Första klippet känns väldigt tvunget, ryckigt och otrevligt. Speciellt när man sedan läser och ser att hästen saknar ett öga! Inte konstigt att den försöker vända sig om och se vad det är som låter eller rör sig på den sidan som han inte kan se…
Ellens klipp är mycket mer harmoniskt även om denna hästen är klart mycket mer stressad i den situationen den är i. Men hon får ett snabbt koncist resultat utan att rycka och slita…
Så min bedömning är att Linda får en relativt lugn, halvblind häst, till att stressa upp sig genom onödigt hårda verktyg. Ellen å andra sidan är mjuk och följsam.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 Jag håller med.
Å andra sidan funderar jag lite på om Linda är yvigare för att hon inte har kommit lika långt som Ellen eller för den delen som Pat i sin utbildning (skulle Pat gjort likadant, skulle han behöva det)?
Om Linda såg detta, skulle hon försöka ändra approach?
Minns att Linda hade skrivit något svar på videon i sin blogg, men dock på hennes gamla blogg tror jag då jag hittade länken till det men fanns inte kvar.
Men googlade lite och hittade vad hon skrivit i bloggen på nåt forum, om någon är intresserad av att läsa.
http://www.horseandhound.co.uk/forums/showthread.php?p=8413966
Orkar inte läsa igenom allt igen, så har inget att skriva om vare sig videon eller vad hon skrev om den, utan ville bara lägga in det.
#3 Tack!
Tycker det är synd att Linda blev så "attackerad" i den där bloggen, det öppnar inte direkt upp för någon dialog. Det finns inget rätt eller fel, bara olika vägar.
Fast min fråga är egentligen om det kan vara så enkelt att Ellen har kommit lite längre än Linda. Om Linda tog en lektion av Ellen, skulle hon tycka det var bättre? Eller är det kanske tvärtom? Skulle Ellen välja att göra som Linda? Varför då i så fall?
Eller har det bara att göra med att det är två olika hästar som det är två olika metoder? Om man bytte plats på hästarna, skulle Ellens och/eller Lindas metoder ändras?

tänkte precis skriva de de är taget ur ett sammanhang och jag har sett hela :D
Ellen är ochså stor i sina rörelser går nära hästen skulle hästen resa sig så kan den slå henne med fram hovarna.
Ja, hur lätt är det att säga något om alla klipp som ligger ute på youtube?
Det jag tycker när jag tittar på dessa videor är att de har ju helt olika positioner om man tittar på avståndet de vill/håller från hästen. Linda vill inte ha hästen så nära inpå sig. Ellen är aldrig längre ifrån hästen än att hon kan ta tag i repet precis under repgrimman (just det greppet använder hon ju mkt). Jag tycker det är en säkerhetsfråga också, har man en stressad eller aggressiv häst inte vill man ha den inpå sig. Det kan bli väldigt farligt, som skjootan skriver kan hästen slå dig med framhovarna.
Jag vill kunna kommunicera med min häst när den är nära mig men också när den befinner sig på avstånd från mig.
Kunde Linda ha gjort på något annat sätt för att lugna ner hästen men ändå hållt samma avstånd som hon vill ha?
vilken skyllnad på träning.. jag föredrar absolut den andra filmen i #0 inlägg:)

Har inte läst alla komentarer men såg just på filmerna. Film 1 i #0 var i mina ögon riktigt otrevligt :S dömmer ingen tränare eller metod nu så inga sånna på hopp. Jag tyckte bara det var ett otroligt otrevligt klipp. Ryck, ryck. ryck jag var lika förvirrad som hästen vad ville hon ha ut av det?
Hade jag sett mig själv göra en sån träning hade jag krypit in i stallet dagen efter och bett om förlåtelse tusen gånger om. Det klarar inte mitt samvete hade mått så dåligt. Var nära på att trycka bort klippet men ska man kommentera det måste man väl se hela tycker jag.
Klipp 2 var bättre. Lite lugnare dock hade jag nog tagit det lugnare om hästen var så stressad.
Lite intressant dock då jag ev. kommer få en elev och hennes häst är lik det de tar upp i klippet. På platser hästen känner sig säker är den lugn och trevlig (fortfarande lite svår då den är ohanterad de sista 7 åren) men väldigt stressad så fort den kommer bort. Dock är den mer stressad än hästen på filmen, hugger mkt (i luften känner inte alls att hon är hotfull bara stressad) och små stegrar och små kickar. Och jag har samma tanke dock ett lite annat utförande. Så stora vevningar med rep tex så hade nog denna häst flyggit i luften.
Ja lite flytande tankar så där dock hoppas jag första klippet var en riktigt dåligdag och ren brist på ideer för nej verkligen inget jag skulle föredra.
#10 läs gärna våra inlägg, vore kul å höra din åsikt om det med :)

