Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 4836 ggr
WornOut
0

Rida utan träns

Hej!

Jag har ridit min polle utan träns ganska många gånger. Ibland med halsring och ibland utan.
Grejen är att jag kan styra åt alla håll och så, men jag kan inte bromsa honom (inte så pass mycket som jag vill iaf).

När jag rider med grimma eller med bett i munnen på honom lyssnar han jättefint (behöver oftast inte andvända tyglarna alls).

TIPS på hur jag kan lära honom att lyssna även utan något på huvudet? :)

~Han är LBE om det har någon betydelse~

SandyBell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var min häst i början också, Jag kunde styra och välja gångart, Men jag kunde inte göra halt x)

Då fick jag träna från marken och lära in ett haltkommando.

WornOut
0

Okeej.. Alltså, träna in halt från marken och inte från ryggen med ex. bett?

SandyBell
0

Jag hade halsring när jag tränade in halt, Jag tog ett halsringstag (i stället för tygeltag ;P) och sa stanna. Tillslut satt det ;) Då lärde hon sig att stanna både på mitt röstkommando och trycket från halsringen :)

WornOut
0

okej :)

Zaphix
0

Rid med både halsring och träns till en början så du kan ta i bettet om hästen inte lyssnar på annat, som en sista fas.

Skulle inte våga sätta mig upp på en häst utan att veta att den lyssnar på nån form av stoppsignal.

Var noga med att alltid göra allt i faser, precis som du gör ifrån marken, så du använder bettet som fas 4 och halsringen som fas 3 skulle jag gjort. Då borde han lära sig att halsringen betyder stopp den med, så du till slut inte behöver ha tränset på.
Börja inte trava förrän hästen lyssnar på dig i skritt.

Och träna inhägnat om du bara har halsring till en början, då kan du ju alltid styra in i ett hörn om det behövs.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kaka1234567
0

Säger som #5. kunde inte sakt de bättre själv

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

WornOut
0

Tack så mycket ! Låter väldigt vettigt :)

elli-kleo
0

Jag lånar din tråd lite :P
Jag kan stanna min häst men inte svänga xD hur ska jag lära honom det?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

WornOut
0

Hehe :P

Träna neckreining :)

elli-kleo
0

#9 vad är neckreining för något? är lite dålig på ord haha

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

LlinneasFoto
0

Detta låter kanske lite kul, men kanske kan det fungera.

Där jag rider, rider vi i repgrimma och jag har inte testat att rida i halsring, men när vi vill göra halt "ropar" vi 'Wooooo' till hästen, och dem stannar. Du kan ju iaf testa, :)

Det är ett bra sätt att lära hästen att stanna på, man använder bara rösten och om han/hon inte lyssnar, drar du liite i halsringen, sedan tar du steg 4 metoden och fortsätter. :)

ScarletMajesty
0

#8: Du rider med skänklar och säte, precis som om du skulle ha gjort om du ridit i träns

LlinneasFoto
0

#12: Ja, men jag tänkte att om hon har svårt att göra halt, kan hon lära han/hon ett ljud de ska stanna av, Text 'Wooo', då kan man ju lära dem det i träns/repgrimma och sen kanske de lyssnar på det i halsring, därav det kommer av ljud och inte att dra in tyglarna. ;)

Jag är dålig på att förklara, menmen..

ScarletMajesty
0

#13, men det var inte på dig jag svarade :) utan inlägg 8 (elli-kleo)

Och ditt sätt är bra, jag använder mig av det då jag rider alltid, hästen jag rider lyssnar jättebra på det.

LlinneasFoto
0

#14: Hahahahha, ojsan, såg inte det.

Ja, visst är det sättet bra :) Jag tror att det kan funka för henne!

WornOut
0

#11 "whoa" säger jag jämt när jag stannar ;) Varken med eller utan träns :P