Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1921 ggr
bethween
0

video

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tränade lite med min ponny häromdagen, och vi tränade mest på löslongering och han har börjat hålla sig nära mig ganska mycket. Men när det blir regn så blir han alltid lite "off" och vad ska man göra när han inte vill öka då..? :P
som ni ser i slutet så springer jag bakom honom och hoppar lite för att han ska gå fram. Men han är ju så lugn då också så han fattar inte riktigt.

Videon är väl lite missvisande i slutet, jag brukar inte göra så mot honom och en sak till, jag rör honom aldrig med spöt utan viftar bara med det i luften
jag kan filma lite mer någon annan dag när det är bättre väder så det blir bättre kvalité på filmen.

Tipps? :D

Zaphix
0

Ser ut som du har en jättetrevlig ponny! :)

Men när du rider ser jag att du sitter och gnuggar med skänklarna, gå upp i fas istället så att du slipper sitta och tjata på hästen gång på gång.

Ser att du driver hästen framåt genom att driva på bakdelen? Hur gör du då när du gör driving game på bakdelen?

Jag tror att du skulle behöva träna mer on-line och träna på att få hästens uppmärksamhet så kommer det gå ännu bättre. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bethween
0

Hästen blir som man behandlar den, han är supertrevlig! :)
Han blir alltid så när det regnar att han slutar lyssna på skänklar lite.
Samma sak där, jag brukar inte driva från bakdelen.
och vi tränar on-line också och det funkar det med så jag håller på och tränar då också :)

skjootan
0

Kan fin och trevlig häst.

Tänkte ochså på detta med skänklarna :D

jag förstår inte rikitgt vad du är ute efter. Så hur ska han förstå? de fick vi lära oss om inte de som ser på förstår hur ska då hästen förstå?

Du är lite otydlig i ditt språk och tjatar på honom hela tiden.

Kanske träna faserna? så du blir mer tydlig?

bethween
0

då kan du läsa vad jag svarade till hon ovan :)

som sagt brukar jag inte driva honom i zoon5 la ut en annan video förut där man ser att jag inte gör det :P

Odinn
0

06:53 Tycker att du går lite från 0-100. Förbered honom mer på vad han ska göra, så det inte blir så "poff" .

Det där med skänklarna. Även om han inte lyssnar så bra så finns risken att han blir skänkeldöv när du driver på lite hela tiden. Öka fasen och driv någon gång ibland så slipper du sitta så hela tiden.

Och så tycker jag att han kan få lite beröm när han bugar Flört

Annars ser det fint ut.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Gyllir
0

Håller med de andra, jättetrevlig ponny! Du riskerar dock få en spark när du går så nära hans bak och viftar, och han inte förstår vad du vill att han ska göra.

Som jag sagt tidigare, om han inte förstår, träna först online, för att sedan leka med det liberty. Man lär inte hästar nytt at liberty, då blir det bara förvirrande. Fundera på hur du kan bli tydligare så din ponny förstår vad du vill. (till exempel knacka på rumpan med spöt när du vill att han ska öka, fas1: smacka, fas2: små springa själv, fas3: knacka lätt, fas 4: knacka hårdare osv) Bara ett tips…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

bethween
0

jo, men att han skulle ge mig en spark är 1 chans på miljonen.
Han har ALDRIG hotat mig med något eller annat, han är inte rädd för något jag gör heller så ah.. :)

Jo, dock en dålig dag kan filma mer idag så kan ni få se mer hur jag gör i vanliga fall ;P

Animal-3
0

Håller väll med om det mesta som är sagt här^^ Sen är mina grabbar lika danna fast det är inte regn som gör dom "motvilliga" men så fort en kamera kommer fram så bara måste dom sätta sig på tvären x)
Dock tycker jag fortfarande bugningen är lite hastig eller hur man ska utrycka sig. Håll inte så mkt utan låt honom ta det lung lite rädd för sträckningar. :) Men alltid kul att se videos hur ekipage utvecklas:D

bethween
0

:)
Bugningen gick inte så jätte bra då heller, har massa andra videon där han bugar längre och han kan buga själv (ibland) nu också :)
men det var inte så frestande att sätta ner "knät" i en blöt sandig paddock ;)