Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2371 ggr
Odinn
0

Sparkas

Hur ska man säga till hästen att det är fel när han försöker skarka mig?

Menar inte att bestraffa honom, utan bara så att han vet att "nej det där var fel, så får du inte göra mot mig".

Han försökte sparka mig några gånger här om dagen, därför undrar jag. Jag bara ignorerade det och fortsatte men sen började han igen ..

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[[AcsJulia]]
0

Det kanske låter hemskt men man ska alltid bestraffa hästen om de slår efter någon människa. En häst som sparkar är fruktansvärt farlig och behöver veta att "sparkar du, sparker jag". Min häst hade en ovana att ständigt bitas (trots att jag inte ger godis ur händerna). Jag röt i och använde kroppsspråket för att säga: "Du vågar inte göra om det där!" (Tar ett snabbt steg framåt och 'morrar) När hon gjorde det igen fick hon en smäll på bogen. (slår aldrig mot ansiktet) Det tog någon vecka men hon gav sig tillslut och bits inte mer.

Se bara till att passa dig för vissa hästar ger gensvar på kroppsspråket med ännu ett utfall. Självklart är det också en fråga om tidigare liv och erfarenheter för hästen. Inget får vara på hästens psykes bekostnad! :)

kaka1234567
0

(Ar utom lands och har inte svenska bokstaver)

De ar ingen losning att slo hasten utan man ska vis kropps sproket och sega till po so set.  Du kan ju ha karrot sticken som forsvar   ifal att men konfrontera honom nar han gor ratt berom. Kroppen ska raka for att asga till hasten och sjalvklart dit NH arbete

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

EwaAngantyr
0

Nej, jag tror inte heller det hjälper att slå hästen. Du måste vinna ledarskap och det måste du göra på annat sätt. Tex "de sju lekarna".

Om du slår tillbaka när han sparkar är risken att han slår igen och vem är snabbast/starkast????  Det kan även bli så att han ser det som en lek att hinna träffa dig innan du träffar honom. Då ligger du risigt till.

Våld föder bara ännu mer våld.

Vaför sparkar han?? Har han varit dåligt behandlad??

Zaphix
0

Storen försökte gärna sparka mig emellanvarven. Berodde ofta på att jag pressade honom för mycket så han blev osäker, då sparkade han emot mig och sprang sedan därifrån.

Jag löste det genom att inte pressa honom så hårt, att vara mer uppmärksam på hans signaler och lirka med honom mer än ta strider.

Många tyckte jag skulle ta just striderna med honom, och det gjorde jag ibland, men kände att jag inte klarade av det. Jag är inte tillräckligt säker i mig själv och mitt ledarskap för att det ska fungera på ett bra sätt.
Överlät till min tränare att ta tag i endel saker vi hade problem med, hon som är mycket duktigare än mig, vet hur hon ska hantera situationer och är betydligt tuffare än mig löser helt enkelt såna saker bättre.

Efter att hon löst ut en knepig situation så blev det mycket lättare för mig sedan att jobba vidare utifrån det.

Storen är LBI, han är inte speciellt sugen på att göra saker han inte känner för. Och känner han inte för att göra saker protesterar han gärna högljudd.. Och då driver man antingen igenom det man vill, men då behöver man också veta vad man sysslar med så det inte blir farligt, eller så gör man som jag gjorde, backar ett steg och sänker kraven.

Dacke är också LBI, snäppet mer än Storen men mycket mer positiv av sig. Han har visat tendenser att sparka en gång, inte mot mig dock, utan mot mig tränare.
Han gjorde det när han insåg att hans metoder inte fungerade, att flytta på henne med bogen vilket antagligen alltid varit hans lösning tidigare. När det inte fungerade så blev han väl frustrerad och försökte flytta på henne på annat sätt, genom att hota med ena bakbenet. Dock hotade han bara.

Nu löste min tränare situationen utan besvär, men det är inget jag skulle gett mig in på att lösa eftersom jag vet att jag inte är tillräckligt säker i mig själv för att kunna göra det.

Så mitt tips är helt enkelt att hitta en tränare som kan hjälpa dig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Odinn
0

#3 Han har inte blivit illa behandlad vad jag vet. Men han är lite speciell. Han har svårt för att gå undan för tryck, även om han vet hur man gör, så han blir dominant. Jag tricktränar och tränar HN med honom, jag tränar endast underlägsna trick då han itne ska bli mer dominant. I den situationen fyllde jag på vatten i hagen, skulle sen gå och klappa lite på honom. Han följde med mig tillbaka till grinden men sprang före och sparkade till mig. Jag har ingen aning om varför? 

#4 Ja tränare brukar ju vara ett bra sett. Dock vet jag inte hur man letar tränare eller om det ens finns någon i närheten. Jag vet inte vad han är för Horsenality då jag ej förstog hur man skulle göra det.

marinelady
0

Hur sparkade han till dig, med bakbenen eller med ett framben, sprang förbi och sparkade samtidigt eller stannade och sen sparkade…hotade han eller var det en lekfull inställning. Du får gärna beskriva mer?

Odinn
0

#6 Han gick snabbare förbi mig och sparkade med ett bakben, och det såg inte ut att vara lekfullt.

marinelady
0

gick i skritt, sänkt huvud, höjt huvud, uttryck i kroppen? Du säger att det inte är lekfullt men på vilket sätt var det då? Vad gjorde han efter sparken?

Odinn
0

höjt huvud, han går nästan aldrig med lågt. Jag gick bort från honom och han kom travandes mot mig med öronen fram. Tog tag i grimman och gick mot ingången för att han inte skulle kunna göra samma sak. Sen fortsatte jag.

Kan se om jag kan filma när han gör så, han hotar ibland och vänder rumpan mot mig.

marinelady
0

Tro fasen att han kom travande med öronen framåt, han fick ju som han ville, du gick ifrån grinden, bytte riktning och han fick bestämma över det där området…

Nästa gång han kommer mot dig för att gå till grinden tvinga han att acceptera att du ska ha en viss radie kring dig själv som han inte får komma inom utan att du bjuder in han. Ta med dig ett rep, kommer han efter dig mot dig eller springer förbi se till att du driver han ifrån dig. Likadant vid grinden, han ska hålla avståndet och gör han inte de driver du iväg honom. Helst ska han röra sig bakom dig och inte framför dig, du går först de är grunden.

Hotar han någon gång hade jag utan tvekan (och på ett visst avstånd) gett han en klatch över rumpan, vilket kommer leda till att han hoppar till slänger iväg ett par ben och sen susar iväg, men fortfarande du ska inte backa för honom inte en sekund. Han har kommit på att de går att styra dig med hot och sparkar… och de ska du inte tillåta.

Vill du sen fånga in honom då räcker de med att bli passiv och ta kontakt, då får han komma fram, men annars när du rör dig i DIN hage (inte hans) så ska han hålla ett respekt avstånd och absolut inte hota dig. Hotar han utnyttja rep/grimskaft för att få bort honom men du är alltid den som ska driva han ifrån dig inte tvärtom.

Men det är bara hur jag hade hanterat det hela… varför ska du låta han vara respektlös mot dig egentligen?