Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2097 ggr
Aussie
0

Problem med min unghäst.....

Hej!

Jag hoppas någon kan hjälpa mig här.

Jag har en häst på 2 år som ogillar att lyfta benen för att kratsa de och drar bort de ur mina händer. Alltså, hon har liite svårt för att lyfta de när jag ber henne. Men sen så hotar hon att sparka och drar bort benen när jag har de uppe. Vad kan jag göra för övningar för det?
     Typ lyfta och släppa och belöna när hon inte har gjort motstånd?

Sen så kan hon inte stå stilla när man har henne fastbunen heller -.- Hon går fram och tillbaka efter typ 5 minuter när jag håller på att borsta. Men när hon bara står fast med ett grimskaft så går hon runt, runt, runt. Så det går verkligen inte.

Jag belönar henne jättemycket när hon gör något bra och lär sig snabbt. Men skulle vilja höra lite från er andra så jag kan testa flera grejer.

berholten
0

Nu har jag ett 5 veckor gammalt föl hemma som jag tränar med att lyfta hov och det fungerar utmärkt :) Jag började med att lyfta och sedan släppte jag ner hoven till marken, släpper man hoven i luften kan hästen tycka att det är jobbigt och bli tung i hoven… Sedan håller jag hoven lite längre.. och idag så gjorde jag hovarna rena för första gången ;)

När jag fick mitt Paint sto så var hon jätte rädd om sina bakhovar, och hon hade skor som var tvugna att åka av. Och det var ett stort problem och hovslagarn gjorde det ännu värre såklart! Efter att skorna åkt av kunde jag inte ens röra hennes rumpa! Men jag fick smeka och klia och tillslut kunde jag få röra hoven! Sedan var det vara att börja göra rent hovarna snabbt men lugnt.. och inte försöka att ha bråttom! nu kan hon lyfta hovarna själv! ;)
Men man ska inte ha bråttom! (:

Hm, det där med att hon går runt och runt… Vet du hur man skickar iväg henne? Som man gör när man ska longera typ… En kompis sa alltid att om hästen vill gå så låt den jobba! och det har fungerat hittills för hennes hästar! :))

Hoppas det var till någon lite nytta att jag skrev!
Kanske kom det något bra ur detta ;)

Nu har jag inte träffat din häst så vet ju inte exakt,
alla hästar är ju olika :)

Gyllir
0

Fundera på varför hon går runt? Är det för att hon är uttråkad, otålig eller för att hon inte är trygg? Har du henne själv när hon är uppbunden? Det kanske hjälper med en kompis i stallet, eller borsta henne där hon kan se de andra hästarna. Om hon är jätteorolig skulle jag nog träna NH innan jag band upp henne, det kanske kan lugna henne.

Även om hon hotar med baken när du ska lyfta hovarna, kanske du ska träna mer NH innan du ens börjar lyfta hovar. Att lyfta hovar är en "porcupine game", flytta för stadigt tryck. Säg till att hon kan den principen på resten av kroppen (flytta framdel, bakdel, framåt bakåt, huvudet upp och ner osv) innan du börjar med benen. Mycket friendly game först, alltså klappa, massera benen utan att lyfta upp dem. När hon är välförbered, kommer det vara baggis :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Aussie
0

Tack! :D

Min häst är inte så jobbig som ditt sto var, som tur är ;) Men jag ska ta det lugnt och träna mer på det. Det blir säkert bra!

Jag har inte longerat henne än för min mamma tycker att det är för tidigt för henne än (personligen). Men jag tränar mycket annat med henne i grimskaft. Då är hon hur lugn som hälst. Fast i hagen kan hon inte ha grimskaft för hon drar sönder de…

Hur menar du med 'om hästen vill gå får den jobba'? Jag fattar inte riktigt :)

Aussie
0

Jag brukar ha de andra hästarna i boxarna bredvid för annars så kan de vara lite jobbiga.. :P Lite svårt att förklara hur vi har det, men de kan se varandra. Caja är dessutom inte en orolig häst. Jag tror bara att hon är otålig. Men jag läste igenom min NH bok igen på jakt efter grejer som kan hjälpa och tänkte testa några nya grejer :)