Barfota=)
Kommer antagligen ha ponnyn barfota i vinter och även sedan när hon nu ändå inte ska ridas, hon har gått barfota en vinter för några år sedan och hade inga problem med hovarna alls.=) Jag tänkte dock ge till skott för att hovarna ska bli hårdare för att hjälpa henne i övergången och en del rekommenderar Enizon. Någon som vet hur bra dte är eller kan tipsa om annat?
Jag har hört av en erfaren hovslagare att mineraltillskottet "Steel joint" är det som bäst hjälper hovarna.

Hovslagaren var och skodde om idag och tyckte det var jättebra att jag skulle låta henne gå barfota framöver, fick dock nya skor idag för att kunna förbereda henne med extra tillskott som är bra för hovarna så att dem blir extra hårda=)

De hovar som redan vuxit ut och som hon redan har blir inte hårdare av tillskott. Det är det nya hornet som växer fram som möjligen blir starkare, men det märker du isåfall till nästa sommar. Lång väntan. Men det är det nog värt.
Min gamla gammelhäst fick jättefina hovar efter jag tagit av skorna på honom, och hans gamla ben blev som nya igen. All svullnad och stelhet försvann. När jag fick honom var han 19 år och hade mer eller mindre stolptjocka ben, stela leder och var inte rörlig för 5 öre, och markerade ibland på ena bakbenet. Skorna plockades av då han var 21 och jag tänkte pensionera honom. När han var 25 år hade han torra friska ben och hade en mycket bättre rörlighet, var inte lika stel. Fick beröm av veterinär på en tävlingsplats(!) pga sin rena trav under besiktning innan tävling.
Min ponny som jag kör har däremot jätteont av att gå barfota, fast jag hade velat. Men inte alla hästar klarar det när de jobbas och tränar mycket.

#3 Jag att dte nya blir hårdare men dte skadar inte att ge något extra. Träning är det inget av på ett långt tag.