Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 3217 ggr
Zaphix
0

Hempfling's personlighetstyper..

Har lånat en bok av Klaus Ferdinand Hempfling på biblioteket för nån vecka sedan, "Hästens själ" heter den.

I boken beskriver han 26 olika karaktärstyper som hästar kan ha, vilka människotyper som passar att ha en sån och hur man bäst tränar de olika typerna.

Hempfling säger att utseendet speglar hästens karaktär (eller kanske tvärtom, att karaktären speglar utseendet), så man kan se på exteritören vilken karaktärstyp hästen är.
Men det känns inte som att det bara är det konkreta utseendet, utan det är också utstrålningen och vilken känsla man får av hästen som spelar in.

Tycker det är jättespännande, var kritisk i början och trodde inte alls på det, men ju mer jag läser om karaktärerna och ju mer jag försöker definera olika hästar, desto mer stämmer det.

Hästar jag känner väldigt väl, typ gamla delfoderhästen Storen, är vekrligen mindre lätt att bedöma. Tror man måste kunna vara objektiv för att det ska fungera bra, men andras hästar är lättare.
Vet i alla fall helt säkert vilken karaktär nya hästen Dacke är, Tjockisen.

Nån annan som läst hans böcker? Vad har ni för karaktärer?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hans böcker med, men var länge sedan jag kollade. Ska läsa igenom de igen och se om jag kan åter komma med stallets hästar^^ De kan ju ha inslag av flera karaktärer, men mins att Peewee är mest barnet. du har ju boken så du kan läsa^^ det är min jätte bebis

Zaphix
0

#1: Tänkte faktiskt på honom när jag läste om barnet.. Dök upp i huvudet direkt. :)

Min och Dackes blogg

WornOut
0

Jag har tyvärr inte den boken.. men hittade lite info om det här på youtube :)

Hittade dock ingen som stämmer till 100% på min polle.

Men han är mest lik The Dandy ;)

Animal-3
0

#3 ja han säger ju att hästar kan ha inslag av flera karaktärer^^

#2 haha kul^^ ja jag sa väl det samma:
"barnslig,lekfull, ett charmigt och intagande djur med ömtålig fysik och hälsa, inte lämpad för tuffa tag och stora uppgifter"
100% Peewee visst är han tålig på vissa plan men han har ju sina problem med mugg, haft många olika exem som föl, sadelknutor, hårsäksinflamation m.m. har navelbrock sedan födseln. Charmig som få men som ett stort föl att umgås med. Vår två månaders hingstföle och Peewee är så äkligt lik varandra i sättet nu så det finns inte. Dessutom han tål inte tuffa tag eller stora uppgifter. För då sätter han sig direkt på tvären som en tjurig unge och vägrar eller hittar på andra saker efter vägen och tramsar för att man själv ska tappa fokus och för atthan måste underhålla sig själv med något roligare.
Tydlig, ganska enkel och skojig ja precis vad han är och inte många sekunder han klarar att vara allvarlig.
Högre skolning, kontinuerligt arbete eller/och långa konsentrerade avsnitt är inte bara svårt utan rent utsagt omjligt. Försöka kan han om han vill men det går inte hela vägen ut att utsätta honom för det innebär bara att både han och jag ger upp.
Han är och förblir ett föl/unghäst och det får man leva med men så charmig och mysig som han är så är det inte så svårt^^

Har läst vidare lite men oj vad svårt det är att plasera de andra :P
Peewee var lättast bara för att barnet är så exakt honom. allt stämmer väldigt bra. När jag köpte boken läste jag namnet på alla karaktärer, fasnade direkt på barnet, slog upp den tittade på bilderna läste och det var så nära man kan komma utan att skriva om en enskilld individ.

Fölen tror jag inte jag kan plasera alls än de utveklar fortfarande så mkt i sina personligheter och vi lär känna varandra lite mer varje dag.
De andra hästarna stämmer inte någon så bra som Peewee och barnet.

Men Elja skulle jag säga lutar åt urhästen:
frihetsälskande och oberoende hon behöver inte några människor igentligen men där emot skulle jag inte säga att hon är svår påverkad eller svår civiliserad. Hon är en väldigt trevlig kompis bara man öppnar den dörren till henne.
"den är oftast mkt intelligent, handlingkraftig, skicklig och precis i sina rörelser och rättfram." Det är väl det som alldra mest stämmer på henne. Hon har något väldigt klokt över sig och verkar ha koll på allt utan att vara nervig.
mmm jag vet inte hundra men jag tycker den stämmer rätt bra och ska man se på bilderna så tycker jag blicken på dessa hästar påminner om elja när hon blickar bort över hagen.