#11 gjort nu^^ Jag vet ingenting om dessa två egentligen. Jag hoppas innerligt att hon i klipp ett ångrar sig och bara helt enkelt hade en dålig dag. Om de hade träffats har jag ingenaning om vad som hänt.
Har knappt sett pat jobba så svårt att svara på det med.
Men helt i stort tycker jag båda kunde bli mjukare och tydligare i sina signaler.
I klipp ett inte viffta och rycka så i repet. ständigt gå på hästens huvud och bakdel. utan ge den en chans att andas och lungt och stilla be om vad hon nu vill för jag är som sagt lika förvirrad som hästen.
I andra klippet som sagt kunde reprörelserna som kommer ibland vara lugnare.
Jag har svårt att säga något om avstånd m.m. klipp två känner jag inte var vare sig bu eller bä. Hon kunde vart längre från hästen hon kunde vara där hon var. inget speciellt att säga.
Klipp ett som sagt jag vet inte vad hon sysslar. vare sig avstånd eller annat. Kan hon inte hantera repet utan att gå på så så släpp hästen.

Tycker inte att Linda gjort ett särskilt dåligt jobb, förstår vad hon gör och varför, men jag skulle själv ha gjort på ett annat sätt. Tycker Ellens variant ser trevligare ut, men hon är nära frambenen som dessutom viftar lite. Ser också ut att Lindas häst är mycket hårdare och har en stor tendens till att springa på folk. Ellens häst verkar mer känslig och det kanske är därför hon slapp ta i så mycket… Båda får helt ok resultat, hästen är lugn och kan stå still, följa med på löst rep.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Intressant!
Vad jag förstår av Lindas metod är att hon anser att hon matchar hästens "energi". Den har blivit RB och hon behöver bryta beteendet med alla medel för att den ska skifta koncentrationen från det "farliga" till henne.
Möjligt att Ellen har samma tanke? Även om hennes rörelser är lugnare. Eller?
#12 Skulle det kunna vara en bättre metod att vänta ut hästen istället för att avbryta den menar du?
#13 det är ju två helt olika hästar så det kan nog stämma att deras metoder är olika av den anledningen.

#14 nej inte nödvändigtvis. Men man kan ju avbryta utan att rycka och slita på det sättet. Hästen har huvudet högt ja vem hade inte det när hon håller på så. I mina ögon är det hon som stressar hela situationen.

Jag har sett hela den situationen och det är inte Linda som stressar upp hästen jag lovar.
Tycker det är läskigt att ni sitter å dömmer folk efter små klipp urtaget ut sammanhang 

#16 som jag skrev i första dömmer ingen vare sig tränare eller metod i stort. Men det som sker i det lilla klippet är otrevligt och ryckligt.
#16 tycker inte heller att vi sitter å dömer ut någon, bara analyserar vad det är som händer för det är väldigt intressant. De är ju båda duktiga hästmänniskor och löser ju situationen på sina sätt. Men det kan ju även finnas fler sätt att lösa de två situationerna på (det är ju faktiskt två olika hästar i två olika situationer.)

men hur kan man anelysera nått från ett ögonblick om man inte har helheten? det är det jag undrar.

#19 det kan man knappt dock tycker jag inte situationen spelar någon roll i klipp ett då jag inte anser att man behandlar en häst så. Och om nu hästen var stressad innan så gör hon inget som skulle lugna den.

vem säger den är stressad?
Hästen är definitivt stressad, det kan man ju inte påstår att den inte är. Huvudet och svansen högt och dessutom stressbajsar den och ser allmänt nervös ut..

har någon av er sett hela filmen?

