Aggressiv, film.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har fått ett problem med min ponny. Han lägger ofta bak öronen, han gjorde mycket så i vintras, men i våras var det bra. Nu börjar han igen, vad kan det bero på? Han är inte dominant, utan bara allmänt sur..
Ni ser på filmen hur han gör. Det var även mycket mygg ute, därför ser han irriterad ut ibland.
OBS, angående spanska skritten så brukar jag inte göra sådär. Skulle bara träna på att lyfta benen hyfsat fort, men han ville hellre gå. ;)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Såg inget aggresivt lr surt i videon, utan en häst som konsentrerar sig på dig och sin uppgift.
Många hästar brukar lägga öronen bakåt när de koncentrerar sig, så jag säger som #1
Okej vilken tur!
För att jag har fått kommentarer om att han ser så aggressiv ut, så jag var tvungen och fråga! :)
#3 hehe, nejdå. Han bara koncentrerar sig för att göra bra i från sig :)
vad duktiga ni är! :)
#5 Tack ! :)
Om han är aggressiv så lär ju du märka det ^^?!
Min Shettis är väldigt dominant och tjurig, ser man det på bilder? Näe
Men jag märker ju det själv (och dom som träffar honom xD)
Som när han träffar folk för första gången och dom ska leda honom elr nåt, då kan han stegra och hugga/bita jah galen ponny!
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#7: Fast att en häst är dominant är det många som missar. Min häst är väldigt sneaky och manipulerar människor väldigt lätt att göra som han vill. De inser inte att han leker med dom och bestämmer över vad de ska göra, och när man sedan berättar att han är dominant så tror de inte ens på mig..
Ett exempel på hans lekande är igår när han stod på stallgången när jag mockade, han krafsade i golvet för att få uppmärksamhet, jag ignorerer bara det för att få honom att sluta.
Men en tjej som stod brevid honom sa till honom när han krafsade, hon vände sedan ryggen till, han krafsade igen, hon sa till och han slutade. men han började krafsa så fort hon slutat bry sig om honom igen, och då sa hon till igen..
Jag stod och tittade och tyckte det såg så roligt ut, han visste ju precis hur han skulle få uppmärksamhet, och att uppmärksamheten bestod i en tillsägelse spelar ju ingen roll för honom.
Sa efter ett tag till tjejen att låta honom vara istället så kommer han sluta, men då sa hon att han ju slutade när hon sa till.. Hon insåg alltså inte leken han lekte med henne, utan hon trodde att hon bestämde spelreglerna, fast det i själva verket var Dacke..
Ett annat exempel är min gamla foderhäst Storen. Hans ägare har haft honom i sex-sju år, och i alla år har han lekt med henne utan att hon märkt det.
Varje gång hon spänt sadelgjorden har han klivit ett steg emot henne med frambenet, hon har automatiskt flyttat på sig utan att tänka på det. Men dominante Storen har sett det som en liten seger varenda gång, han vill ju inget annat än att flytta på människor.
Det tog tills i höstas för ägaren att inse vilken lek han höll på med.. :)
Så dominanta hästar behöver inte vara dominanta öppet på ett sätt som är lätt att märka, utan jag ser väldigt ofta hästar som leker med sina ägare och får ägarna att göra vad hästen vill, utan att ägaren vet om det. :)
Samma sak med "aggression", kan också vara mindre lätt att märka. Storen är väldigt dominant, och en gång när jag lekte med honom lös och hade honom bakom mig märkte jag att nåt nöp mig i vaden. Jag tittade bakåt och såg en häst med bakåtstrukna öron som drivit mig framåt utan att jag ens märkt det.
Filmade efter det våra träningspass så jag åtminstone i efterhand såg vad han gjorde bakom min rygg. Han är lite lömsk och alldeles för smart. Sådär gjorde han rätt ofta insåg jag sen, dock nöp han mig bara i vaden en gång iaf.. :)

#7 Håller med! Kom på min pålle för inte så länge sen, då han bara struntade i att flytta sig när jag gjorde porcupine med repet runt benen. Jag trodde han inte förstod, men när jag väl hade hittat en effektiv fas 4 (ett longerspö som jag nådde rumpan med) så var det helt plötsligt inta vsårt längre. Han kör stenhårt med mig, mitt monster till häst :-) Väldigt intressant, väldigt roligt. Dock har jag aldrig upplevt honom som agressiv (om jag inte sprayar med flaska på honom, då blir han skitförbannad, men det är en annan historia).
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
När en häst lägger öronen bakåt kan också vara ett tecken på koncentration, det är inget du behöver oroa dig för! :)