Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1629 ggr
Animal-3
0

Löstömkörning och gräs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Löstömkörde Tuffis idag.
Som de flesta vet kör jag ibland utan huvudlag och detta gör också att jag tränar på löstömkörning jag går bakom honom på promenad och styr med röst och handkomandon när han är lös. Går bra han är en toppen kille.
Men detta har vi nästan bara gjort på höst, vinter, vår och nu är det sommar. Vi har inte kunnat köra då vi behöver en ny sele men löstömkörningen går ju bra. Där av har jag inte tänkt på att skriva om det här.
Men idag var det en sak x) vi gick efter smal passagen och detta hör till lite. Tuffis är en stackars fånghäst= han får knappt gå på något grönt alls och han älskar ju gräs.
Så när vi gick där allt gick bra så svängde han av lite och smög åt sig en tugga grönt jag pratade lite med honom och han gick vidare men fattade ju fort att han var lös och smög ner igen och tog en tugga. Denna gången stod han kvar och åt lite. Men jag gick ju bara upp lite på sidan och vevade på en arm så gick han med mig.
Så jag tänkt ah detta funkar ju. Men nu slog det mig hur gör jag om jag sitter i vagnen och liten ponny ställer sig och betar? xP
Jag kan ju inte klättre ut hela tiden och be honom komma. Jag har inget spö med när jag kör helt enkelt för att det är onödligt och dessutom är jag värde lös på att ha pekpinnar. Slutar bara med att jag lämnar dom och tappar bort dom.
Visst det är väl bara träna vidare men får någon en snilleblixt så hör jag gärna den ;)

och lite ot sådär körde jag Peewee en bit idag. Nästa gång ska jag se om jag kan få med mig någon så jag kan köra en liten runda:)

(gammalt klipp men har inget roligare att bjuda på -.-)

Gyllir
0

Du borde kunna lära honom ett kommando för att ta upp huvudet från gräset. Vad som helst, kanske hans namn?(chop chop, är ett populärt "skynda-dig" kommando hos mig :-)) Om du ändå skulle ha ett spö eller pinne av något slag, så skulle du ju kunna knacka lite lätt på rumpan på honom efter röstkommandot, så slipper du gå ur vagnen.

Ja, visst höll du på att köra in honom. Skulle vara kul att se hur det går

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

Hehe det är väl ungefär det som menas med träna mer^^ Har komandon för beta, inte beta. Det fungerar rätt bra när han fått äta sig mätt på grönt ( =varit på rymmen under natten) men det är för frestande annars. Tycker så synd om honom samtidigt. Och pinne struntar jag nog i endå. ett för att han kommer förmodligen bara gå vidare med huvudet nere eller ignorera den :P mina pojkar väl dresserade som vanligt Skäms

Japp vi jobbar fortfarande med inkörningen^^ varit ett glapp nu igen med alla fölningar m.m.
Ska som sagt se om faster är med nästa gång:) är ju alltid själv annars och då är det lite svårt att filma/fota.

Ska även se till att hon fotar när jag sitter upp på elja första gången:) jobbar med hennes inridning nu.

Mesta tiden går till dessa två nu x) Kii har gått från bulldosermonster till kelgris och Skotti från lill ängel till hingst (inget illa om dom, bara att han beter sig som en normal hingstunge nu^^)

Gyllir
0

Tyvärr har jag inte genialiska genvägar-tips.

Har planerat att rida in två islandskillar till hösten. Ska bli spännande! Som jag har förstått har de en bra grund båda två. Vi får bolla tankar sen, när det väl är dags…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Jag tror att jag vet vad som är problemet.. "Tycker så synd om honom samtidigt.". :)

Där det alltid brister för mig när jag tränar, det går helt enkelt inte att lära in något när man samtidigt tycker synd om djuret när de måste lära sig det.

Har försökt lära hunden nu i elva år att han inte får sova i sängen, men när han tittar på mig med de vackra ögonen så tycker jag ju så synd om honom.. Så då hamnar han i sängen ändå. :)

Kan du förresten inte skriva en tråd om hur du gått tillväga med inkörningen av Peewee?
Skulle vara så spännande att läsa hur du gör. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Haha nej förmodligen finns det inte x) men man kunde ju hoppas;)

Kul:D Elja är första hästen jag har helt fria händer med så hon rids in i halsring främst^^ har hängt på henne nu och kan stå på en stol och lägga över benet. Så uppsittningen känns inte så långt borta:)
(när Tuffe reds in var jag bara 8 år så ja jag hade väl inte så mkt att säga till om, när jag red in Peewee var jag 13 och hade en mamma som såg till att det gick till på "rätt sätt" och de andra hästarna har ju inte varit mina^^)

Animal-3
0

#4 hehe ja jag brukar alltid få kastat i ansiktet att jag är mesig av tränare^^ samtidigt går jag var och varannan dag med dåligt samvete för att jag tycker jag varit elak mot hästarna:P (blir ju lätt arg och kan säga elka saker till dom, det räcker för att man ska må dåligt). Så jo visst^^ samtidigt så undrar jag hur länge det hade dröjt om jag var "hård" och det verkligen fassnade ett komando till att liten ponny säger "-byebye matte nu äter jag här borta så kan du stå här och tjura själv".