#23 nej men man ser ju vad som händer exakt där. hur hästen reagerar och vad hon gör.
NU är jag supper besviken på de första klipet fy fan de va de hämskaste hästen är blind och man ska ryka i hästen så där. Vart håller NH på att ta vägen jag som trode de va de snälla vägen till till lit o härmoni. Ush fy fan de gjör gätte ont att se sådant =(
Ska kolla på anndra klipet
Ush och fy för film 1.. snacka om att missbruka repgrimma och långt grimskaft. Såg bara första sekunderna.. det räcker, skulle inte släppa henne nära min ponny. Film nummer två å andra sidan använder hon repet för att visa att hästen inte skall sätta sig upp och skada henne.. hon tar ledarskapet och hästen blir lugn.

jag kan förstå hur ni känner och respekterar era åsikter MEN en undran,tycker ni hästar misshanldar varandra ochså när de bits HÅRT slåss sparkas föser osv?
Tycker det är mer intressant att diskutera vad man kan göra bättre än Linda och/eller Ellen.
Kommunikationen med hästar utvecklas väl ändå av vad man lär sig av sina egna och andras framgångar och misstag?
Tycker det är lite irrelevant att ta parti för den ena eller den andra.
Håller med @ 30 - det skall vara harmoniskt. VI skall uppföra oss som flockledare för att få deras förtroende - inte kuva hästarna. Tillit byggs inte i klipp 1. :S
@29 Måste erkänna att jag inte sett några andra klipp med varken Linda eller Ellen.. visste faktiskt inte vem som var vem när jag kollade klippen. Det som utspelas i klipp 1 är grundläggande missbruk av "redskapen" enligt mig.
@28.
Naturligtvis finns de hästar med osunt flockbeteende, men de brukar oftast bli undanstötta ur flocken ett tag om de inte sköter sig. Ibland är fel individ starkast, och då bör man kanske fundera på vilka hästar man har tillsammans.
Hästar är flyktdjur. När vi tar på dem repgrimma och långt grimskaft (grimman är ett kraftfullt redskap - gör ont på dem vid fel användning, de kan tom slita sönder sig - därför man aldrig aldrig skall använda vid uppbindning..) tar vi ifrån dem möjligheten att fly.
EN av grundprinciperna i NH är väl just det långa grimskaftet = säkerhetsavstånd. Det innebär inte att man alltid SKALL ha hästen långt i från sig. Men att man ALLTID väljer det säkerhetsavståndet när det finns problem i kommunikationen.
Hästen kommer att vilja söka sig närmre, antingen för att "chefa" över oss - då måste vi säga till den att det inte är OK - som i videoklipp nummer två. Det är enda gången jag kan tycka det är OK att "slå" hästen som de gör i klipp nummer 1 - om den faktiskt håller på att springa över dig! Då måste du använda de medel som behövs för att inte bli nedtrampad. Med tydlig kommunikation så blir däremot det inte aktuellt, då vet den sen tidigare att det inte är OK att komma så nära dig.
När hästen börjar känna sig trygg så kommer närheten automatiskt, den frågar om närhet - och du som "flockledare" bjuder in.
Så ser iallafall jag på NH-hantering. Förutom några böcker med grunläggande tekniker så är det min ponny som lärt mig det jag kan och jag har gjort "fel" många gånger!! Det är en ynnest att få lära känna en häst på det här sättet.
//Ingela
Jag har sett hela filmen och hästen var farlig, Den sprang rakt på folk och andra hästar. Linda försöker att få honom att respektera sitt område på alla sätt. Jag tror oxå att den hästen Linda har är betydligt "hårdare" och har gått länge med detta beteende.
jag förstår vad Linda gör och varför. Själv skulle jag nog inte lägga ut en sådan lektion varken på dvd eller youtube då det misstolkas av så många som inte kan se helheten.
Ellens häst verkar vara väldigt mild i sitt beteende och hon hanterar den bra. Hon står dock väldigt nära hästen hela tiden när den är rigntbrain och utsätter sig själv för fara att bli sparkad eller knockad av hästen.
Kan tillägga att jag tar bort alla inlägg där det uttalas att någon är dum i huvudet eller liknande. VISA RESPEKT!

#32 som sagt även om hästen skulle hålla på och springa rätt över folk tycker jag hon är helt fel ute. Hon är alldeles för hårdhänt. Själv hade jag fortfarande mått fruktansvärt dåligt av att behandla en häst så och jag tycker inte det är rätt eller rättvist på något sätt.
Jag har inte heller påstått att jag tycker hon gör helt rätt men jag förstår varför hon gör som hon gör. Jag har själv haft hästar hemma med dessa tendenser och de är oerhört farliga för sin omgivning.
Jag tycker att om hästen springer på mig så måste jag ta i så mycket som det behövs för att skydda mig själv. Kolla själv i hagen hur en ranghög häst gör mot en ranglåg häst som försöker invadera i hans område. Det är bett som gör sår i huden eller rejäla sparkar. Hästar är tillräckligt effektiva första gångerna så de behöver inte tjata så mycket som vi tenderar att göra.
Tillåter vi hästen att springa över oss, flytta oss så är vi inga ledare.
#35 "men om det var jag skulle jag göra på ett lite annorlunda sätt".
#13 "men jag skulle själv ha gjort på ett annat sätt".
Vad skulle ni göra annorlunda?
36: jag skrev inte så men jag skulle använda mig av lekpinnen som försvar och för att skydda mig själv. Kommer han för nära mig så kan jag börja med att dutta med pinnen och sen öka trycket tills han stannar/backar. Pinnen är 120 cm lång och det är det avståndet jag skulle känna mig säker med i det här fallet. När hästen går över och blir leftbrain kan man minska avståndet, "klappa" hästen med pinnen för att visa att han gör rätt.