Gulli skulle jag nog plasera i antingen eldvakten, tjockisen eller vännen. oavsett vilken hon skulle ligga i finns det inslag av alla tre. Bilderna så tycker jag eldvaktens utstrålning är mest lik hennes.
Gulli är en sån häst nästan alla gillar och automatiskt litar på, hon är trygg, jordnära, bastant, stabil, mjuka rörelser, sällskaplig, öppen. På det hela taget en väldigt trevlig och enkel häst. Men sen har hon ju också sina sidor. Hon är stark och hon vet om det. Hon har klart blivit bättre under dessa år men när hon kom eller när hon får en ny ryttare på ryggen så är hon inte alltid lika kul. Hon kan lägga i backen och backa milsvis om det passar henne. Hon kan svänga ut i skogen eller helt enkelt säga "nu går gulli hem" och då går Gulli hem. Inte någon farlighäst som kastar sig i väg utan hon vänder rätt och slätt lungt och stilla i skritt och går åt andra hållet så får den som sitter på ryggen göra precis vad den vill för hon tänker gå hem helt enkelt.

Eldrun och Tuffis har jag inte hittat någon till en. letar fortfarande detaljer. Samma med Korre (min bortgångne vän).
Eldrun är envis och ett matvrak. Hon ger ett intryck av att vara väldigt…jag vet inte vad man ska kalla det,,,lite icequeen. Men hon bryr sig mkt mer om andra än hon visar och när man väl hamnar där och jobbar med henne på ett frungerade plan så är hon otroligt mysig och känns väldigt tillgiven.
Tuffis är ju svår att plasera med, han är smart, självsäker och trygg. Honom kan man lita på, han är underbar med barn, super kör och ridhäst, lätt för samling, ädelt byggd för sin ras, välformat huvud, duktig trickhäst. Men kan också vara obotligt tjurig om han sätter den sidan till. Han vill vara i centrum, han älskar att visa upp sig och allt han kan och är så stolt så fort han lärt sig något nytt. MEN  inte ett dugg intresserad av att lära sig nya saker i grund och botten. Han vill bara kunna. Kan han inte är det du som ber om det som är trög i skallen och han är för bra för att ens försöka. Men så godhjärtat och underbar kompis.
Korre var ju en allt i ett häst utan dess like.
Snäll, trygg, underbar, lugn samtidigt en het och nervig rodeokung. Det var hästen jag lät min 6 åriga kusin rida, som jag red med min 1 åriga lilla syster framför mig i sadeln som jag själv red ut i skogen som 7-8 åring liten unge samtidigt var det hästen man inte kunde hitta någon medryttare till för att han stack med var enda den. Som kastade sig för inget eller dansade på två ben för att det passade honom. Han var väldigt speciell, hårdingen, kungen eller någon sådan känns närmast men ingen passar hundra än jag vet inte.

Nu har jag skrivit massor. Kännder någon att ni kanske har en hint om vad som kan stämma på dessa så skriv gärna så läser jag igen och kollar x)

Bild på Gulli

Zaphix
0

Kan du inte lägga in profilbilder på Gulli och Tuffis?

På bilden du visade tycker jag definitivt att hon känns som en eldvakt, men skulle vara intressant med en till bild.
Tror nämligen inte att jag i alla fall skulle placera henne som Tjockis utseendemässigt, nosryggen ser inte tillräckligt rak ut, ögonen är placerade lite långt bak.

Storen är ruskigt svår.. Han känns som en enhörning faktiskt, på de allra flesta plan. Speciellt det där med att han vill övertygas och vill övertyga. Att man måste förklara varför saker ska göras på ett visst sätt, han accepterar inte bara att man säger att han ska, utan han behöver en anöledning.
Han är otroligt klok och vis, speciellt i flock med andra hästar visar han det.
Det jag tvekade mest på att om enhörningen mår dåligt går problemen inåt, för det känns som att han klagar på minsta lilla. Men det är inte ant har jag kommit fram till, saker som att det är för jobbigt att gå upp för en brant backe eller att det är för mycket flyfän ute klagar han högljudd över.