Jo visst fast vet inte hur mkt till tråd det blir^^ kan nästan skriva det här så enkelt. Selat på och lett honom med sele, sedan en tömkört och en lett. Sedan har ledaren försvunnit och så har det varit tömkörning (i skogen). Sedan var pappa med en gång och höll vagnen där den skulle vara medan jag tömkörde ett varv runt en åker. Sen tröttnade jag på att aldrig få hjälp och fick ta över det ensam igen så selade på. Tömkörde lite. Plaserade honom på gården. Satte på vagnen (sulky). Ledde några steg. Gick bak tömkörde några steg. Nästa gång samma sak när det gick bra hoppade i och satt lite. Och när det sedan fungerat börjat be honom gå fram:) kort och enkelt svårare än så kan jag inte säga att det vart (men har varit långa mellan rum och uppehåll). Först när han var ung hade vi ju ingen vagn så det var ju tömkörning länge, sedan när jag väl hade vagn ville pappa vara med för jag fick inte själv och jag får ju inte med honom ut. Så efter en gång och han inte kom igen lyckades jag övertala om att jag kunde själv. började på såblev det uppehåll nu med fölningar och grejer. Nu är vi på g igen.
Som sagt små steg och enkelt så rullar det på.

Zaphix
0

Kör du honom utan nåt på huvudet också? Tänkte eftersom du rider i halsring på honom..

Dacke är ju körd väldigt mycket, i och med att han är travtränad under många år, men jag skulle nog behöva gå igenom inkörningen för min skull. Är feg av mig och tycker det är läskigt att köra häst.

Så jättebra för mig att få läsa hur du gjort, håller på att börja med inkörningen av mig nu. Inte skaffat sele och rockard än dock, ska göra det så fort pappa kommer hem ifrån sin semester. Så då börjar vi på allvar.
Har dock fått rådet att provskritta rockarden i 1,5 timma i sträck innan köp så jag vet hur den är att sitta i, men då ska min körvane kompis få köra.

Har du testat köra i repgrimma?

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

Peewee körs i vanlig grimma^^ (eller ja en utvald av mig med mjukfodring som ska förhindra skavOskyldig) Har det efter som han är så ny. Tuffe är ju kört i 13 år nu så där av har jag vågat ta bort allt på honom.
Har funderat på om det skulle gå att fixa något halsrings liknande att köra i framöver men det är svårt.

Spännande:D ja känner du dig osäker så ta små steg det skadar ju ingen^^

Tror inte jag kört i repgrimma. Tuffis repgrimma är för små öglor underhakan för tömmarna och Peewee…om vi säger så här det är inte att stanna som är svårt^^ Så jag tar mjukast möjliga alternativ, hade Peewee varit en pigg häst hade jag nog gärna tagit repgrimman:)

Zaphix
0

Finns ju hårda halsringar, i vaxat rep tror jag det är, är ordentligt fasta iaf. Sätter du tömmarna i en sån kan jag tänka mig att det skulle fungera bra. om inte selen är ivägen förståss. Har du loka eller brösta?

Dacke lyssnar ju riktigt bra för repgrimman, men känner att han fungerar utan problem med bett också, trivs bra med bett i munnen verkar det som. Så kanske onödigt att experimentera med det som redan fungerar?

Så spännande med körning!
Längtar tills vi spänner för Dacke, sitter just nu och tittar på kälkar och är sugen på att skaffa en sån i vinter och köra med. Han är körd med arbetsredskap och fyrhjulsvagnar innan, så rejält inkörd och stadig pålle. :)

Min och Dackes blogg

skjootan
0

Har tyvärr inga bra tips att ge dig ang ätningen.

Ang körning ett tips till #9 om du ska köpa rockard med bildäck så se till ha en sele som klarar av de :D

Jag rekommenderar ju loksele ochsvängel men de är ju ochå för jag jobbar med tyngre vagnar.

Zaphix
0

Är inge bildäck, utan en helt vanlig rockard.

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#9 det är nog lite fritt val. jag kämpar ju alltid för att ta bort allt onödigt. Tuffe gick toppen på bett med men vi bytte till bettlöst och nu sniffar vi på utan helt.

Ibland använder jag lokselen och ibland bröstselen. Har inte råd att köpa någon just nu annars skulle han ju ha en egen sele då ingen av dom passar hundra. Bröstselen går men känns lite liten och lokan är till för en grov fjording inte ett varmblod. Skulle vilja ha en travsele till honom då han har en sulky och är avlad för trav ( = borde förhoppningsvis passa hans modell rätt bra xP )
Dock sitter båda selarna ivägen för någon halsring och den hårda modelen vet jag knappt om man kan ha på Peewee. Tror det blir aldeles för starkt. sen vet jag inte hur man skulle fästa tömmen utan att den åker runt och så går det ju inte ta ledande tygeltag.