Börja med hosemanship?
Hej!
Jag har tränat och tävlat western i 2 år.
Men nu har jag fått mig en islandshäst som jag tänkte börja träna horsemanship med. Det är första gången jag ska träna en häst utan kunskaper om western. Vart ska jag börja någonstans??
Alla tips och trix är välkomna!!!
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Jag hade heller ingen direkt erfarenhet av nh när jag började. Men jag började helt enkelt med spöträning.

#1 spöträning??
#0 jag började med de sju lekarna. Enkelt och roligt sätt att börja på för hästen :)
haha! okej! :D jag funderade mest på om jag skulle tagit och börjat med att lära henne att gå bakom mig. Med tanke på att hennes dotter och hon alltid försöker springa över damen som har dom nu. haha! :D
Så jag funderade på att börja träna hennes fokus. Så hon inte bryr sig om någonting annat än ledaren. :P
Eller är jag helt ute och cyklar? :P

Börja med friendly game, och sen gå vidare med de sju lekarna, så kommer det gå bra :) finns jättefina artiklar här inne :)
Ja, träna så han ej är rädd för spön :) Vifta, slå (inte på hästen) osv utan han ska reagera :)

#5 Friendly game mao :) spöträning lät så hemskt :s
Kul med fler som tränar NH med sina islandshästar :) Det gör jag med.
Jag skulle börjat med De 7 lekarna, de är bra grundövningar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
hehe! ok! :D de 7 lekarna lät bra!
Felicia hur gamla brukar islänningarna vara när du börjar träna dem? Min är 12 år och lite små jobbig då hon är väldigt het och gärna vill springa springa springa hela tiden! :P Så jag måste hålla in henne så jäkla hårt hela tiden för att hon inte ska sticka. :D Hoppas de nu tränas bort med tiden. Hon har tävlats förut i tölt. Men nu är det bara dotter hennes som gör de.
jo jag såg de. satt och läste lite. ett problem bara. hästen står inte still för fem sekunder. hon manglar en. beter sig som ett jäkla ånglok. :D och har ni tips på hur jag lär henne att stå still och följa efter bakom så är de otroligt välkommet! :D
#8 I vårt stall finns i princip enbart islandshästar (1 ponny) och många av dem har börjat när hästarna var i ungefär din hästs ålder. Jag köpte min häst i våras, då var hon 19 år, och började träna NH med henne direkt :)
Det finns också de som börjar med NH när de är unghästar, om de köper/har hästarna då, de som hanterar hästen helt utifrån det eller de som tränar NH för att växla lite mot vanlig ridning eller annat markarbete. Det är så olika, och gäller inte enbart islandshästar då :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ok! Jag tränade lite NH med henne igår. och de gick faktiskt bättre än jag hade trott. :D Hon var verkligen superduktig. Så vi får hoppas att hon kommer ihåg de tills imorgon. :D