Men när det är större saker så finner han sig i det hur dåligt han än mår. Stod i en dålig flock ett tag där han inte alls trivdes, man såg på honom att han var väldigt bekymrad över det och mådde dåligt, men han klagade inte utan bet ihop istället.
Har också fått höra att under hans travkarriär så hade han fått en rejälv hovspricka som blödde, men de hade satt på honom päronskor och kört honom ändå (hur och varför ingen veterinär protesterar är för mig absurt..). Ett V75-lopp med okej placering, fast han måste haft enormt ont, visade inget utan bet ihop och gjorde sitt jobb..

Exteritörmässigt så känner jag igen honom på många saker, välformade och klara ögon, relativt liten panna och långt ansikte. Lite konvex nosrygg, välformade näsborrar som sitter långt fram och relativt högt upp.
Enhörningen kan bli tung i bogen vilket kan bli problem, och så är definitivt Storen. Har svag rygg och släpande bakben, stämmer bra med Storen det med.
Men det känns som att enhörningen är kraftigare, tyngre och mer kompakt, det är inte Storen. Kraftig för att vara varmblodstravare iofs, men inte jämfört med tyngre raser.

Dacke är Tjockisen personifierad på de flesta saker,

Lever i sin egen värld, klarar sig fint utan människor (dock gillar han folk, men skulle nog inte klaga över att gå i en stor flock i en stor hage utan folk alls heller).
Behöver mycket tid och tålamod..
En godmodig häst, inte lätt att få ur balans, inte lätt att förstöra heller.
En bekväm häst, försiktig och långsam. (Försiktig skulle jag dock inte vilja beskriva Dacke som..). Modig och tålig och behåller in i det längsta sitt inre lugn men är inte jätteintelligent och kan bli rätt tjurig (sån är Dacke, men tycker han verkar rätt smart, men det återstår väl att se). Kan bli aggressiv om den trängs, kommer vilja avreagera sig med så lite energi som möjligt och kan då bli farlig.
Det fick min tränare erfara igår, första gången han visade lite humör, sparkade mot henne.

Tjockisen är bra på att driva igenom sin vilja, men är lata, så kan bli riktigt farliga, Verkar vara lugnet själv tills man kräver för mycket av dom. Om man stör dom i deras uppfattning om en lugn tillvaro så förvandlas man i hästens ögon till en liten irriterande fluga.

Exteritören stämmer också. Små ögon (det stämmer väl sådär, de är inte stora, men inte så heller) som är tätt placerade långt uppe på nosryggen. Utmejslat parti ovanför ögonen (han har tankegropar där, rätt djupa). Köttiga näsborrar, inte så rörlig och kommunikativ mun. Korta och kompakta öron, kort och kraftig hals och verkar osmidig, inte så tydliga ganascher.

Men det är tjockisar jag gillar, visst skulle jag inte klaga på att ha en eldvakt (drömhäst för mig), men jag tror nog att tjockisar är lite roligare. Då han man endel att jobba med, utmaning.
Och jag pallar inte stressiga och heta hästar, så då är tjockisen perfekt. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#5 precis tycker inte Gulli ser ut utseende messigt vare sig som vännen eller tjockisen. Det som stämmer så bra på gulli och tjockisen är ju bara detta bekväma, långsam, tjurig om hon sätter den sidan till. Vill inte Gulli så sätter hon hårt mot hårt men lägger så lite energi som möjligt i det. Som de skrivs om tjockisen. Hon har de inslagen som sagt. Annars tycker jag eldvakten passar henne. Jag kan slänga in en bild på alla hästar så du kan kolla^^

Helkropps bild på gulli sen i julas. lite taskig kvalite men den är helt från sidan i allafall:) (efter som den andra bilden var lite snett framifårn)

Animal-3
0

Bild från sidan på Tuffes huvud. Han är för mig svårplaserad^^ Han är den lilla hästen som har allt:D men som sagt han själv tycker ju att han är väldigt matcho och dutig (samtidigt som han är en jordnära vän med mkt hjärta och bryr sig mkt om andra) med ett enormt tålamod. Dock som sagt kommer du och tänker lära honom något nytt provar han tre gamla saker och sätter sig sedan på tvären och tycker du är tjatig och okunnig. Dock så fort han lärt sig skiner han som en sol och ska visa alla vad duktig han är :P
Stackarn är rätt femenin medx)

