Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 4107 ggr
Zaphix
0

Gå och bajsa..

Jag har ett problem, som jag egentligen inte tycker är ett problem, som jag inte vet hur jag ska lösa.

Dacke stannar alltid och står still när han bajsar, han kan trava på riktigt snabbt och tvärstanna för att bajsa.
Jag tycker egentligen att det är okej, jag skulle heller inte vilja gå och bajsa.

Men tyvärr är det ett problem, på travbanor får inte hästarna stå still och bajsa pga. det då blir ett rejält gupp (speciellt på vintern när det snabbt fryser på) för vagnen.
Vi brukar träna på en träningsbana för travhästar och planerar att börja träna på andra banor i närheten också.
Så tyvärr behöver det lösas, eller så måste vi hitta andra ställen att konditionsträna på, vilket känns onödigt då det finns bra banor så nära.

Hur tränar man hästen att röra sig medan den bajsar?
Dacke totalt struntar i mig vad jag än gör tills han är färdig. Jag har försökt flera gånger med att säga till rejält, men helt utan att han rör sig det minsta..
Handlar väl kanske lite om att jag egentligen tycker att han ska få stå still och bajsa, så jag inte är så hård med det..

Nån som har tips?
Hur ska jag träna på det?
Eller är det lättare att sätta fast en påse under rumpan på honom som han får bajsa i..?

Behöver tyvärr en lösning..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

Det finns gödseluppsamlare till vagnar så att skiten hamnar där istället för på marken=)

Zaphix
0

Får kanske ta och skaffa en sån istället då. Låter lättast och snällast mot Dacke.. :)

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

#2 Min ponny ska också alltid stanna och bajsa och det får hon, bättre det än att hålla på och bråka. Såna uppsamlare finns på börjes i tingsryd =)

kaka1234567
0

Jag känner som ni jag tycker hästen också ska stå still och bajsa. Bara att jag vill träna hästen att gå in på miten när den vill bajsa. Hur gör man de. Så att den själv går in på mitten när den vill bajsa ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

#3: Ska titta om de har på hemsidan.

För tyvärr måste jag få hoom att gå och bajsa annars..

#4: Jag tycker också att de ska få det, men nu behöver jag få honom att gå och bajsa pga. att jag vill kunna köra på träningsbanor.

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

#5. jag förstår de och man vill inte ex heller ha en galloppör såm galloperar i fullfart och sedan tvärstanar för att den ska bajsa. De kan va lifs farligt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

Jag behöver verkligen träningstips!

Detta fungerar inte längre, han MÅSTE kunna gå och bajsa samtidigt när jag ber om det. Kan bli farligt annars.

Vi måste köra över en landsväg för att kunna komma till bra kör- och ridvägar, det har aldrig varit några problem. Han står snällt still medan vi väntar på att kunna köra eller rida över, är ordentligt trafiksäker och orädd av sig. Men idag när vi körde över stannade han mitt på vägen och bajsade.. Kom bilar men som tur var såg de oss och stannade tills han bajsat färdigt.

Kunde blivit en ordentlig olycka om vi haft otur..

Försökte med allt, smackade som en galning, snärtade med pisken (skulle iväg och träna "dressyr" så hade en uppknuten longerpisk med att ha som körpisk) på honom, men han stod still utan minsta tanke på att gå framåt innan han bajsat färdigt. När han var färdig travade han framåt utan problem..

Han reagerar inte ens, vare sig jag rider, kör eller leder honom vägrar han gå framåt. Han verkar inte ens tycka att jag är irriterande när jag manar på honom, inga sura miner eller ens antydan till svansviftning, utan han beter sig som om han stod still när jag bett honom om det.

Vad ska jag göra?!
I en sån här situation hjälper tyvärr ingen uppsamlare..

Min och Dackes blogg

liljegren
0

driv driv och driv det är väl det enda tipset jag har… Jag själv tycker det är störande när man travar och hästen tvärnitar.. Gör han likadant när du rider eller rider nu inte?

Zaphix
0

Jag driver, men inget händer, verkligen ingenting hur mycket jag än driver på. Han går när han är färdig, inte annars..

Red en sväng idag, inte ridit så mycket nu utan mest blivit körning, men idag när han bajsade försökte jag inte ens driva framåt. Vet att det inte är någon mening att jag bara driver, känns bara onödigt då jag misslyckas varje gång med att få honom framåt.

Så måste ha nytt knep, funderar seriöst på att klicka in att gå och bajsa. Locka med något och så får han gdis så fort han ens tänker framåt, hittar jag nåt han gillar riktigt mycket så borde drt kunna gå..

Min och Dackes blogg

Araminta
0

Min islänning brukar bara tvärstanna och bajsa. Och efter hon e klar brukar hon stå still. Och lyssnar inte alls på skänklarna. det tog några ruskigt bra tränare/uppfödare flera timmar att luska ut hur man skulle få henne att gå framåt igen. Då vi kom på att det enda hon var rädd om är öronen. Så vi viftade fram med tygeländan så dom snuddade hennes öron. Och då gick hon igen. Nu har hon dock slutat med de beteendet. :D

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

jen
0

morots spö med godis framför  näsan på henne?  alltså att hon får godis är hon går framåt TROTS att hon bajsar kanske går?

(som bamse och en lilla åsnan) Kyss

Zaphix
0

#10: Fast han är inte rädd för nåt.. Och vore han det vill jag nog inte förvärra det genom att vifta där så han går framåt. :\

#11: Det har jag tänkt måååånga gånger, och det är ju rätt smart! Men han går tyvärr inte framåt även om jag har godis i handen från marken.

Men jag hoppas att jag löst det nu..
Sist vi körde så var han stressad för de andra två hästarna gick hem och vi skulle konditionsträna på banan. Han bajsade och gick då, jag gav en massa beröm och sånt. Nästa gång han skulle bajsa kunde jag driva på honom till att gå framåt och gav en massa beröm.
Tredje gången var han helt lugn och bajsade när han gick.
Kanske, kanske, kanske´har jag löst det lite mer iaf?

Min och Dackes blogg