Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1603 ggr
LinaN
0

Vilken stil kör du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att många här kör renodlat Parelli, men vad gör folk mer?

Jag själv är inspirerad av både Klaus Ferdinand Hempfling, Nevzorov, Ellen Ofstad, Kelly Marks, och i viss mån även Monty Roberts. Parelli är inte jag så förtjust i men jag använder ofta hans anhängares filmer som källa för inspiration till olika övningar. Sen förutom ovan nämnda nissar så använder jag mig också av sunt förnuft och bonnavett :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[trollduva]
0

jag följer ingen,tar lite varstans och gör det tll mitt eget=)

Zaphix
0

Parelli och bättrar och snabbar på resultaten med klickern. Använder bara klickern och positiv förstärkning till endel saker också.

Tränar dock körningen på enda sättet jag fått lära mig det på, inget speciell metod. Men sedan några dagar har jasg läst och filosoferat över en bok av Hans Sidbäck, körning och hantering på gammalt hederligt svenskt hästkarlsätt. Och det sättet han beskriver verkar så självklart, mjukt och på hästens villkor jämt. Så hans bok kommer jag helt klart ta till mig av, så mycket bra saker!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Mkt är inspererat av Patrick Allori, men i stort är det bara en salig blandning av olika tränare, situationer, känslor, hästar, saker man hört, provat, sett m.m.
Finns inga exakta mönster utan det är erfarenheter främst som får blandas med allt.

LinaN
0

Kul att så pass många inte har någon som de slaviskt följer. Jag tycker precis som många av er att man ska ta till sig av det som känns bra, fungerar och ger resultat och att man på vägen har roligt och lär sig något. Det är inte bara hästen som ska lära sig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

jag följer ingen, håller mig till att alltid vara konsekvent och ge eftergift i rätt ögonblick. kommer långt med det tycker jag på en "normal" häst. räcker för en sån som mig utan några större ambitioner än att han ska vara okomplicerad =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

nkohle
0

Jag får inspiration från flera, Parelli, Hempfling, Ofstad osv. Men framförallt inspireras jag av hästarna själva :)

skjootan
0

gott och blandat mna tar åt sig vad som kan fungera just på den hästen följer ingen slaviskt utan de handlar ju om att kunna hanetra och förstå hästen.

SandyBell
0

Jag är en allätare om man säger så, lyssnar på alla hästmänniskor, Många olika. Och jag lägger bara det jag tycker verkar vettigt på minnet, så bildar jag mig en egen uppfattning. Sen så studerar jag även hästarna, hur dom beter sig vid olika tillfällen osv