Animal-3
0

Elja har jag ingen sådan där bra bild som har fångat hennes personlighet riktigt. Hon har något väldigt lungt och klokt över sig, väldigt jordnära. Det är väldigt lätt att glömma bort att hon bara är 4 år. Hon känns som om hon skulle vara närmare 15 (rent mentalt inte gammal men klok, erfaren). Hon vet sin roll och håller den. Hon är ingen som öppnar sig hur som hällst, eller var inte ska jag väl säga. När hon kom var hon lite distanserad (du människa jag häst och så var det bara) men så fort man bad henne lär mig jag vill förstå så ändrade hon sig helt och han nästan blivit lite för trygg och sällskaplig. Ibland lite påig så man får påminna henne om att hon inte ska gå och putta på oss hur som. Men ser man på henne i hagen är det inte som att se på de andra utan hon passar liksom inte riktigt in i bakgrunden. Man kan nästan se framför sig islands slätter och hur hon står mitt i en stor flock och håller utkik. Väldigt härligkänsla att se henne. Hon får en att känna sig lugn och trygg, hon tar ner en på jorden på ett bra sätt:)

Animal-3
0

Har inte någon jätte bra bild på eldrun heller. Men här ser man lite ev bulan i allafall x) det är något väldigt framträdande utseende mässigt hon har en enorm bula i pannan. Lite arablikt huvud.
Som sagt kan kännas lite klupig, oförsiktig och obrydd men känns som att hon egenligen under ytan är en väldigt förstående och tillits full dam. Hon bryr sig mkt mer än hon visar.

Zaphix
0

Känner inte Tjockis på Gulli i alla fall, huvudet är inte rätt för det, inte den utstrålning jag känner av henne heller faktiskt,
Har du tänkt på Den Beskedlige?
Faktiskt den jag får intrycket att hon kan vara.. Exteritören känns rätt på henne för att vara den karaktären,

Mycket medveten om sig själv, sina möjligheter och sin styrka. Kapabel till att genomföra sina idéer med stor energi och står upp för dom.
Godmodig, enkel och okomplicerad och har en robust hälsa. Läraktig, uppmärksam och medel till mycket intelligent. Lugna, jordnära och utmärkta avels- och ledarston. Begränsad fysisk förmåga, men inom sina gränser rörliga, vändbara, starka och har lätt att bära.
Rikare inre än vad som syns på utsidan, likheter med eldvakten men inte lika moderlig. Grövre och fylligare än eldvakten.
Driven man den beskedlige för långt så drar den tillbaka in i sig själv och sedan kan det komma ett aggressionsutbrott i oanad styrka och kraft. Kan bli riktigt farlig.

Direkt när jag såg Tuffis huvud tänkte jag på Vännen. Definitivt Vännen utseendemässigt. Skulle nog fundera i banorna på Vännen. Ansiktet kan också vara likt Nordanvinden, men det tror jag inte han är.

På din beskrivning tänker jag på Eldvakten på Elja faktiskt. Tittar jag på utseendet så känns det också rätt.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Eldrun tänkte jag direkt på vandraren, huvudformen stämmer iaf. På bilden känns det också som hon har den där speciella blicken som dom har, siktet på framtiden och nya spännande saker typ.

Även personligheten känns faktiskt rätt på nåt sätt när jag läser vad du skriver.

Är defenitivt vandraren jag får känslan av henne i alla fall.

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#10 jo jag har funderat på den beskedlige, dock är gulli väldig moderlig. Hon tar hand om de andra hästarna (urom Peewee för han är så obotligt trög i hennes värld att han bara får hänga med på ett hörd) hon är extra snäll vid min faster just nu för att hon vet att hon har ont m.m.
Det som stämmer mest är väl att kuskar brukar uppskatta en sådan häst och bättre körhäst än Gulli (eller åt minståde en häst som tycker det är roligare att köra en henne) är nog svårt att hitta.
Gulli drar sig dock inte in i sig själv passar det inte så tar hon det i egna händer och använder ren råstyrka till att sätta imot. Inte väldsamt utan hon går helt enkelt iväg för hon vet att en människa inte kan hålla henne. Inte aggrevis alls mot människor men som sagt "vill inte gulli, så vill inte gulli och då går hon".
Hon är ett bra ledar sto:) men vet inte om jag skulle säga att hon är så smart^^ Som sagt väldigt trygg och moderlig på alla sätt och vis men passar det inte så passar det inte >.<

