Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2323 ggr
Zaphix
0

LBI's och tålamod..

Nu har det gått så bra med Dacke och en massa framsteg sedan jag fick hem honom, så förväntade mig bakslag snart, och nu börjar det komma. Han tycker att jag är oerhört jobbig och ställer orimliga krav på honom, så nu testar han mitt tålamod till bristningsgränsen..

Håller på med mycket ryggning just nu, ryggning upp för backar, ryggning in i stallet/boxen/över trösklar, ryggning över bommar, slalom mellan konor och en massa sånt.
Gått jättebra, tills idag..

Dacke är rädd för vattenpölar, så tränar det nu. Igår gick det helt okej, avslutade med att han stod så fint och lugnt mitt i pölen. Inga problem.
Idag bad jag honom backa igenom pölen (bara ett steg i taget givetvis, inte hela pölen på en gång), jobbigt, han testade allt första gången, men sedan gick det bra.

Han kändes lite tvär, men jag jobbade vidare efter en lång paus, det var mitt misstag. Bad om sideway game från zon 3 första gången utan staket, han försökte bara att gå emot mig. Fick till jättefina sideways emot mig..
Dock gjorde han det bara för att flytta på mig..

Mitt tålamod är kort, jag blir väldigt lätt arg, men jag gör alltid mitt bästa för att hålla mig lugn och inte tappa humöret. Men efter att han gått emot mig för sjuttioelfte gången med bogen före så tappade jag humöret.
Jag flyttar mig aldrig om jag inte måste, inte en chans, vilket är lite småjobbigt när det är en klump på 600 kg som försöker flytta på en.
Men blev så irriterad att han inte när han inte förstod vad jag menade testade sig fram med olika alternativ, frågade vad jag menade utan istället bara leka ångvält och gå rakt emot mig gång på gång..

Sa till honom rejält, han blir lika arg på mig och ställer sig på bakbenen och kastar sig sedan iväg åt andra hållet. Jag hade handskar och höll i repet, vet inte om det var bra eller inte, men han sprang inte vidare in i hästen som longerades brevid iaf..

Först då insåg min dumma skalle att detta inte är vettigt, bara dumt att hålla på såhär. Så bad honom flytta bogen ett steg åt sidan och slutade där. Avslutade med mängdvis med friendly game med sticken, repet och mig.

For dit nu på kvällen för att starta reparera skadan, en kort mysig skrittur och sedan en promenad hem efter halva vägen där han fick äta massa gräs (Lyckliga kallblod har mat i munnen.).

Dagens lärdom är att inte begära för mycket, jag måste lära mig veta vart hans gränser går och passarea dom pyttelite i taget. Inte tappa tålamodet och ta "strid" med honom, utan använda list istället och ta det lugnt..

Så nu blir det till att börja om på ruta ett och hoppas på att jag inte förstört för mycket.
Blir så arg på mig själv att jag tappar humöret, att jag inte stannar upp och tänker på vad jag egentligen håller på med utan kör på i samma spår. Precis samma sak som jag irriterade mig på att Dacke gjorde alltså..
Jag borde helt enkelt inte kasta sten i glashus.

Men med noll impulskontroll, ingen förmåga att tänka efter innan jag handlar så kanske jag får acceptera att jag lyckas göra såna här misstag ibland.

Tappar ni nånsin humöret på era hästar?

Vad gör ni då? Tar en paus och väntar tills ni lugnat ned er? Slutar träningen för dagen? Eller fortsätter ni bara vara irriterade?

Hur i hela friden lyckas man hålla sig lugn och harmonisk, inte ställa för höga krav så hästen går emot en? Tips?

LBI's kan verkligen konsten att testa ens tålamod..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

skjootan
0

jag har ju en samma som du och jag har läst mig att le och skratta mycket. Ett steg i taget och mycket massa berömm. För som sagt de är en kallblods du har ochså :)

MEN jag tycker DU är väldigt vuxen och mogen som kan erkänna ditt fel!!!!! DET är inte INTE många som gör.

Bara lägg de bakom er å fortsätt ha inte skuldkänslor för det förtsår han inte utan fortsätt du får göra misstag och lära av dem.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om jag skulle säga att jag aldrig tappar humöret på min häst så skulle jag ljuga. Beroende på vad det är som händer och varför blir ju "tappningarna" väldigt olika. Jag har klippt till honom när han bokstavligen klampat över mig. Och det har blivit "panikbackningar" av samma anledning, där jag backat honom så kraftigt att han nästan slänger sig baklänges. MEN det är inget jag rekommenderar eller är stolr över utan tvärt om, jag har fruktansvärt dåligt samvete för att jag tappar fattningen. Det är ALDRIG hästens fel för att han inte förstår vad JAG menar! det vet jag men glömmer det ibland i sådana här situationer.,

Som tur är så är Harry väldigt förlåtande i sin natur.

