Kolik
Hejhopp. min häst har fått kolik för 3e gången. vi gick o gick o gick hela natten tillslut släppte det, vi ringde vår veterinär då hon kommit alla andra gånger och gett henne smärtstillande och kramplösande, jag förklarade att det inte var lika mycket som sist så hon sa att vi skulle promenare med henne i omgångar och vi gjorde det, innan natten var slut så hade hon luckats skitit 3 gånger och efter sista gången så släppte smärtan för hon la sig och var såå iimla trött, jag gick in och gjorde i ordning fil eftersom de är viktigt att dom får i sig mat. sen när hon fick i sig filen så hjälpte vi henne upp och hon sprang till mamma och ammade. så det kändes bra. sen ett par timmar senare så är hon helt återstäld. väntar på att vår vererinär ska ha tid tänkte fråga om råd över ett lämpligt foder eftersom hon är sååå himla känslig i magen. men om någon vet något som är lämpligt så skriv gärna en rad.

Vi blev rekomenderade att ge proviva blåbärs soppa av veterinären för många år sedan då min shettis hade problem med kolik. Vi ger det då och då till alla våra hästar. Ett för att det skulle vara bra för magen och två för att dom älskar det^^
Även de två föl vi har gillar att surpla i sig lite.
Något foder i stort vet jag inte men det var något vi fick rekomenderat just mot koliken.
Foderjäst är ju bra för att återställa balansen i magen, bra vid foderbyten och allmänt bra för tarmfloran.
A-fil testade vi ge till Storen när min gamla tränare påstod att han nog hade magsår (han hade fallit ur under vintern vilket han alltid gör, löste det med mer protein dock..) för "alla travare har ju magsår", som hon sa. Och då tipsade hon om att ge A-fil.
Lyckades aldrig få i honom det, han gick inte ens i närheten av krubban om det var fil iblandat i maten. Blandade med betfor, han åt inte betfor på ett halvår sedan och tog lång tid att få honom att äta från krubban igen..
Så fil fungerade inte för honom så bra. :)
Även vetekli är ju bra, hjälper till att hålla igång magen. Maxgivan är 0,5 kg dag, 100g/100 kg kroppsvikt är normalgiva. Men blöt så det blir gröt av det, annars blir det inge bra.

Jag tror inte på att ge våran fil osv då de har en annan tarmflora än vad vi har? Menkanon opm de fungerar. Gäst är ju bra vanlig bakgäst i kolikoch för päls ästtning och för lugna magen.
Fodergäts är ju samma men pulver :)
Tack för alla bra svar:) håller med hästar avskyr fil. ingen av våra som du skrev går i närheten av fodret när de är iblandat fil. men gav henne lite i en dosett som ja tryckte in i munnen o då smaskade hon som bara fasen. blåbärs soppa har jag nog aldrig hört talas om men går att prova om dom gillar det:) Tack för svar:)