Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 10291 ggr
CoralReefs
0

Hjälp med häst som backar ur

Lasttränar med min häst och får på han på släpet men så fort någon går utanför eller så fort vi försöker få på bommarna eller sätta dit mellanväggen så backar han ur eller slänger sig ur=(( Idag började han även med att stegra sig så fort han backat ur. Jag har inte en suck att hålla emot och ger jag han lång lina och säger backa så backar han ur lugnt och still men vad göra??? Jag får han upp i släpet men kan inte sätta på bommarna eller annat.

anyberg
0

Det är nog ingen bra idé att försöka hålla emot när han blir rädd, han vill ju veta att han har en flyktväg och om det är stopp åt alla håll så försöker han fly uppåt istället = stegra.

Om han blir rädd så låt honom backa ur och börja sen om igen tills han vänjer sig och inte känner att han behöver leta efter nödutgången.

CoralReefs
0

har transporttränat i flera veckor nu, varje dag!! Han verkar trygg emellanåt men minsta lilla räcker för att han skall vilja gå ur…känns som om vi är fastnat och står och stampar på ett ställe…finns det verkligen inget annat sätt???

Anna452
0

Min förra sköthäst var sån oxå. Han kastade sig ur transporten i 200 knyck. Min tränare hjälpte mig. Hon stod inne i transporten. Och jag och en medhjälpare stod på varsin sida utanför transporten där bak. Vår uppgift var att bara lugnt och stilla visa hästen upp på mitten av den nedfällda delen när han hade kommit ut som ett spjut. Och så fick han mycket beröm och positv energi av oss alla. Ingen press!

Och in gick han lite i taget, och sen ut gick det i våldsam fart (ut i alla fall). Gjorde så några ggr men vips så stod han därinne. Och när vi kom hem fick jag be honom backa ut! Haha, underbart det där.Kyss

CoralReefs
0

Min häst står inne i transporten men så fort någon går utanför eller liknande så backar han ur dvs han känner sig hyfsat trygg inne tills han misstänker att någon skall sätta på bommarna=(

Zaphix
1

Jag skulle tränat squeezing game utan transport. Hästen verkar helt enkelt rädd för trånga utrymmen, som de flesta andra hästar.

Skicka hästen mellan trånga utrymmen, mellan dig och staketet, två stycken tunnor som du ställer ihop närmare och närmare varandra allt eftersom. När det går bra kan du ställa tunnorna på en pressenning eller nåt annat på marken och göra samma sak. Ta sedan hjälp av två medhjälpare som håller upp en bom över tunnorna och trän a hästen att gå igeom. Sedan kan ni börja slå lätt på trummorna medan hästen går igenom, träna på att stanna mellan trummorna när någon slår på dom o.s.v.

Helt enkelt transportträna utan transport, sedan kommer nog hästen vara säkrare i transporten, inte lika klaustrofobisk.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Jag transporttränade ett halvår utan transport. Trodde squeeze game skulle vara våra svåraste lek med tanke på hans problem med transporten. Men det var inga probelm! Visst höjde jag hans självförtroende med massa andra övningar och som Parelli säger It's not about the trailer" men det som gjorde skillnad var just vid de tillfällena då tränaren hjälpte mig vid/i transporten. Dessutom tog jag det MER än försiktigt när jag körde honom sen (i alla andra år hade jag folk som körde åt mig, var rädd för att köra transporten själv…). Sätt ett glas fullt med vatten på instrumentbrädan så ser du hur bra du kör. Eller åk en sväng med en tom transport med en hink vatten i och försök att inte spilla ut nåt.

CoralReefs
0

hmm har tränat det och han har inga problem att gå i trånga utrymmen där jag får förflytta han steg för steg både åt sidan, fram och bak. Vi har tom gått mellan stora balar som nästan har nuddat vid sidorna på han. Persenningar är heller inga problem dom har han haft på sig och gått över…

Problemet är inte att han inte går in i transporten för det gör han..jag kan dra och slita i mellanväggen så den dundrar och låter och han bryr sig inte men så fort jag går bakåt eller någon kommer utanför backar han ur.