Idag förösker jag mer att själv ta en paus. Gå ifrån hästen och sätta mig och försöka sansa mig när mitthumör tryter. Och sen går jag tillbaka och fortsätter med en övning som ajg vet att vi klarar av. Eller så försöker jag koppla av litet med honom bredvid mig och bara tar det lugnt ett tag innan man återgår till en lättare övning.

och om jag inte blir lugnare udner tiden vi jobbar med den enkla övningen så ger jag mig för dagen. fungerar övningen och man märker att irritationen försvinner så provar jagoftast den svårare övningen igen. fungerar det då så slutar vi för dagen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Skönt att det inte bara är jag som tappar humöret ibland, känns ju jättetrist att man gör det, men antar att det ändå är mänskligt Och att alla gör mistag, alla kanske inte tappar humöret, men gör andra misstag istället..

Men det är ju såklart inte hästens fel, men för mig är det lätt att tro att hästen fattar mer än vad han gör och bara gör det för att testa mitt tålamod. Men så är det ju såklart inte, finns ju anledningar till allt, och hästar gör ju aldrig saker bara för att jäklas, fast det med just LBI's kan kännas så..

Dacke är dock inte så förlåtande, utan jag får nog jobba ett tag nu för att återfå förtroendet igen. Han tolererar inte orättvis behandling.

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Klart man har tappat tålamodet när man hållt på med hästar, det vore ju att ljuga om man sa nåt annat.

Med Cajjan går det jättebra, han är LBE och lekfull, tar sig an utmaningar väldigt bra. Men min sköthäst Granit är ju RBI och där behövs tålamod! Rädd för allt och alla, och inte gick det att lita på mig heller tyckte han. När jag kände att tålamodet höll på att brista brukade vi ta en paus, hitta på nåt helt annat.

Jag tänker osökt på den teckning av LBI som finns i Parellis utbildningsmaterial, en häst som sitter ner (lat) och räcker ut tungan. Dom vet ju vilka knappar dom ska trycka på, men jag tror inte dom gör det av ondo. Dom är Left Brain - älskar att testa och älskar att leka lekar, på gott och ont. LBI är ju mer lat och omotiverad än LBE, men de är ju båda LB.

Hoppas det går bra för er och att du återfår hans förtroende snabbt!

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: RBI gillar jag, tills de exploderar då. ;)

Dacke är ju defenitivt en LBI, men ändå väldigt positiv oftast. Nästan alltid öronen framåt när vi gör något, han gör det mesta man ber honom om glatt, om det inte är för jobbigt. Vill han inte göra något däremot gör han det inte heller. Då kan jag säga och göra precis vad jag vill för att få honom att göra det, men får noll respons och en häst som tittar på mig med glada öron tillbaka.
Har suttit säkert tio minuter med att få honom att trava när vi rider, men dagen efter är det han som väljer att trava utan att jag ens ber om det.. Och han öronen framåt hela tiden.
Han älskar att leka med mig, men med hans regelbok.

Igår var han helt underbar, har skaffat skötare till honom en dag i veckan. En mamma och två barn på 4 och 5 år som ska komma och pyssla med honom och rida lite. Så han får agera barnponny alltså.
Otroligt snäll, sjukt snäll när mamman leder honom i zon 3, vilket när jag gör så försöker han gå in i mig..
Helt underbar på alla sätt och vis mot barnen, de kan springa runt honom och krama hans ben och sånt som barn gör (tror jag, jag kan inget om barn) och han bara står där och njuter. Så LBI's är fantastiska hästar på många vis också. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#5 min håller på att lära sig att barn är mjuka och inte går att knuffa på hursomhelst. I början när jag hade honom vågade jag inte låta barn gå fram och hälsa själva då han vart så otroligt klumpig.

Men i takt med att han vuxit ikapp sin kropp och börjat få en kroppsmedvetenhet som häst så kan ungarna gå fram o klappa honom när han står uppbunden i spolspiltan och även i boxen.

Tror han är LBI efter en sida jag läste på nätet som förklarade det mera, allt stämde in i större eller mindre mängd.

Zaphix
0

#6: Din är väl inte så gammal än?

Kommer nog lite med åldern. är de unga så har de inte så mycket koll på sin egen kropp och omgivningen, typ som tonårspojkar som just har haft sin växtspurt. :)

Dacke är ju ändå nio år, och han står gärna still, rör sig inte i onödan (därav magen..) och älskar all uppmärksamhet. Bara man tittar på honom står han och njuter typ. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#7 min är 5 i år. Och jobbar gärna men samtidigt är han bekväm av sig, precis som matte ^^ inget i onödan och  älskar uppmärksamhet.

Det märker jag ju om jag jämför med när jag borsta man och svans för 2 år sedan, då fick jag ju jaga hästen mer eller mindre för att kunna hålla på. Nu står han stilla och bara myser :D

kaka1234567
0

*hovavtryk*

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus