Problem med stressad ridtravare
Jag tränar för närvarande en 10årig travare som är minst sagt utmanande… Ägarna vill ha ut honom på banan för ryttare, men jag vet faktiskt inte om det känns lämpligt längre. Jag vet att han har ett fantastiskt steg och kan prestera, men frågan är om han verkligen tycker att det är kul, eller om allt bara är kopplat till för mycket stress… pensionsåldern är ju ändå nära.
Jag fick rådet då jag började med honom att aldrig ge mig ut på träningsbanorna, då många fått sig en resa när ute. Så vi har tränat i skogen.
Hans beteende gör mig gång på gång förvirrad. I början kommunicerade vi mycket bra från rygg, trots att han var het som kokt potatis, extremt överarbetande och stark som de flesta travare som varit i tuff träning är. Men det var bara att arbeta med förhållningar, ta och släppa, ta och släppa. Och till slut fick jag in en jämn balans och han höll alltid gångarten jag bad honom om.
Sedan började vi trappa upp konditionen lite, eftersom målet trots allt var träningskondition. Där började problemen. De gånger det gick dåligt, lyssnade han inte alls på vårt tidigare gemensamma språk. Då jag försökte fånga upp honom reste han sig och motsatte sig alla hjälper, gnisslade på bettet, satte upp eller ned huvudet och pressade sig framåt. Bara rösten höll honom på jorden, att ständigt prata lugnande med honom för att han inte skulle bära iväg i sken. Så jag har inte ridit i snabbare tempon, då jag känner att det finns en hastighetsgräns som inte bör överskridas. Då förlorar jag kontakten med honom helt och hållet…
Från marken gör han ALLT vad jag ber honom om. Han går med mulen i svanken på mig när vi promenerar. Han ger efter för minsta signal om ryggning och sidledsförflyttning, han följer mig utan att ta någon notis om vad som händer omkring honom. Han vill helt enkelt alltid göra rätt… avslappnad och fin och kommer gärna fram och bara ställer sig med mulen under min arm och myser.
… men så det kommer till uppsittning…
För ett tag gick det bra. Han var alltid stressad, men efter att ha cirklat ett tag, spänt sig och stretat emot, så var det som om han förklarade att; Nu är det okej. Och han stod blick still, dock överspänd, tills jag satt upp. Eftersom han knappt tidigare släppt upp utan att fler har hjälpts åt, så får det ses som ett framsteg.
Där bad jag honom alltid att vänta ett tag tills jag gav honom signalen att gå.
Då drog han upp ryggen, en gång sköt han iväg, men så slutligen sänkte han sig och gick avslappnat. Allt jag kunde göra var att släppa på tyglarna. Sedvanligt travarmanéer att luta sig emot checken och springa…
Många gånger gick han iväg fullständigt problemfritt, efter att ha fått så och slappna av en stund.
Så när jag skulle sitta upp för ett tag sedan, så gick det helt åt pipsvängen. Min tå kom åt honom, inte hårt, men den gav ett lättare tryck i armhålan. När jag väl svängde över benet, så sköt han mig rakt upp i luften flera gånger tills jag var av och hade mottagit en vansinnesspark rakt i bröstkorgen. Som tur var, så var vi i en paddock och allt jag behövde göra var att ropa åt honom att stanna, vilket han gjorde.
Jag satt upp igen trots bådas spänning, och då gick det okej. Efter denna gång fick jag börja med någon som höll och slängde upp mig. Så fort jag la tryck i stigbygeln, var det den gamla snurrvisan igen. Jättetråkigt, med tanke på att det ändå kändes som om vi var på väg framåt…
Men nu tänker jag ändå att det här har blivit ett tvångsbeteende som alltid funnits, och att vi som ryttare har tvingat honom in i något obehagligt med varje uppsittning och jag tänker att jag måste hitta ett sätt att bryta det innan jag fortsätter.
Jag har misstänkt sadeltryck, han rids i en montésadel (dock välstoppad sådan med gelpad som inte lägger tryck på ryggen), men eftersom han inte reagerar över huvudtaget när jag sätter på sadeln och sedan under själva ridningen aldrig heller svarar negativt på den, så vet jag inte… Jag ska byta, men det verkar vara en hel process i sig.
Det måste vara något kopplat till själva uppsittningen… just att den lilla tån fick honom att fullständigt tappa fattningen.
Överambitionen i ridningen skulle vi nog kunna träna bort med mycket regelbundna skrittpass och jogging från rygg (är ju en energisk liten krabat som skulle behöva hitta avkoppling för att få väck energierna, gärna på ridbana eftersom det visat sig att han kan gå HUR FINT SOM HELST i dressyr) varvat med markarbete, men då är ju förutsättningen att han släpper upp mig.
Många gånger när han arbetar avslappat, så märker jag att detta är en kille som, trots allt, tycker om att arbeta och vill göra det. Och det är klart att jag känner att jag skulle vilja släppa på honom och låta honom gå. Men bara nära vi har en kommunikation…
Långt inlägg detta. Men jag vill så gärna hitta nyckeln till denna fina grabb, vi kommer i allt annat så bra överrens…
Alla tips är välkomna! Det är så frustrerande hur långt vi har kommit, men hur fel det stundom kan bli…
… men risken är att han, eller jag, skadar oss allvarligt just nu. Ramlat av har jag gjort många gånger, men det här var så våldsamt att jag var mycket nära att inte sitta upp igen. Men eftersom han stannade när jag ropade in honom, är jag övertygad om att han inte menade det.
Jag vill inte fortsätta att utsätta honom för obehag. Det är ju inte förtroende och han är värd mer än så!

Skönt att höra att du vill lösa problemen på ett bra sätt. Det låter som att han inte är redo att ridas på ett tag. Jag skulle göra mycket mer markarbete först och fokusera på disensitisation (okänslig-göra) för uppsittningen. Så länge han inte kan stå still när du sätter in foten i stigbygeln och sätter tryck, så ska du inte hoppa upp. Tänk mycket säkerthet där. Förbered honom mycket nogrant, så det blir små potatis sen när det väl är dags.
Du vill ha en häst som är "calm, cool, collected" mentalt, emotionellt och fysiskt. Det verkar som din häst en mentalt ok (följer dig, flyttar sig när du ber osv), fysiskt med tanke på dressyren, men känslomässigt är han inte i top form direkt. Det behöver du jobba på.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Vet inte hur det är med travaren du rider, men många travare är ju vana att man hoppar upp i farten på dom, både när de har vagn bakom sig och upp i sadeln. Och har det varit så i hela hans travkarriär tar det tid att träna bort.
Sedan tror jag att det skulle vara bra att träna markarbete innan varenda gång du rider, tror Parelli kallar det pre-check. Att göra de sju lekarna (finns som artiklar på sidan), testa rörligheten, circeling game (en typ av longering) i alla gångarter, låta hästen hoppa ett litet hinder.. Allt för att se hur hästen känns idag, vad man kan kräva av den och se om den är spänd.
Då får hästen också slappna av och börja koncentrera sig innan man sätter sig på den, är den pigg och/eller spänd så visar den det och hinner kanske bralla av sig innan man sätter sig på den.
För din säkerhets skull, sitt aldrig någonsin upp på honom när du känner dig det minsta osäker eller om han är det minsta spänd. Utan både du och han behöver vara avslappnade för att allt ska gå bra.
Men som du skriver kan det ju faktiskt vara sadeln. En montésadel är ju ändå inte gjort för att rida dressyr och så i, utan stå upp i, så kan ju vara det han tycker är obekvämt?
Jag red en varmblodstravare i tre år förut och skaffat mig en kallblodtravare nu, och jag har bara dåliga erfarenheter av att rida på träningsbanorna. Så du är klok att inte rida där.
För mig är det onödigt att göra det, slutar bara med att hästen blir stressad och då blir jag stressad och så.
Har du en tränare förresten?
Har du inte det skulle jag ta ut en NH-tränare som kan visa dig övningar du kan göra, vill du inte det skulle jag ta ut en vanlig tränare för ridning som är van vid ridtravare. Så du kan få hjälp med de problem du har och hjälp med omskolningen till ridhäst.
Vet inte vart du bor, men har för mig att det finns en lista på ridtravarföreningens hemsida (ridtravare.com) över tränare som är vana vid att utbilda ridtravare.