Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1561 ggr
Zaphix
0

Vem har bytt ut min häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vem har bytt ut min häst? Eller har någon smygtränat honom på natten?

Det gick så otroligt bra att träna idag, allt gick helt perfekt!

Har jobbat de två veckor jag haft honom med de första sex lekarna och har haft problem. Han gick emot tryck första dagarna, sedan flyttade han inte alls, men nu senaste dagarna har han flyttat sig jättefint för både tryck och driving game.

Och idag fick jag lön för mödan, flyttade både fram- och bakdelen på fas 1 och dessutom bakåt via nosryggen på fas 1. Blev väldigt förvånad faktiskt, inte förväntat mig det.
Även driving game på bakdelen med fas 1, framdelen blev jag tvungen att fasa upp lite, men korsade benen så fint så glad ändå.

Har inte jobbat så mycket med yoyo-game för jag har inte orkat lagt ned energi på att ta den striden (han har försökt gått rakt in i mig om jag bett honom backa..), men har lekt lite med det iaf. Idag backade han så fint, behövde fasa upp såklart, men bara till fas 3 och sedan räckte fas 2. Blev lite chockad där med, han måste ha smygtränat under natten befarar jag, för igår kunde han det inte. :)

Har tränat endel med sideway, gått fint åt ena hållet, men andra hållet har det varit omöjligt. Idag bjöd han på sideway åt båda hållet, han frågade vad jag ville att han skulle göra och testade sig fram.
Aldrig hänt under dessa två veckor med honom, så är så glad över det!

Men nu frågar jag igen, vem har bytt ut min häst!? Och vart har min häst hamnat?

Första dagarna trodde jag aldrig att vi skulle fungera tillsammans, men ju mer kommunikation vi har fått, desto säkrare har jag blivit på att det är exakt den häst jag behövde. :)

Nu ska vi öva lite mer på drivning game ifrån zon 3, sedan tar vi tag i squeezing game, då han inte alls är bekäm med trånga utrymmen har jag förstått.

Men nu har jag strytit färdigt över min fantastiska häst, ville bara dela med mig av min glädje. :)

(bild ifrån när Dacke och jag lyckades rida vilse i söndags, men när jag var helt vilse så vände han helt sonika om och gick hem med mig på släp. Han visste hela tiden vägen hem,m fast det var första gången han gick där, bra med en häst som har bättre lokalsinne än ryttaren.)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Grattis till framgångarna med Dacke, vad duktiga ni är!

Är det bestämt att han stannar nu?

Zaphix
0

Japp, eller, inte köpt honom än utan det blir om typ två veckor då mamma och pappa kommer hem igen. Men bestämt att vi ska köpa honom iaf.

Finns inget annat alternativ än att köpa honom. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Kul att läsa! Tycker det ofta är så att hästen blir bättre över natten. Ännu ett bevis på att man inte ska "tjata" på hästen och träna samma sak om och om igen, utan träna lite på det och släpp det sen. Det är så mycket bättre när man tar tag i det igen senare!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Ja, hästen lär sig ju inte direkt bättre av att tjata samma sak en massa gånger samma dag, utan bättre att ta det färre gånger fast över fler dagar. Så lär jag mig saker bättre också, gör nog de flesta. :)

Så nu återstår bara att befästa allt och utveckla det till rolig träning istället. :)

Och allt går så mycket fortare nu när jag vet hur man ska göra och vad nästa steg är. Med Storen tragglade jag att flytta bakdelen två-tre steg i säkert ett halvår utan att reflektera över att man kanske borde gå några fler steg.. Och nu på två veckor går Dacke hela varv utan problem, lite skillnad i mitt tänk. :)

Min och Dackes blogg

skjootan
0

de kallblod jag har erfarenhet av (en hel del) behöver tid å så plupp så gör de man #tragglat" på :D kul med framgångarna :)

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visar film från igår på Dackes fiiiina bogflyttningar. :)

Åt ena håller flyttar han bra, andra hållet så vill han gärna gå framåt när han flyttar, så han får flytta, backa, flytta o.s.v. Ifall nån undrar vad jag sysslar med. :)

Han kan förresten flytta bogen från ryggen nu också, så stolt över min häst!

(Bortse från det kassa försöket till att backa honom där på slutet, gången innan försökte han gå rakt in i mig så tog i lite väl mycket.)

Min och Dackes blogg

Ricko
0

Grattis! Och gud så fin Dacke är Kyss

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se