Ja mkt i vännen passar på tåget^^ han är verkligen helt underbar. Dock tycker jag han har lite fel mule. Sen är han ju verkligen inte fysiskt massiv x) folk brukar fråga om det verkligen är en shettis han är ju relativt smäcker. Allt personlighets mässigt stämmer rätt bra men tex att de inte skulle passa för högre skolan, Tuffe gör ju levader och terreterre lekande lätt när han är i form (kondis och styrka). Men som sagt vännen i sättet kan jag intyga^^ snäll rakt igenom^^

nja dock skulle jag nog inte sätta henne som nybörjar häst och hon är mindre moderlig än Gulli. Hon har ju föl vis sidan nu och i början hon har varit och är en super mamma men hennes dotter är 2 månader och jag kan leda iväg henne till hagen och lämna elja i stallet utan att hon bryr sig. Hon utnyttjar gärna att Atti har ont med att dra ner huvudet och äta m.m. Hon är heller inte så massivt byggd dock är ju det något som man får se hon är ju som sagt bara 4 år så hon växer ju till sig så hon blir nog grövre.Sen står det att de inte visar upp några pspektakulära gångarter och är det något eja har så är det gångarter:D se hennesväva med si trav genom hagen är häftigt:D höga lyft så det räcker och blir över.

Bild från januari:)(elja)

Animal-3
0

#11 :D kul ska läsa och se på vandraren när jag kommer hem, ska dra till stallet en snabbis först^^ (dags att kvälla alla pärlorna^^)

Animal-3
0

#11 läst vandraren och känns som att det är en heldel som inte stämmer. Eldrun är ingen äventyrare, hon är längtar hem och är inte alls så pigg på att lämna kompisarna. Sen står det att dom har ett gott och jämt humör och är det någon av våra hästar som kan ha humörsvägningar så är det hon. Som sagt oftast en mkt snäll häst men när hon har en dålig dag slår det runt för henne. Första gången faster erfarade detta fick hon en hov i huvudet. Dock var det mkt löst bara en touch och hon känns inte farlig men okontrollerad. Det är sällan men dessa dagar kommer ibland. Lite av en humör märr. Hon är inte så självständig. I så fall skulle denna passa bättre på Elja.
Sen eldruns huvud. Hon har ju en jätte bula i pannan and ett väldigt väl format och utmejslat huvud.
Eldrun ger gärna intryck av den där envisa, knubbiga humör märren som bara vill stå hemma och äta. Även om hon är väldigt omtänksam och kärleksfull under ytan. Hon är pigg på tur men springer gärna och skriker till kompisarna. Dock håller jag med om att huvudbilderna är väldigt lika utrycket på vandrar hästen på minner mkt om eldan på många bilder.

Zaphix
0

Spännande allt du skriver. Ska fundera lite..

Är så roligt med detta, helt inne på att karaktärsbestämma alla hästar jag ser. Mycket praktiskt att stå i ett nytt stall med massa nya hästar alltså, smyger runt bland hagarna och tittar och utvärderar hästar.. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#15 ja visst är det^^
Haha jag gjorde det med när jag precis köpte boken, riktigt kul att ta upp den igen:D
Det är så mkt som spelar in och sen är ju hästarna så olika i olika situationer m.m. så det är svårt men kul^^

Zaphix
0

Det som är mindre lätt ät väl att vara objektiv, det blir lätt att man låter sina egna känslor jäntemot hästarna spela in. Speciellt när det är hästar som står en nära.

Storen tänkte jag från början som Tjockisen, men sedan började jag fundera mer på varför egentligen. För han är inte speciellt lik i exteritören och karaktären var han nopg mest lik Tjockisen för att jag var irriterad på honom just då.
Han hade varit lite extra jobbig, och då ser jag bara hans negativa sidor. Men nu när jag är mer objektiv och ser alla sidor, då ser jag ju att han definitivt inte är en Tjockis. Utan snarare en Enhörning.