#35 har också mött på flertalet hästar som springer på folk och klart det är farligt. Men i klippet ger hon hästen nästan mer anledning att springa över henne, Korre kallblodstravaren min som gick bort förra sommarnen hade nästan garanterat satt av rätt över henne när hon håller på så och då var han inte någon farlighäst bara väldigt dominant.
Det är ytters sällan en ranghög häst behöver slå på så. Om en ranglåg häst tränger sig är det massor av små signaler som passerar innan det blir en smäll. i klippet ger hon knappt några signaler alls innan hon går på som en bulldoser. Hästen är väldigt snäll i detta läge för som hon beter sig vet jag flertalet hästar som satt hårt mot hårt och då hade hon varit illa ute. En människa kan inte vinna en fysisk kamp så varför öppna den dörren.
Hon behöver inte alls ge sig på det viset men hon kan ju helt enkelt sätta gränsen "nej jag tänker inte slåss, men jag ger mig inte" helt enkelt göra det till en mental kamp och se till att hon har mer pondus och envishet än hästen.
Jag har en häst som har försökt gått rakt över mig ett par gånger. När han blir stressad eller minsta uppjagad litar jag definitivt inte på att han har respekt för mig än. Utan jag är väldigt noga med att hålla säkerhetsavstånd till mig, tills jag bjuder in honom.
Är han stressad och jag märker att han bara klampar på mot mig tvekar jag inte att säga till ordentligt, kan se illa ut i andras ögon, men jag ger honom alltid möjligheterna innan att bry sig om de varningar jag ger honom. Men lyssnar han inte på dom så tar jag till det som krävs för att han ska hålla avstånd från mig.
Jag kan aldrig skada honom lika mycket som han kan skada mig om han går rakt över mig. För mig handlar det om säkerhet att han aldrig ska springa över mig. En ångvält på 600 kg behöver vissa regler som inte ska ruckas på, annars fungerar det inte.
Men jag slår honom inte i ordents rätta bemärkelse, utan det är han som går in i det snurrande grimskaftet eller sticken. Därmed kommer också eftergiften direkt när han går undan eftersom jag inte går på honom, utan han väljer att gå in i en zon där det för honom inte är trevligt att vara.
För mig handlar inte NH bara om harmoni, utan det handlar också om säker hantering.
Jag gillar inte alls att behöva vara hård, men är alternativet att bli översprungen så vet jag vad jag väljer.
#39: Jag håller helt och hållet med dig.
#37 ursäkta att jag citerade dig fel, men du förstod vad jag menade iaf :)

#39 men då gäller ju också att man har en häst som är snäll och går undan när du går på den. För jag vet och har mött på hästar som helt enkelt hade satt hårt mot hårt. I det fallet blir det bara farligare att gå på den när en människa inte kan mäta sig med en häst styrka.
Dessutom en människa kan inte vinna en ärlig fysisk kamp. Ja vi kanske kan med redskap dock vinner vi knappast hästen respekt utan bara kuvar den. =fysiska "fighter" är dömda att misslyckas.
Dock är det långt ifrån omöjligt att ändra kampen till mental och helt enkelt bara se till att som sagt ha pondus och uthållighet nog att vinna den. De som har detta helt naturligt har sällan problem med även svårare hästar.
En fallabella kan ta över en shire flock. Den vinner inte i fysisk kamp den vinner rent mentallt.
#43: Jag har definitivt inte pondus och uthållighet naturligt, skulle väldigt gärna ha det, men tyvärr är det inte så.
För mig är det inte en fysisk kamp, utan det är ett effektivt sätt för mig att undvika att bli nedsprungen. Och de hästar jag använt det på har det fungerat, umgås jag med en häst det inte fungerar på så får jag komma på ett sätt som fungerar på den hästen.
För mig är det lika mycket en mental kamp som fysisk, för jag viftar och slänger inte bara med sticken, utan arbetar även med det mentala samtidigt.
I en situation där hästen försöker springa över mig är jag mer intresserad av att lösa den uppkomna situationen, som då är akut, än att jobba på vår relation och respekt för varandra. För springer hästen över mig har vi i värsta fall ingen möjlighet att ha någon relation längre.
Men är det däremot en situation som inte är farlig för min säkerhet, då jobbar jag definitivt med fokus på relationen och respekten mellan mig och hästen. Då jobbar jag för att uppnå harmoni mellan oss, men för att vi ska kunna uppnå harmoni är det en fördel att jag finns kvar utan att bli allvarligt skadad.
Men hade jag haft pondus och uthållighet naturligt så hade jag kanske inte behövt använda detta, så det är väl tur att jag har en snäll häst som inte sätter hårt mot hårt. Än så länge iaf.. :)

