att använda sticken på korst istället för att trycka hårdare med skänkeln.
Först mjukt med sticken och fasar sedan upp till kraftigare pickande.
Men ibland erkänner jag att jag tappar tålamodet och använder skänkeln hårdare, men jag försöker att inte göra det då jag vet att det inte fungerar i längden.
Så att bara använda skänkeln på fas 1 är mitt råd. :)
Nej, skänkeln ska inte användas som en framåtdrivande hjälp. Om han inte lyssnar när du kramar mjukt med överskänkel så använd sticken på rumpan! Dressyrpassen ska inte vara tråkiga. De ska vara roliga både för häst och ryttare!
Det gäller att veta vad man vill ha ut av lektionen. Vilken trav är du ute efter? Vilken skritt är du nöjd med? När du får vad du vill ha så ska du sluta och byta övning.

#2 hmm så du menar att jag inte skall fortsätta ett varv i "rätt" tempo utan avbryta direkt när jag får det jag vill ha?
Använder jag en pinne så reagerar han direkt och gör rätt i kanske fem steg och sen är han tillbaka i samma trista tempo..gör jag det en gång till och en gång till eller hårdare så svarar han med att bocka.
Jag har även testat vid något tillfälle att avbryta och klappa om han tex när han engagerar sig över cavaletti men resultatet har varit att han nästa gång gjort bra ifrån sig och sen tvärnitat direkt efter övningen och inväntat beröm….hade kanske velat undvika att han stannar och själv bestämmer när han är klar.
Det jag menar är räcker det med att nöja ganska direkt och avbryta utan att lära in "stanna" beteendet?
Tänk dig att traven är i kvalitet mellan 1-10. När han är på nummer 10 går han i en perfekt trav med balans, energi och avspändhet. Nr 1 är precis tvärtom. På den nivå du är kanske du vill ha 5? Man ska försöka få det som är möjligt för hästen den dagen, Kanske 4 kanske 6, det är bara du som vet. Inte sikta för högt och inte för lågt. Tänk dig in i hur 5 känns. Be om att få traven till kvalitet 5. Får du inte det på en gång så sakta av till skritt och tänk på hur mycket mer du måste säga till nästa gång för att få 5!! När du får 5 så berömmer du honom! I början kan det vara att stanna och verkligen tacka honom för att han gav dig 5!!! Nästa gång ber du igen om 5 och får du det så kan ha ha kvar det en liten stund. 1/4 varv, 1/2 varv, det beror på. Du behöver stanna honom och berömma innan han saktar av. Så småniongom vet han att du vill ha kvalitet 5 på traven och då kan du be om ett par varv. Skulle han då masa ner till 3 så ber du om 8! Låt han sedan gå tillbaka till 5 och beröm honom där. Masar han ner till 4 så talar du om för honom att du vill ha 8 igen! Snart kommer han på att om han stannar på 5 så slipper han gå upp till 8!!

Tack! Då förstår jag lite bättre=)) Skall ta och testa vid ett bra tillfälle och se vart det leder=).