Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 3152 ggr
elli-kleo
0

Bättre relation - övningar

Jag vill få en bättre relation med min häst. Lära den mer komandon samt få den att lita på mej. och kanske lära honom lite "trick" (som buga t ex) m.m.

Jag kan ha honom lös på ridbanan och få honom att skritta efter mej.

Få honom att stå stilla (om jag är ca 2 meter bort)

Har gjort en del som finns med i "lek 1"(?) - Han reagerar inte när man "stryker"med spö

Vill ha några lätta övningar :P

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
0

Kan lägga till att jag även vill lära honom att komma på komando :)

Gyllir
0

Kolla bland artiklarna, där hittar du de 7 lekarna och trickträning som kan vara en bra början.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Ryktning är definitivt ett underskattat tips för att få bättre relation med hästen, mycket bra för att bli bekväma med varandra. Är ju friendly game och massage i ett, och dessutom får man en fin häst. :)

Att bara umgås med varandra, sitta i hagen och titta på hur hästen beter sig mot andra hästar, mysa i boxen och såna saker. Umgås helt kravlöst tror jag är bra för relationen.

Även föra in de sju lekarna i vardagen och vara konsekvent. Tänka på faser även när man flyttar hästen på stallgången/i boxen, öva på att backa in i stallet/boxen/hagen istället för att gå rakt fram, sideway läns nån vägg/staket på vägen till hagen och sånt. Att helt enkelt öva lite varje dag istället för att kanske öva i paddocken en dag i veckan och sedan inte fokusera på det resten av tiden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

elli-kleo
0

#2 okej. "måste" man ta lekarna i ordning eller kan man hoppa mellan dom? :)

#3 tack så mycket för dina tips :)

viktoria91
0

#4 Lekarna bygger vidare på varnadra i den ordning dem kommer så rätt ordning är att föredra=)