Det är bara jag som har kört han tidigare och då har det gått mycket sakta och försiktigt…

skjootan
0

om du sätter bommen vad gör han? kastar sig? reser sig?

Gyllir
0

Exakt som min häst! Går in hur lätt som helst, men så fort man är bakom honom, så springer han ut.

För det fösta är det viktigt att aldrig hålla i honom när han vill ut, då ökar du bara hans klaustrofobi. Men när han gått ut, låt han inte vila, inte ens en sekund, skicka in honom igen. Håll på så tills han förstår att inne är det bästa stället att vara på. Sen tar du bommen och skrammlar med den, tills han kalarar av det utan att backa ur, sen sätter du för och av till shan tål det osv. detta är ett långtidsprojekt, inget man fixar på några veckor. Håll ut!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

skjootan
0

#9 håller med dig. Och låt honom int egå ut själv backa ur honom innan han backar. gör de sedan till en viloplats inne i transoprten.

CoralReefs
0

#8 Kommer aldrig så långt som till bommen då han hinner backa ur innan men har jag någon kunnig till hjälp som puttar lite på han och hinner få på bommen så står han sen still när han märker motståndet. Kastar och stegrar gör han på rampen eller utanför transporten när man håller emot då han vill backa.

#9 ja det känns som ett långtidsprojekt för det är så jag har gjort länge..men får väl fortsätta i samma spår tills min åsna ger sig

skjootan
0

ta upp på rampen backa gå längre backa gå längre stanna variera dig stanna vila halvt inne. Bra du inte ger dig ;D

CoralReefs
0

Japp så håller vi på och idag regnade det så då ville han inte gå på men efter mycket backande gick han på och åt lite hö. Jag kan skramla med mellanväggen utan att han backar ur men när jag klättrar runt så backar han=( Har haft störningsmoment och nu klarar han stå kvar en längre stund i transporten när det är folk utanför….

skjootan
0

wiiih KANON!!!

Duhar inte möjlighet att utfodra honom i transoprten så det blir vardgas mat för honom?

CoralReefs
0

jo jag har gjort det men då går han bara in äter och backar ur så nu kör jag godis och så hänger det lite hö som han brukar tugga på

ElinAlexandra
0

Träna honom(utanför transporten) med Dually-grimma eller liknande träningsgrimma så att han lär sig att inte gå mot tryck. När han har förstått så kan du använda dig av det vid lastningen! Det tror jag på.

CoralReefs
0

Är det en sådan som lägger tryck på nosen? Har ett indianhack men det går lika bra med en vanlig grimma. Han går ifrån tryck då jag tränat han en del från marken och kruxet är att han backar ur dvs går ifrån trycket…

Har tränat idag och kommit till baken på han innan han börjar backa ur=)))

annspann
0

Känner precis igen det du beskriver. Jag har lasttränat i drygt ett år(!) nu, och precis kommit dithän att jag kan stänga bakdörrarna med lugn häst. Men bara om fronturlasten är öppen än så länge. Och jag räknar kallt med ytterligare ett halvår eller så innan jag kan åka någonstans.

Kan bara hålla med #9 om tekniken, och sen uppmuntra till tålamod, tålamod, tålamod! Se till de små framstegen!

CoralReefs
0

#18 OJ!!!! Ett år!!

Vi har i alla fall gjort framsteg=) Igår tillät han att jag kom ända bak på han utan utbackning. Jag rasslade och grejade, flyttade mellanväggen och till slut knäppte jag på bakbommen!!!! Jag gjorde det högt och ljudligt men funderar på om han hann uppfatta det. Han backade lite och upptäckte att han var fast! Han gjorde inget men började svettas dock åt han både hö, godis och havre. Strax efter knäppte jag av bommen och han backade ur direkt…sansat och utan panik.

Skulle lasta på och av som en avslutning men han blev helt plötsligt lite tveksam ..tvekade en stund och gick på och lät sig lastas av men var något mer spänd än vanligt.

Spännande att se om vi kommer lika långt idag eller om det bara råkade bli så utav misstag