Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1921 ggr
jackiejohn
0

Nh på intervalltränad häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt senaste tillskott i hästfamiljen är ett 9 årigt vbl sto vid namn Sampdoria :)

Hon är en mycket fin och lugn häst helt otroligt att se vilken självbehärskning hon har!

Igår så fräste vi hovarna på dom och doria har aldrig varit med om det förr hon va så spänd och rädd så hon darra men röde sig inte ur fläcken utan litade blind på oss! Jag förstår inet hur detta är möjligt, har haft henne i 2 månader och hon har aldirg blivit rädd trots att dom andra hästarna blir rädda ibland om de händer nåt men hon är cool lugn…? Foten i munnen De är helt otoligt häftigt tycker jag!

Problemet med henne är ju att hon är en f.d. travar och är intervall tränad hela livet, har varit enbart ridhäst i 1 år före har hon blivit riden men ändå tävlad och tränad i trav.

Så fort man kommer till en lång raksträcka spritter de i bena på henne och hon bara måste springa! Det går inte att hålla henne för 5 sekunder! Rynkar på näsan

Hon sticke rinte okontrollerat men det går ändå inte att hålla henne för de sitter så djupt i huvet på henne verkar de som.

Kan man med hjälp av NH och vanlig ridning få henne att sammarbeta mer och inte sticka? Inga som helst problem i övrig ridnnig och hantering bör jag väl tillägga.

tacksam för hjälp och svar!

jackiejohn
0

Ingen som vet eller har nåt tips?

Chieko
0

Det borde ju gå att lösa… Jag har inte testat själv, men om du tränar mycket på avsaktningar för små hjälper och använder rösten också, och försöker skritta på raksträckorna, eller till och med leder henne där, tills hon lyssnar… Du får nog hålla dig borta från raksträckorna tills ridningen fungerar i övrigt, om det är möjligt att rida ut ändå.

Lite tips som kanske fungerar :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

jackiejohn
0

Ska jag träna henne mycket från marke? Till att lyssna på små hjälper och rösten..? Då kan jag bara rida hemma för enda vägen bort fån mig är en raksträcka på 250-300m Tyst 

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra…de 7lekarna? Är det nåt som kan funka?

Rynkel
0

Jag skulle nog - även om detta inte kanske har så mycket med NH att göra - försöka göra lite volter och klappa mycket när hon gör som du vill, samt träna på att gå, vända och gå tillbaka och sedan vända igen och gå lite längre på raksträckan osv, och bara känna att "det är HÄRLIGT att gå, solen skiner och vi är suuuperglada!" och försöka att inte tänka "uj uj nu kommer en raksträcka hur skall detta gå.."

Använd fantasin också, se vad som funkar på pållen! :)

skjootan
0

varför inte börja jobba henne nh? börja från rärr ände? de finns ju inge genvägar om man säger så allt är ju en helhet.

Zaphix
0

Lyssnar hon på något röstkommando för stanna? Typ "whoa" "ptroo" alltså.

Jag skulle ha tränat in det så det verkligen satt ordentligt. Var på clinic med en PNH-instruktör i helgen och han förklarade att det verkligen var viktigt att stoppkommando satt som berget om man ska köra hästen. Nu kör inte du iofs, men det känns som att det är lika viktigt för din häst att kunna.

Instruktören visade en övning i paddocken, han ledde hästen sa "whoa" när han stannade. När det känns som hästen kan det så leder du hästen, säger "whoa", men du fortsätter gå medan hästen ska stanna kvar. Öka sedan med att leda hästen i trav och gör samma sak, den ska stanna och du ska kunna springa vidare utan att den följer med.
Så vad som än händer ska den stanna på ditt röstkommando.

När du känner att det fungerar så ta det uppsuttet i paddocken, när det sitter testa ute men inte där hästen blir stressad. När det känns som att det är ordentligt befäst hos hästen kan du göra samma sak på raksträckorna där hon brukar vilja springa. Börja med att leda där, och när det fungerar bra hoppar du upp och gör det uppsuttet.

Så skulle jag gjort iaf. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rynkel
0

#6 Det låter väldigt vettigt, och framförallt säkert!

jackiejohn
0

6# Åh de va smart… hon lyssnar jättebra på "ptroo!" Från marken och när man rider här hemma (har gårdsplanen som paddock..) Inga problem de är när man kommer ut som det spritter i bena på henne Foten i munnen Men jag ska testa att göra så som du sagt! Tack så mycket!

Gyllir
0

#6 Det måste jag lära min häst, grymt!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se