#44 Det har inte jag häller tyvärr-.- önakar man hade. Så det är något man får jobba med hela tiden. Problemet är att tillit som byggts upp under år kan förstöras på en halv sekund. Och har man en häst som sätter hårt mot hårt kanske man inte får en andra chans efter som en människa är så mkt ömtåligare. Som tur är är hästar så otroligt snälla djur att de oftast inte gör det. Men de som gör blir ju då klassade som problemhästar, farliga eller avlivas.
Jag kan luft hota med tex ett rep men undviker att gå på hästen (om den siktar på att verkligen springa över mig), häldre flyttar jag mig lite ur vägen och helt enkelt tar upp det på nytt och ser till att jag är envisas.
Hei, en nordbaggare her
Håper dere forstår min norska?!
Jeg har også sett hele filmen, og er mycket uenig i at hesten er farlig. Den var helt rolig helt til Linda fikk sine hender på den. I mine øyne så er hele filmen en instruction i dyremisshandling.
Linda er ikke redd, hun bruker bevisst metoder med mycket hård bestraffning for atferd. Ikke bare bruker hun, men hun oppfordrer og lærer mennesker til å bruke dette selv. Jeg blir bare så trist når mennesker ikke ser hva som skjer. Linda er mycket god til å prate. Psykologisk sett får hun sine deltagere til å le og avskrive hestens følelser.
Tenk å lære noen hvordan man hardest möjligt kan slå den store kroken på ledrepet hardest mulig i hestens hode. Og når man treffer hardt og rett….så får man ros av Linda?!?!
Jeg har funnet en youtube bruker som har lagt ut HELE filmen, så kan dere dømme selv!
Jeg ville for alt i hele verden ALDRI behandlet noen hest slik. Tenk at folk tjener penger på dette 
Husk dette er ikke "bare" en film, dette er INSTRUKSJONS DVD i deres level 1-salgsprogram!?!
Er ikke det galskap?
Hva synes dere?
Selv er jeg trist og skuffet, jeg trodde ikke det var dette Parelli stod for…..

Hvorfor har ingen reagert?
Jag har läst igenom tråden och vill väl egentligen bara säga att jag håller med Animal-3.
Jag ser normalt sett inte upp till Linda, brukar inte bli ärskilt imponerad av henne. Därremot brukar jag ofta se upp till Ellen och tycker att hon ofta brukar lösa situationer bra. Dock är jag väl inte helt imponerad av klipp 2 i #0 (ellens video), det kunde man ha löst mkt bättre. Det jag inte är imponerad av i klipp 2 är att hon är lite stressig själv, lite viftig och yvig i sina rörelser, avståndet tror jag inte spelar någon roll utan hon hade lika gärna kunnat stå nära. Sen hade jag haft en del andra lösningar än dom hon väljer.
Det som sker i klipp 1 är sådant som jag själv aldrig skulle kunna utföra mot en häst (eller annan individ). Den dag jag inte kan lösa en sådan situation utan att bete mig så då hoppas jag at tajg har vett kvar att sluta med hästar. Och jag har jobbat en hel del med problemhästar och kommer även att stöta på fler i framtiden.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Om man ska hitta något som alla ändå verkar vara överens om, så verkar det vara att man alltid ska försöka möta det som hästen gör med samma intensitet, annars får man ingen respekt.
Däremot är det väldigt olika vad man tycker är "samma intensitet". Linda har en uppfattning, Ellen en annan och alla här en tredje, fjärde… :)
Det jag vill komma fram till att jag tror alla här har ungefär samma filosofi i grunden men att man praktiserar den på olika sätt.
Håller ni med? Eller är jag ute och cyklar? :)