Inkörning (uppdatering)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var önskad en liten uppdetering på Peewee's och min körning.
Så lite för fakta. Först (för länge sedan) vandes han vid sele och tömkörning.
När vi fick tag på vagn började vi med att bara ta den över honom så han gick ha den vid sidorna utan att sitta fast. Gick bra så vi gick en bit (pappa drogvagnen där den skulle vara) inga problem. Sedan spänndes han för och drog den själv några meter. Inga problem. Blev långt uppehåll då jag inte fick någon hjälp och inte fick själv. Med lite övertalning fick jag börja själv igen.
Träningspassen las upp så jag tömkörde en bit. Satte på vagnen och lede honom lite med den. Byggde vidare på det genom att gå bak och tömköra med den och till sist satte mig och gick ur för att berömma. Höll på så ett tag vågade sedan köra några meter på gården.
Så idag äntligen tog vi oss ut på vår första tur:D
Bad faster följa med, hon ledde honom den första biten sedan släppte hon så körde jag själv resten av rundan medan hon fota:D
Peewee var så duktig! så stolt :'D lilla pojken.
Bild på Peewee från idag^^ han ser väl nöjd ut? :D
(film från tredje gången han spändes för, har visats här förr men för de som inte sett hur jag jobbade. Alltså andra gången jag är ensam)

Vad kul att ni kommit igång med körningen, inspirerande! :)
Måste bara fråga, hade du tänkt köra med baksele sedan? Börjat vänja honom vid det?
Kan ju vara lite läskigt med den tänkte jag. :)

#5 Tror kanppats han reagerar på det^^ har inte kunnat prova då vi inte har något annat >.< inte hans sele. Jag funderar på att försöka hitta en passande travsele då vi har en sulky.
Men han har haft saker över bakdelen rep m.m. och han är inte bakrädd. Den dagen vi provar en baksele kommer den vänjas in presis på samma sätt som all annan utrustning :D
Och Tack:)
Det är sant, du är ju NH-människa! :)
Travsele är nog en bra ide, hitta rätt storlek är ju inga problem då iaf. Brukar ju finnas många billiga remselar ute på annons.
Jag försöker hitta en loksele, men hittar jag ingen i lagom storlek för rimligt pris har jag en remsele som ligger i stallet till salu som jag tänkte köpa isf.
Vill kunna köra fina fyrhjulsvagnar och slädar senare, och då är ju loksele bäst.
Ni ser förresten lika glada ut båda två på bilderna, precis som det ska vara! :)

#7 hehe japp;)
Travsele borde ju passa vagnen då de är skapta för varanda och han är ju travhäst så det bör ju passa hans kropp rätt bra^^
Problemet är pengarna >.< måste ha sadel till Peewee, måste ha ny sele till Tuffis, måste ha sele till Peewee. Peewee's vagn behöver renovering och Tuffis har fått låna en vagn för hans gamla har gjort sitt om man säger så. Sen ska man ju hålla hästarna och jag är fortfarande arbetslös >.< Annars borde ju en travsele i ok skick inte vara vare sig svårt eller dyrt att hitta.
Förstår det :D Ja någon gång i framtiden skulle jag vilja ha en riktig loksele och finvagn till Peewee och Tuffe med:D ser ju så läckert ut och är så kul! :D
Pappa körde ju alltid men sin gamla fyrhjuls vagn när jag var liten så kul:D
Tack^^