Vad kan man göra...
Nu har eksemen anlänt igen.
Har ägnat kvällen åt att försöka klippa bort delar av mannen på pållen. Man får inte röra övre delen av halsen eller öronen, inte ens nudda manen. Och han springer runt i ett för att klia rumpan och sen huvudet, halsen osv. så det är ju sådär lagom lätt. I och med att man inte ens får peta på manen och där under sitter en massa sår och annat som måste smörjas in så är det enklare att ta bort delar av manen, då man inte heller få borsta den när den är tovig och smutsig samt att det är lättare att smörja in, men som sagt, lättare sagt än gjort..
Försök att klippa manen på en häst som inte vill stå still, och som man inte kan säga till då den måste springa runt för att det kliar så hemskt överallt.
Vad skall man göra? Denna underbara sommar. Jag längtar redan till vintern..
Ingen aning vad man gör faktiskt..
Vi insåg idag att hästen kanske börjar få eksem, är i alla fall enormt irriterad på knorten och alla andra flygfän..
Kom in idag fullt med knottror över kroppen, massa rivsår efter att ha kliat sig mot träd och bitmärken efter att ha kliar sig för hårt..
Om det nu är eksem så är det väldigt milda eksem, men otroligt jobbigt för honom verkar det vara iaf. Antagligen bara eksem i svansroten och manen än så länge isf.
Ägaren for och köpte ett eksemtäcke. Antar att du redan använder det?
Brukar använda tjärsalva för att lindra klådan i svans och man, fungerar hyfsat.
Här är intressant läsning om behandling av eksem, kan ge en annan synvinkel till det hela iaf.

Det låter illa. Antar att du har täcke på och tar in hästen när det är knott? Min häst har mycket lätt exem, han har aldrig kliat sig, men blir svullen och irriterad av knottbetten. Jag ger honom probimin (heter det så?), för att stärka inifrån. Tjärsalva utanpå, massvis med prob och täcke såklart.
Antar att du kan röra vid hästens man på vintern? Hade ett exemsto som blev väldigt öronskygg på sommrarna. Då fick jag göra mycket friendly game och massera runt, men det var inte alltid hon stod ut ändå. Upplever att de flesta exemhästar tycker det är bättre när man tar hårt på dem, än försiktigt och mjukt. Lycka yill!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 och #2 ja täcke använder vi såklart, men hur mkt det hjälper är en annan fråga.
#2 ja, på vintern får jag alltid röra. Han blir liksom huvudskygg på sommaren och så fort eksemen ger sig så får man jobba lite, men så går det över riktigt fort inför vintern.
PÅ de ställen det kliar (främst svansroten) så föredrar han när man tar i hårt, men runt huvudet så får jag enbart röra försiktigt vid öronen osv om jag tar det riiiiktigt lugnt och löst. Spelar ingen roll hur försiktigt man gör när man ska borsta eller smörja in, så fort det blir lite hårdare tvekar han inte att springa iväg eller resa sig. Sen blir vi ständigt avbrutna när vi gör friendly game, för det kliar ju hela tiden, så rätt som det är måste han runt och klia rumpan, och sen vända på sig igen för att klia halsen…
Som det är nu så får han alger i maten för att förebygga, fått det sen ett par månader tilbaka nu, vi började nästan för sent. sen smörjer vi med salva för att lindra och hålla knott borta. vad gäller medel så har vi inte funnit något som funkat. det enda det tillfört är kosta pengar och hästen har luktat en massa kemikalier osv. får se vad vi hittar på härnäst..

Jag har för mig att min kompis brukade ge sin häst äppelcidervinäger i drickvattnet (han hade hink, inte vattenkopp såklart) pga att han hade eksem. Vet inte om det hjälpte, men det skadar ju inte att prova.