Så jag har en aning om att Dacke kan ändras för mig från Tjockisen han med.. Just nu är han så otroligt ouppfostrad och respektlös, så det är lätt att bara se det, men när det ordnat sig så ser man nog lättare allt annat hos honom.
Nu har han dock blivit otroligt mycket trevligare redan, i onsdags hade jag knappt något hopp alls om honom, kunde knappt leda till hagen utan att han försökte dra iväg.
Igår gick han så fint bakom mig utan att försöka gå om mer än nån gång, och det var för att det var en massa hästar och stressigt vid stallet. Och igår flyttade han utan större bekymmer för tryck, i onsdags gick han raka vägen in i trycket utan att bekymra sig mer om det. :)
Så jag kan tänka mig att han kanske inte är en Tjockis trots allt, när man lyckats dyka in under alla hans dåliga vanor kanske det finns en eldvakt där..? Kan hoppas på det. :)

Min och Dackes blogg

Animal-3
0

#17^^ Precis^^
Peewee känns så självklar som barnet just för att både hans dåliga och bra sidor finns där. Han är lekfull, lettsinnad och barnslig det är han goda sidor han är en skojfrisk och rolig kompis, men också hans dåliga sidor om man ska se dom så. Alltså han är lite omogen, svårt för uppgifter och kan inte ta sig ann vissa saker. Han är ett jätte föl. som Sagt vår 3 månaders hingst och Peewee min 11 åriga valack är äckligt lika varandra.
Tuffis har ju det som jag skulle säga i vännen han är verkligen helt underbar han är öppen, pålitlig, smart ja mkt av det som beskrivs. Älskad av många och en bra barnhäst. Men han har ju inte alls den exteriören. Han är rätt fin modell, rätt smäcker och drar gärna folks ögon till sig. Han har lätt för samling och är väldigt pigg och rätt explosiv liten häst.
Eldrun som sagt väldigt speciellt huvud och vid första anblicken väldigt klumpig och oförsiktig, men under allt så otroligt varmhjärtad häst egentligen. Hon vill hålla ihop med de andra, längtar lätt hem, men är pigg och framåt.
Elja är och förblir en vildhäst. Alltså hon är trygg, vänskaplig och go på alla sätt och vis, men ser man henne i hagen ser man inte en hemma gårds häst hon är och förblir vild.Kanske hon påminner lite om vandraren om man tänker efter. jordnära, med mkt fina gångarter (speciellt mot för eldrun som inte har några gångarter what so ever i hagen, dock är eldan snabb i stället). Något lungt och klokt ligger över Elja.
Och så tant Gulli, trygg och godhjärtad. underbart mjuka gångarter även om de kanske inte är mkt att se på, världens bästa barbacka häst. Men som sagt vet sin styrka och använder den dock aldrig våldsamt utan med så lite energi som möjligt.

Så svårt så många som passar i vissa delar men så kommer andra saker som liksom sticker ifrån.
Korre är också svår då han verkligen var så mkt allt i ett, ett extrem exempel åt alla håll.

Bild Korre<3

Gyllir
0

Finns det någonstans på nätet att läsa om detta? Har bara "dansa med hästar"…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Animal-3
0

#19 vet inte om det finns att läsa på det viset men går att hitta filmer på youtube som tar upp dessa en efter en och skriver lite av det som finns med i boken+bilder. kolla google om det finns något mer men youtube vet jag även om det inte är lika djupgående.:)

Zaphix
0

Eller gör som jag, ta den gammelmodiga vägen och gå till närmaste bibliotek. :)

Min och Dackes blogg

WornOut
0

På youtube finns det ga. braa info :) en film i 5 delar om jag int minns fel där dom beskriver alla personligheter :)

Gyllir
0

Har sett på youtube, men det var väldigt lite info om varje häst. Jag kännde igen min häst lite i The Sceptic och The Origin. Verkar intressant, ska nog se om jag kan få tag på boken och läsa lite mera :-)

Anne

Zaphix
0

#23: Kan du inte lägga ut en bra helkroppsbild och huvudbild på hästen? Huvudbild där man ser huvudet bra utan pannlugg ivägen alltså. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Hittar inga riktig bra bilder, men här syns han huvud bra…

Anne

Gyllir
0

Och en gammal bild där hela kroppen är med. (dags att ta lite bilder på min häst, tydligen!)

Anne

Zaphix
0

Tror inte på Urhäst (The Orgin borde betyda Urhästen), näsborrarna är för lågt ansatta och huvudet för grovt. Huvudet är ju likt Skeptikern, men känns inte som en Skeptiker i utstrålningen, och underläggen känns rätt uppdragen?
Men rent exteritört känns ju Skeptikern trolig..

Min och Dackes blogg