Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1650 ggr
camaro1
0

övningar för 5årig ponny

Jag har en ponny på 5 år.

Han är väldigt ny i stallet, har stått där i ca. 5 dagar. Så alltså väldigt ny. När jag hämtar honom från hagen så har han fått för sig att han inte ska in i staller. Hur ska jag få honom att sluta med detta, man måste ju vara väligt lugn med unghästar? Det är näst intill omöjligt att få in honom. Det slutar med att jag får gå in en annan väg som jag inte får gå in med hästar.

Sen till ridningen är han jättesnäll, men han kan inte så mycket. Hur lär man en unghäst skänkelvikningar, jag har unghästvana personer i min närhet som kommer hjälpa mig men jag vill gärna ha lite hjälp på traven.

Någon som kanske vet några bra och lätta övningar, i både hoppning och dressyr?
Skriv gärna ner massa idéer och hur jag ska få in honom i stallet lättare.

Tack på förhan :)

Armi
0

Hej!

De där i Ridsport iFokus kan säkert hjälpa dig i ridningen:)

Försök att göra något roligt alltid när ni är ine i stallet!!:D

Zaphix
0

Är det nåt på vägen till stallet som han är rädd för?
Eftersom det fungerar när ni tar en annan väg tänkte jag.

För att lära en häst att gå sidvärts så måste den kunna gå undan för tryck. Läs artikeln på den här sidan om porcupine leken, lek nr 2.
Gör den först ifrån marken tills den är befäst bra där, sedan kan du ta upp den till ryggen och göra samma sak där, fast då skulle jag använda en stick/spö att peta med efter fas 1 för att få känsligheten för skänkeln kvar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Horsemanship99
0

Gå aldrig fram till hästen, få ett förtroende o ställ dig  minst en halv meter ifrån honom,och stå där i räck fram handflatan, och säg nåra ord t.e.x , kom här gubben.

Om han inte kommer, så står du där, och går längre o längre fram, om han inte kommer.

MEN, använd ALDRIG godis för att locka på en häst.

Hoppas du får ett bra råd av mig.