För vissa hästar hjälper det att inte gå på bete, bara på hö över sommaren. Vet hästar som blivit helt fina med hjälp av det. Kan vara värt att prova med din häst, då han har så mycket exem, annars tycker jag att det bör undvikas med tanke på hästarnas naturliga behov av att beta.
Anne

Inomhus i box med stängd dörr då knotten är som värst. Äppelcidervinäger gör kroppen/blodet lite surare coh något mindre intressant mot insekter, dessutom är det nyttigt så det påskyndar läkning. Kombinera med medel som man sprayar på, med tjära eller beckolja. Alla exemhästar jag känner blir bäst hjälpta med exemtäcken ständigt och att få gå ute endast om det inte är bitande insekter och knott ute. Så fort de kommer fram = stalla in.
Grannens ponny är ganska exemfri med denna konsekventa stall och täckesbehandling, om han går på bete utan täcke en dag så får han besvär direkt, om han går på bete länge utan täcke så blir han fort helt pälslös och full med vätskande sår. För att påskynda läkning så behandlar ägaren med ett slags "strykjärn" som ökar hudens och musklernas genomblödighet (?stavning)
På shetlandsponny-ifokus finns det en tråd om flug och insektsmedel med massor av recept som man kan göra själv.

Jag har ingen erfarenhet, men jag har hört att algerna från Alg Börje har hjälpt en del islänningars eksem. Kanske värt ett försök?
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#5 Har hört det tidigare att magert bete ska vara bra, frågan är bara vart han ska gå då, vi har bara hagar fulla med gräs. Fast han äter ändå inte så mycket, ligger mest och sover i skuggan.
#4 och #6 intressant med äppelcidervinäger, ska testat! skadar ju inte iaf. min pappa dricker för bättre ämnesomsättning eller något sånt ^^
#7 han äter redan alger sen ett par månader tillbaka. har inte hjälpt oss än så länge.
Sen tål han inte värme heller, det är nog främsta anledningen till varför han kliar så mycket. de andra hästarna är oftast värre bitna en honom, han blir nästan aldrig biten så han får en massa knottror av det, som de andra. Ska tala med ägaren så får vi se om man kan övertala henne att ställa in honom på dagen kanske? Fast på natten/kvällen är det ju mycket knott. När ska man då han hästen ute??

#8 Jag vet folk som har hästarna inne på dagen och ute på natten, funkar det bättre för hästarna så varför inte :) Är det värmen som är det stora problemet är det nog en smart lösning.
#9 ja, får se om man kan lyckas övertala ägaren. Känner också som att det borde vara en bra lösning

#10 Hoppas det funkar, alla sätt är ju bra förutom de dåliga :)

Har varit med om samma sak, växten bovete blev räddningen, det ska då vara själva växtdelarna, det fungerat som antihistamin och det hjälpte min häst!

Det är olika från dag till dag när knotten är framme. Oftast i gryning och skymning. Runt midsommar blir det väldigt sena kvällar och tidiga mornar om man ska släppa ut på natten. Lättare att ta in på eftermiddag när knotten kommer (fem tiden kanske?) och ut igen på morgonen när de är borta (kanske vid 9-10 tiden). Vissa dagar är det ju knott hela dagen, speciellt när det har regnat, då skulle jag lämna hästen inne hela dagen. Så det krävs att man är hemma, flexibel och kolalr knottläget hela tiden. Mycket pyssel.
Anne
vill avråda dig från att klippa av manen på hästen. klipper du av manen så får hästen större"sår" när den kliar sig, d.v.s att om den har man så blir det bara manen som blir avskavd. jag har en soleksem häst själv och haft en förut så jag kan nog detta vid det hära laget :) tycker du ska testa ha ett eksem täcke på hästen när den är ute i hagen, och inte rida när det är sol ute. tycker du ska testa "horsol" som är droppar man köper på apoteket, och har i manen och svansen, står på paketet hur man gör..
annars tycker jag du kan ha " Helosan Sol" på öronen, det funkar jättebra. tänkte jag skulle tipsa lite saker du kan smörja på sår osv där hästen har sår.
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820514&deptid=97&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC tycker jag är ett måste att smörja på bromsbett, bett överhuvud taget. bara på skap o mage ej på rygg o svans, då det funkar som grillolja ;O
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820378&deptid=97&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
är det sista jag tipsar om, funkar jätte bra att ha på rumpa vid soleksems sår :)
tycker du ska testa det jag har sagt, det funkar garanterat, lovar!!